• 123konstigtjej

    Känner mig så ensam!

    Hej.. Jag är en tjej som går i 6an. Jag har det väldigt tufft i skolan, inte för att jag är dålig eller så utan för att jag får så mycket ångest av att bara närma sig den. Vännerna jag har från klassen har vart mina vänner ända sedan typ 1an. Problemet är bara att känner mig utanför. Vi är ett tjejgäng på 4 tjejer. Alltid i skolan når lärarna delar upp klassen i två eller vad man ska säga så får de andra 3 tjejerna vara i en grupp medans jag får vara själv i den andra gruppen. Jag förstår inte varför lärarna gör så mot mig, jag menar de vet ju vilka man brukar var med!! Och sedan brukar de säga att gör allt för att alla ska trivas i klassen. På senaste tiden har de andra 3 tjejerna blivit mycket mer typ kompisar med varandra och jag blir typ utanför. Det här känns jätte jobbigt eftersom att de resulterar i att jag sitter ensam på rasterna. Allt detta känns så jobbigt. Jag har allmänt inga problem med att bara ensam, men tanken på att dom 3 tjejerna är med varandra och jag sitter själv gör att det inte är så roligt. Dessutom tror säkert folk att jag örn typ ?mobbad? eller något om jag sitter själv. Vad ska jag göra?!

  • Svar på tråden Känner mig så ensam!
  • H4llongr0ttan

    Jag har inget ordentligt svar i vad du ska göra men jag känner igen mig så därför vill jag skriva något till dig. Kanske du kan umgås med någon av tjejerna ensam någon gång? På fritiden? På så sätt kanske du kommer in i gänget igen. Jag vet att det är svårt att förhålla sig i tjejgäng men jag önskar dig lycka till. Stå på dig. Var dig själv.

  • ginas95

    Det här kommer säkert inte vara till någon hjälp, men jag hade exakt som du när jag var yngre. Inte mobbad direkt, men var aldrig kompisars förstahandsval heller. Det går över!! Det är ett par år det kan vara jobbigt innan det blir bra. Nu är jag 21, snygg (om man får säga sånt haha) och har skaffat skitbra kompisar eftersom jag är mig själv. De som var populära i klassen då har det sämre än jag nu. Enda jag vill säga är att du ska tänka på sånt som du gillar, gå med i facebookgrupper eller träffa tjejer på nätet på andra sätt du kan prata med. Självförtroende syns!! :) skit i alla killar dock eftersom de är skräp speciellt på nätet. Jag har hittat några av mina bästa tjejkompisar på Facebook, feministiska grupper och så. Jag hoppas du kan ha kul i skolan ändå <3

  • Majjsan74

    När jag gick i årskurs 6 - 9 så var det perioder när jag kände mig ensam. Jag hade en häst, så jag minns när jag kom hem ibland så sa jag till hästen; du är min enda vän. Ibland var det perioder då jag hade vänner.

    I gymnasiet vände allt. Då var de flesta nya och alla invanda roller försvann. Jag fick många vänner.

    Jag vet att det inte är till tröst just nu, för när man går i sexan så är skolan en så stor del av ens hela värld att det är svårt att se någonting annat. Men kanske det i de mörka stunderna kan trösta att veta att livet ändrar sig?

    Vad kan du göra just nu då? Jag skulle:

    1) Prata själv med läraren och berätta hur det påverkar dig med gruppindelningen. Kanske att läraren inte ser hela gruppdynamiken (även om det är hens jobb så kan ju info aldrig skada)

    2) fritidssysselsättning! Finns det något du är intresserad av på fritiden? Skapa ett annat sammanhang med andra människor utanför skolan. Det har du med dig hela livet!

    3) Finns det andra tjejer, eller killar, i klassen att umgås med? Se dig omkring och ge andra en chans

    4) Om det är ångest som påverkar din vardag, prata med skolkuratorn. De är utbildade och har säkerligen mött många med liknande problem.

    5) Känns det som om någon i tjejgänget är extra lätt att prata med? Kan du säga att du känner dig lite utanför och är ledsen för det?

    Och kom ihåg att du är värdefull och att livet går upp och ner. Jag tror på att prata och dela med sig hur man känner, även om det är svårt.

    Och det är ju precis vad du gjort här, delat med dig! Bra jobbat!

