• Nojig98

    Fick inte jobbet efter praktik

    Tja vet inte om detta kommer bli så vettigt inlägg men känner att jag behöver skriva av mig. 

    I alla fall är det så att jag för en tid sedan fick en praktikplats i en butik för en tid sedan och skulle vara där i 2 veckor. Vilket jag också var jag gjorde alltså hela praktiken och visst det var stressigt i början dom första i alla 3-4 dagarna. Har aldrig jobbat i butik innan överhuvudtaget. Speciellt att lära sig kassan var jobbigt i början speciellt om det blev kö i butiken. Men efter dom första dagarna så tycker jag att det började flyta på och i mot slutet av praktiken hanterade jag iaf 9 av 10 kunder helt själv och det rullade lixom på under dagarna då.

    Nu till problemet jag fick nämligen inte fortsätta där efter praktiken för de tyckte att jag var för stressad och utvecklades för sakta speciellt dom första dagarna. Detta har satt sig i huvudet på mig och jag har börjat och tvivla starkt på mig själv lixom klarar jag inte ens och jobba i en simpel butik??! hur kass får man va tänker jag.

    Jag vet detta är säkert löjligt egentligen men jag är verkligen en person som överlag har otroligt svårt och släppa saker och gå vidare. Grejer etsar sig fast och jag kan inte släppa saker. Jag minns och kan tänka på en ful och dum kommentar i veckor eller månader ibland till och med. 

    Skulle behöva lite tips på hur jag kan bryta mitt negativa tankemönster och tycker ni det är rimligt med 2 veckor och lära sig allt i en butik med 0 erfarenhet sen innan?

  • Svar på tråden Fick inte jobbet efter praktik
  • Melissenta

    Oj vilka krav!!

    Skulle aldrig kunnat klara av att lära mig allt på 3 dagar.. Alltså att lära sig vilka knappar man ska trycka är en sak, men arbete med kunder kräver mycket mer än så och det tar tid..

  • Skalmans

    Som jag ser det, varför har du praktik i 2 veckor ?

    Enligt dom så skulle du utvecklas och lära dig snabbare än vad du gjorde, konstigt att du ska ha praktik i 2 veckor om det går att lära sig snabbare, då hade Dom kunnat ge dig en vecka om det går att lära sig så fort.

    Du har fått erfarenhet och provat på butik som du skriver att du gjorde bra, jag tycker det låter som du gjorde ett bra jobb också.

    Sen möt en dålig arbetsgivare som tror att man utvecklas och kan ett jobb på några dagar.

    Du har sluppit att blivit anställd på fel ställe, var glad för denna arbetsgivare ställer för hårda krav och var inte villig att se att du gjorde ett bra jobb.

    Jag kan ta mig själv som exempel och säkert många andra, när man lär sig saker gör man detta långsamt för att lära in så detta fastnar, klart man är stressad när det är mycket nytt och ta in och behålla informationen, arbetsgivaren har orimliga krav som tror att man lär sig detta i turbofart.

    Det var som sagt första gången i butik som du gjorde med bravur.

    Var glad över att du reagerar och ältar du hade kunnat göra tvärt om och inte lärt dig något för du hade bara ryckt på axlarna ungefär och inte reflekterat vad du kan och inte kan, nu kan du tänka på vad som gick fel, ändra på det om det går och bli en bättre människa i framtiden, att inte reagera, bry sig, reagera då skulle jag bli rädd för då har man problem att ta in intryck och lära sig av sina misstag.

  • Nojig98
    Skalmans skrev 2018-02-14 01:31:41 följande:

    Som jag ser det, varför har du praktik i 2 veckor ?

    Enligt dom så skulle du utvecklas och lära dig snabbare än vad du gjorde, konstigt att du ska ha praktik i 2 veckor om det går att lära sig snabbare, då hade Dom kunnat ge dig en vecka om det går att lära sig så fort.

    Du har fått erfarenhet och provat på butik som du skriver att du gjorde bra, jag tycker det låter som du gjorde ett bra jobb också.

