• Donaldduck1234

    Balansrapport diff på 39 öre?

    Hej
    min balansrapport ser ut som följande:

    I balansrapporten blir det en diff på 0,39 kr - kan jag låta det vara så? Är det mitt bokföringssystem som avrundat märkligt eller jag som bokfört fel någonstans?


    Tillgångar avrundat 50236 kr (50235,93)
    Skulder 50237 kr (50236,29)
  • Svar på tråden Balansrapport diff på 39 öre?
  • Bigpapabear

    Jag får det till 0,36 kr och det i sig är inget problem, men du borde nog försöka hitta verifikatet/verifikaten som är fel. De flesta system brukar varna när ett verifikat inte är i balans. 
    Skulle gissa att det bara öresavrundningen som är missa, men har du kraft och ork så kan det vara skönt att hitta den.

  • Donaldduck1234
    Bigpapabear skrev 2018-02-13 23:06:46 följande:

    Jag får det till 0,36 kr och det i sig är inget problem, men du borde nog försöka hitta verifikatet/verifikaten som är fel. De flesta system brukar varna när ett verifikat inte är i balans. 
    Skulle gissa att det bara öresavrundningen som är missa, men har du kraft och ork så kan det vara skönt att hitta den.


    Tack!

    Ja, du har rätt. 0,36 kr diff. Jag har varit väldigt noga med posterna men klart att det kan ha blivit fel någonstans på vägen. Men då menar du alltså att det är en post som blivit fel och inte att det är systemet som råkar avrunda olika uppåt/nedåt på något sätt? 
  • scaniae

    Jag har en fråga till er två.

    Vad har ni för utbildning?

    Jag förstår inget av det ni pratar om men funderar på att utbilda mig genom att antingen läsa alla ekonomikurser på komvux

    Eller

    Lösa kurser på högskolenivå , samla ihop till 120 poäng för att få en högskoleexamen.

    Är det ni gör

    Svårt?

    Tråkigt?

    Är det lätt eller svårt att få jobb?

  • Bigpapabear

    Balansrapporten är den del av bokföringen som visa att "tillgångar och skulder+eget kapital är i balans" - Lika stora. Debit och Kredit.
    Varje post bokas dubbelt, tex om du köper en vara så kan den bokas upp så att lagret ökar i värdet samtidigt som leverantörers skulder ökar med samma siffra. När man betalar av leverantören så minskar det konto och bokas mot kassa/bank etc.

    Ekonomikurser från konvux räcker långt, sedan är det bara att jobba på 

  • Madame Blå

    Hej!

    Boka bort öresutjämningen så att det blir rätt. Ett så litet belopp kan du boka bort på konto 8490 eller liknande.

  • Donaldduck1234
    Bigpapabear skrev 2018-02-14 08:37:16 följande:

    Balansrapporten är den del av bokföringen som visa att "tillgångar och skulder+eget kapital är i balans" - Lika stora. Debit och Kredit.
    Varje post bokas dubbelt, tex om du köper en vara så kan den bokas upp så att lagret ökar i värdet samtidigt som leverantörers skulder ökar med samma siffra. När man betalar av leverantören så minskar det konto och bokas mot kassa/bank etc.

    Ekonomikurser från konvux räcker långt, sedan är det bara att jobba på 


    Hej,
    tack! Nu har jag kollat igenom alla poster och alla poster stämmer med varandra. Kan jag ha missat något annat? I annat fall misstänker jag öresavrundning (det stör mig för övrigt att bokföringsprogrammet avrundar så uppåt på den ena summan (50236,29 blir 50237) vilket är det som ställer till det för mig. Annars behöver jag ju inte ens kryssa i visa ören, då ingen människa bryr sig om ören nuförtiden ändå.. Tror du att jag skulle kunna avrunda till krona på någon post istället för att på så sätt hoppas att bokföringsprogrammet då avrundar nedåt istället? Jag har en hel del poster med omvänd momsskattskyldighet som jag egentligen skulle kunna avrunda till hela kronor istället eftersom den momsen har jag räknat ut själv och inte behöver skriva ut ören på egentligen (vilket jag nu gjort). Vad tror du om det? Eller bara släppa grejen? Men känns ju inte bra eftersom att jag vill att örena ska stämma..!
  • Donaldduck1234
    scaniae skrev 2018-02-14 00:01:20 följande:

    Jag har en fråga till er två.

    Vad har ni för utbildning?

    Jag förstår inget av det ni pratar om men funderar på att utbilda mig genom att antingen läsa alla ekonomikurser på komvux

    Eller

    Lösa kurser på högskolenivå , samla ihop till 120 poäng för att få en högskoleexamen.

    Är det ni gör

    Svårt?

    Tråkigt?

    Är det lätt eller svårt att få jobb?


    Hej 
    tack för frågan! Som du kanske märker är jag ingen talang på bokföring och siffror är helt enkelt inte min grej... Jag har en bisyssla så bokföringen blir ett nödvändigt ont tyvärr. Men för övrigt så är ju arbetsmarknaden god i dagsläget för de som jobbar med bokföring, redovisning etc. Precis som Bigpapabear så kommer du långt med bara ett par kurser i praktisk bokföring om det ex är löpande bokföring du vill pyssla med. Om du skulle vilja jobba med revision, redovisning eller controlling av något slag så skulle jag hellre satsa på en längre utbildning, som civilekonom, högskoleekonom eller liknande. Både lön och möjligheter till bredare yrkesval tenderar generellt sett att öka ju högre utbildning du har.

    Psst! Läs även in dig på framtidsyrken. Det skvallras ju om att även om arbetsmarknaden är god för redovisningsekonomer så riskerar ju dessa att slås ut framöver till förmån att robotar tar över just dessa sifferjobb då det går att automatisera lättare än ex chefsjobb. Dock så är det ju inte enbart nackdel för ekonomerna skulle jag tippa på, utan användandet av robotar öppnar ju även upp för nya möjligheter. Ex kommer robotarna göra vissa rutinuppgifter och ekonomerna får göra andra kvalificerade uppgifter och kanske ha robotarna som stöd.. Men vad vet jag/vi om framtiden idag.?
  • Donaldduck1234
    Madame Blå skrev 2018-02-14 09:53:58 följande:

    Hej!

    Boka bort öresutjämningen så att det blir rätt. Ett så litet belopp kan du boka bort på konto 8490 eller liknande.


    Hej,
    tack Madame Blå, vilken räddande ängel!

    Jag har aldrig använt mig utav ett sådant konto men ser att det heter: 
     8490 - Övriga skuldrelaterade poster.

    Har du möjligtvis lust att guida mig exakt vilka motkonto jag har och vilket jag sätter i debit vs kredit? Jag vore så tacksam och lättad!!
Svar på tråden Balansrapport diff på 39 öre?