  • Kommer ihåg

    Nu är det ett tag sedan jag gick i 6an (jag är 31) men jag har ett gott minne. Mina lärare gjorde på liknande sätt, att de delade in oss i grupper eller par där jag alltid hamnade med killar (som jag aldrig umgicks med) och tjejkompisarna drog alltid vinstlotten och fick vara tillsammans. I efterhand har jag förstått att de använde mig för att killarna skulle jobba bättre och för att jag kunde fungera i en sådan grupp, vilket kanske inte alla gör. Nu vet jag att din situation inte ser ut på samma sätt och jag vet inte hur dina lärare tänker. Men jag kommer ihåg att jag sade ifrån till tjejerna som satt närmast mig att det gjorde mig ledsen att de alltid valde varandra när vi hade möjlighet att välja själva. Jag kommer ihåg deras förvåning för de hade inte alls tänkt på att de alltid uteslöt mig. Du kan försöka prata med din lärare om detta på en rast när ingen varken hör eller ser. Berätta hur du känner och att deras gruppfördelning gör att du hamnar mer utanför än vad du hade behövt att vara...det känns kanske obekvämt men det är värt ett försök. Lärarna har en skyldighet att lyssna på dig och det du känner är viktigt. De får betalt för att tillgodose dina behov och om de inte lyssnar så kan du alltid påpeka det!

    6an är ofta en årskurs också där många (speciellt tjejer) omgrupperar sig. Jag var en av de som övergav mina tjejer och sökte mig till nya. För mig var det naturligt för vi var inte längre intresserade av att aktivera oss med samma saker och utvecklades åt olika håll. Efteråt har jag förstått att de jag övergav blev både förvirrade och ledsna över detta. Jag hade ingen aning om det och hade inte förstått att jag fortfarande var så viktig för dem när vi (enligt mig) så uppenbart hade blivit så olika. Dit jag vill komma är att dina tre tjejer kanske helt enkelt inte är medvetna om att du känner dig övergiven, utanför eller ledsen. De kanske är så uppe i sitt och tänker sig inte för. Försök att söka kontakt med dem var och en för sig om det känns svårt när de är i grupp. Ring upp någon en lördag och fråga om ni ska gå en promenad, gå hem till varandra, träffas och fika eller gå på bio bara ni två. De tre sitter inte ihop och kan vara med varandra hela tiden, så det skadar inte att försöka.

    Jag vet inte hur det ser ut när du börjar sjuan, men högstadiet brukar ofta omgruppera kompisar flera gånger om. Man träffar ofta nytt folk, de gamla kompisarna träffar nytt folk och INGEN kan ta sig igenom högstadiet utan att känna sig ensam, utanför eller bortglömd någon gång. Tack och lov så förändras detta om och om igen under de tre åren och du ska se att du hittar dina personer som gör dig glad. Vänner som får dig att känna så här är egentligen inga vänner och även om just de tre tjejerna känns mest viktiga just nu så kommer de en dag att vara helt ointressanta för dig, även om det kanske inte hjälper dig just nu i den jobbiga situationen du har idag så lovar jag att det blir bättre! Jag kände mig så ensam i sjuan och större delen av 8an att jag blev sjukskriven från skolan och hade en enorm ångest. Halva 8an och hela nian var en jätte rolig tid och allt vände.

    Hur är det med killarna i klassen? Oftast är de väldigt mycket lättare att umgås med än tjejer i tidig tonår/tonåren och de är mycket mer bestående och pålitliga. Tjejer är mycket elakare. Inget snack om det. Och du ska inte vara rädd för att andra ser dig som mobbad eller tror att du är mobbad. De är alldeles för upptagna av att själva inte se mobbade ut eller att försöka passa in så det behöver du inte vara orolig för.

    Jag hoppas det löser sig för dig gumman. Styrkekram!

  • ginas95
    Kommer ihåg skrev 2018-02-15 03:00:40 följande:

    Hur är det med killarna i klassen? Oftast är de väldigt mycket lättare att umgås med än tjejer i tidig tonår/tonåren och de är mycket mer bestående och pålitliga. Tjejer är mycket elakare. Inget snack om det. Och du ska inte vara rädd för att andra ser dig som mobbad eller tror att du är mobbad. De är alldeles för upptagna av att själva inte se mobbade ut eller att försöka passa in så det behöver du inte vara orolig för.


    Tycker det är helt sjukt att du säger att killar är mer pålitliga och bestående och att tjejer är elakare. Det är verkligen en myt och inget man ska lära tjejer- tjejer är bäst! Vi tar hand om varandra och bryr oss. Killar saknar förmågan att göra känslomässigt arbete. Om du läser detta TS, tro inte på dem som säger att tjejer är elakare och sämre än killar :)
Svar på tråden Känner mig så ensam!