• Anonym (?)
    Äldre 14 Feb 10:05
    440 visningar
    1 svar
    1
    440

    Högfungerande autism/ahdh barn

    Ni som har barn med högfungerande autism eller adhd, vilka symptom hade/har barnet?

    Min son, 8 år, har en generell språkstörning i grunden men en del saker gör att jag funderar på om det är något annat.

    Han har ganska svårt att koncentrera sig om han inte har iPad eller leker med lego. Han blir också lite stirrig och kan flaxar med armar och blir allmänt mer aktiv då.

    Han kan ha svårt att uppfatta vad man menar, alltså om man skämtar eller typ ordspråk och så. Man måste förklara på ett annat sätt liksom men det kanske är språkstörningen.

    Han är även känslig av sig och blir lätt orolig och hänger upp sig på sånt han är rädd för eller som han tycker är obehagligt.

    Annars är han en väldigt snäll pojke som har kompisar, så han har inte problem med det sociala på det viset. Han har även lärt sig skriva och räkna så det känns väldigt positivt. Men ibland blir jag fundersam och känner att han inte förstår vissa saker som tex hans lillasyster på 5 har en annan förståelse för. Hur vi uttrycker oss och så.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Högfungerande autism/ahdh barn
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 10:16
    #1

    Skriva och läsa skulle det stå. Han var tidigt även duktig på matte.

Svar på tråden Högfungerande autism/ahdh barn