• Anonym (pin)
    Äldre 14 Feb 01:27
    2616 visningar
    5 svar
    5
    2616

    Hur slutar jag skratta?

    Ibland när folk berättar något allvarligt eller rentav sorgligt för mig så kan jag reagera med att försöka hålla mig för skratt.

    Jag är absolut ingen oempatisk människa men det har hänt upprepade gånger nu. Jag tänker hela tiden ?inte skratta, inte skratta? istället för att tänka på vad personen faktiskt säger.

    Min kompis berättade om sin mammas bröstcancer och jag fick panik för jag ville inte reagera på fel sätt och lyckades med nöd och näppe hålla mig. Min morfar som jag stod otroligt nära och som jag saknar varje dag gick bort ganska nyligen och på hans begravning satt alla och grät medan jag satt och hulkade av skrattattacker. Det var det pinsammaste och hemskaste jag har varit med om och jag har så dåligt samvete.

    Jag har oftast inget problem att prata om allvarligare saker. Mina vänner ringer ofta mig för att jag är ett bra stöd när de blivit hjärtekrossade eller liknande. På telefon är jag aldrig nära att ens le och har inte alls det problemet.

    Senast jag var hos läkaren blev det likadant för jag tyckte först han stirrade så mycket. Sen när jag berättade om ett trauma fick jag också höra ?varför fnissar du när du berättar om detta, det låter ju fruktansvärt??

    Hur slutar jag med detta hemska beteende?

  • Svar på tråden Hur slutar jag skratta?
  • Äldre 14 Feb 01:29
    #1

    Låter som någon slags försvarsmekanism, prova att prata med en psykolog? :)

  • Anonym (pin) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 08:54
    #2
    SofieJ skrev 2018-02-14 01:29:49 följande:

    Låter som någon slags försvarsmekanism, prova att prata med en psykolog? :)


    Känns lite dumt att ta upp tid för att ställa den frågan men jo det är nog enda sättet!
  • Äldre 14 Feb 09:24
    #3

    Nä, men jag menar inte att du bara ska ställa frågan. Är det inget du vill jobba med?

    Kanske hade varit skönt att förstå varför du svarar med att skratta och på så sätt kunna jobba dig fram till att reagera på ett mer "lämpligt" sätt.

  • Äldre 14 Feb 09:32
    #4

    Jag är likadan. Jag tror bara det är känslor som måste utageras och bli till skratt av någon anledning. Jag skrattar åt allt. Självkart pinsamt att börja asgarva när det är olämpligt.

  • Anonym (Sanna­)
    Äldre 14 Feb 10:07
    #5

    Du är inte knäpp eller konstig. Det är ett sätt som vissa reagerar på vid obehagliga situationer. Det händer att folk som får hemska besked, tex att någon anhörig avlidit, börjar gapskratta i ren chock.

    Nu är ju du medveten om att du reagerar så här. Många tycker säkert det är obehagligt och du blir själv stressad av det vilket är förståeligt. Det vore bra om du kunde träna bort det, kanske genom KBT?

Svar på tråden Hur slutar jag skratta?