    Sen möt en dålig arbetsgivare som tror att man utvecklas och kan ett jobb på några dagar.

    Du har sluppit att blivit anställd på fel ställe, var glad för denna arbetsgivare ställer för hårda krav och var inte villig att se att du gjorde ett bra jobb.

    Jag kan ta mig själv som exempel och säkert många andra, när man lär sig saker gör man detta långsamt för att lära in så detta fastnar, klart man är stressad när det är mycket nytt och ta in och behålla informationen, arbetsgivaren har orimliga krav som tror att man lär sig detta i turbofart.

    Det var som sagt första gången i butik som du gjorde med bravur.

    Var glad över att du reagerar och ältar du hade kunnat göra tvärt om och inte lärt dig något för du hade bara ryckt på axlarna ungefär och inte reflekterat vad du kan och inte kan, nu kan du tänka på vad som gick fel, ändra på det om det går och bli en bättre människa i framtiden, att inte reagera, bry sig, reagera då skulle jag bli rädd för då har man problem att ta in intryck och lära sig av sina misstag.


    Tanken med praktiken var att jag skulle få en anställning där efteråt det var iaf det chefen sa innan jag började praktiken. Men efter sa han att det inte inte gått tillräckligt bra för mig och jag hade lärt mig för lite. Han tyckte man skulle ha lärt sig kassan som rinnande vatten och postutlämningen och allting annat under dessa 2 veckor. Vilket även det är märkligt enligt mig för jag fick inte ens någon utbildning när det gäller postutlämningen. 
  • Nojig98
    Lena skrev 2018-02-14 09:58:57 följande:

    Jag tycker det låter som de bara vill ha gratis arbetskraft...


    Jo har tänkt den tanken jag med.
  • nevermind

    Jag har lärt upp folk inom cafébranschen, väldigt hektiskt. Tar ibland veckor för folk att lära sig hantera stressen. Några dagar är ingenting.
    Tro mig, du vill inte jobba där i alla fall...

  • Nojig98
    nevermind skrev 2018-02-14 12:05:32 följande:

    Jag har lärt upp folk inom cafébranschen, väldigt hektiskt. Tar ibland veckor för folk att lära sig hantera stressen. Några dagar är ingenting.
    Tro mig, du vill inte jobba där i alla fall...


    Tack för svaret. Kanske inte är jag som är ovanligt trög då i alla fall. Bara en dryg arbetsgivare.
  • Firenze

    Usch! Tycker att det låter som en dålig arbetsgivare helt enkelt! Sök jobb i en annan butik om du trivdes med jobbet, nu har du ju dessutom lite erfarenhet. :)

  • nevermind
    Nojig98 skrev 2018-02-14 12:16:59 följande:
    Tack för svaret. Kanske inte är jag som är ovanligt trög då i alla fall. Bara en dryg arbetsgivare.
    Verkligen inte trög! För mig tar det ett par dagar att lära mig en ny kassa, och då har jag jobbat med fem-tio olika system i tio år.
  • Physalis

    Jag har jobbat i butik i många år. Mig tog det nog minst 2 veckor när jag först började att börja känna att jag hanterade alla moment i kassan. Det är mycket att hålla reda på innan man börjar hitta en bra takt och hjärnan automatiserar alla små saker som att ta bort kundpinnen, byta sida på kassabandet, hålla koll på kölängden och för att inte glömma alla plukoder (IAF i matbutik). Jag hade till och med mardrömmar om att sitta i kassan de första veckorna så det kändes som om jag jobbade dygnet runt.

    Sen har jag lärt upp många efter det, vissa är snabba på att lära sig koderna eller är bra på att prata med kunderna direkt, men nästan alla helt nya tar ungefär 2 veckor innan de klarar sig hyfsat själva, och ännu längre att bli helt självständiga.

    Jag tycker det låter som om du gjort ett bra jobb och att chefen bara skyllde på något för att slippa anställa dig, kanske ville han som någon sa bara ha gratis arbetskraft.


    Korrekturläser som en kratta
  • scaniae
    Nojig98 skrev 2018-02-14 00:32:10 följande:

    Tja vet inte om detta kommer bli så vettigt inlägg men känner att jag behöver skriva av mig. 

    I alla fall är det så att jag för en tid sedan fick en praktikplats i en butik för en tid sedan och skulle vara där i 2 veckor. Vilket jag också var jag gjorde alltså hela praktiken och visst det var stressigt i början dom första i alla 3-4 dagarna. Har aldrig jobbat i butik innan överhuvudtaget. Speciellt att lära sig kassan var jobbigt i början speciellt om det blev kö i butiken. Men efter dom första dagarna så tycker jag att det började flyta på och i mot slutet av praktiken hanterade jag iaf 9 av 10 kunder helt själv och det rullade lixom på under dagarna då.

    Nu till problemet jag fick nämligen inte fortsätta där efter praktiken för de tyckte att jag var för stressad och utvecklades för sakta speciellt dom första dagarna. Detta har satt sig i huvudet på mig och jag har börjat och tvivla starkt på mig själv lixom klarar jag inte ens och jobba i en simpel butik??! hur kass får man va tänker jag.

    Jag vet detta är säkert löjligt egentligen men jag är verkligen en person som överlag har otroligt svårt och släppa saker och gå vidare. Grejer etsar sig fast och jag kan inte släppa saker. Jag minns och kan tänka på en ful och dum kommentar i veckor eller månader ibland till och med. 

    Skulle behöva lite tips på hur jag kan bryta mitt negativa tankemönster och tycker ni det är rimligt med 2 veckor och lära sig allt i en butik med 0 erfarenhet sen innan?


    Tråkigt att du fick detta som första erfarenhet i arbetslivet.

    Sanningen är den att de inte haft en tanke på att anstäloa dig och slingar sig ur med påståenden som att praktikanten inte passar.

    Snart har de nästa praktikant.

    Du är varken den första eller sista som är med om detta.
  • Agnescecila

    Nu tycker jag nte att det är simpelt att jobba i affär. Det är mycket att sätta sig in i. Du kanske inte passar i just den affären? Det låter som om att det är lite höga krav på att du ska lära dig allt på två sekunder.

  • Lönnsirap

    "Innan du diagnostiserar dig som deprimerand, se efter så att du inte är omringad av idioter"

    Ta verkligen inte detta personligt!

  • fixaochdona

    Min kompis jobbade i butik många år och var även butikschef innan hon senare bytte bransch. Nu ville hon tillbaka till butik och har en provanställning. Hon säger att hon är helt slut på kvällarna och fortfarande inte fullärd i allt i och kring den butiken efter en månad så ta du den där arbetsgivaren med en stor nypa salt.

  • jennyjoy

    Jag har praktiserat flertalet gånger och blivit lovad i princip att få jobb efteråt, men när dagen sen kommer så kommer det alla möjliga anledningar till varför du inte kan vara kvar - även om du slitit på, arbetat mer än de anställda och/eller varit helt självständig.

    Jag tycker inte att du ska hänga upp dig på dem, även om det känns jobbigt självklart. Flertalet arbetsgivare verkar sätta sånt här i system. Lova jobb tidigt för att få folk att anstränga sig mer och göra ett bättre jobb, för att sedan byta ut dem.

  • Nojig98

    Tack för era svar allihopa känns bra och läsa dom. Kan dock tilläga att detta inte var mitt första jobb i livet haft några innan. Men detta var mitt första butiksjobb. På dom andra ställena har man dock fått bra mycket mer tid på sig och lära sig saker och ting och komma in i alla rutiner. 

    Tror också det var därför det kändes väldigt tungt och få ett nej så snabbt från detta ställe.  Nu känns det däremot som att jag fått det bekräftat att det förmodligen inte bara berodde på mig utan en arbetsgivare som saknar tålamod och vill ha billig arbetskraft.

Svar på tråden Fick inte jobbet efter praktik