• Anonym (Ann)

    Såååå besviken på sambon

    Jag är gravid och bortrest med vårt barn under alla hjärtans dag. I natt skriver sambon ett meddelande på Messenger formulerat exakt "Grattis på Alla hjärtans dag" och sen inget mer. Jag känner mig inte ett dugg uppskattad genom detta, tvärtom känns det totalt opersonligt och jag blir så sjukt ledsen för att han inte engagerar sig mer. Jag har alltid ordnat med firande varje år och förra året pratade vi om att jag hade uppskattat om han hade gjort något för mig med då han inte gjorde det då heller. Ett sabla meddelande kunde jag gott klarat mig utan... :(

    Finns det nån här vars man som varit sådär oromantisk men ändrat sig? Hur nådde ni fram?

  • Svar på tråden Såååå besviken på sambon
  • sextiotalist

    Lever med en oromantisk man och har inga problem med detta, även om jag ibland kan sakna det, men jag har ju valt denna man och accepterar honom som han är.
    För övrigt så tycker jag det är så fånigt att hänga upp sig på detta importerade amerikanska eländet. Det är som jag läste någonstans annars, vi älskar varandra hela året om och visar det alla dagar, vi behöver inte den dagen alls (alla hjärtans dag)

  • Anonym (Anna)

    Du verkar inte känna din man, och ändå skaffar ni fler barn tillsammans. Om han aldrig innan gjort något, varför skulle han göra något nu? Och hur vet du egentligen att han inte gjort något, dagen har ju många timmar kvar?

  • Duckan

    Jag själv är totalt oromantisk, maken likaså. Det här är bara en dag av alla. Se till att uppskatta alla dagar ts. Larvigt, klyschigt, jag vet, men inte lika larvigt som påfundet Alla hjärtans dag.

  • Anonym (Anna)
    sextiotalist skrev 2018-02-14 11:19:06 följande:

    Lever med en oromantisk man och har inga problem med detta, även om jag ibland kan sakna det, men jag har ju valt denna man och accepterar honom som han är.
    För övrigt så tycker jag det är så fånigt att hänga upp sig på detta importerade amerikanska eländet. Det är som jag läste någonstans annars, vi älskar varandra hela året om och visar det alla dagar, vi behöver inte den dagen alls (alla hjärtans dag)


    Exakt, varför är just en dag om året så viktig? Antingen är man i ett bra förhållande och då spelar Alla Hjärtans Dag ingen roll, eller så är man i ett dåligt förhållande och då spelar ju inte heller Alla Hjärtans Dag någon roll, då finns det ju annat som är viktigare.
  • Anonym (Ann)

    Ok. Men ni som säger att man ska uppskatta andra dagar. Det hade jag gjort om han NÅN gång kom med en present eller dylikt.

  • Anonym (???)
    Anonym (Ann) skrev 2018-02-14 11:16:13 följande:
    Jag är gravid och bortrest med vårt barn under alla hjärtans dag. I natt skriver sambon ett meddelande på Messenger formulerat exakt "Grattis på Alla hjärtans dag" och sen inget mer. Jag känner mig inte ett dugg uppskattad genom detta, tvärtom känns det totalt opersonligt och jag blir så sjukt ledsen för att han inte engagerar sig mer. Jag har alltid ordnat med firande varje år och förra året pratade vi om att jag hade uppskattat om han hade gjort något för mig med då han inte gjorde det då heller. Ett sabla meddelande kunde jag gott klarat mig utan... :( Finns det nån här vars man som varit sådär oromantisk men ändrat sig? Hur nådde ni fram?
    Alla dessa jävla dagar. Att det skall haussas upp så förbannat. Och såna som vi, som inte gillar de där tillrättalagda uppskattningsdagarna (mors dag, fars dag, Valentines) åker på däng. 
    Du visste väl hur din man var när ni flyttade ihop och skaffade barn etc? Och nu plötsligt skall han bli en romantiker? Nä du. Man kan inte förändra människor.
  • Zarch

    Jag tycker personligen att du överreagerar kraftigt. Tänkte du dig att han skulle skicka brevduvor och komma inridandes på en elefant med en ros i mun eller? Inte för att låta dryg men du är bortrest och då är det väl förträffligt gulligt med ett sms?

  • sextiotalist
    Anonym (Ann) skrev 2018-02-14 11:26:34 följande:

    Ok. Men ni som säger att man ska uppskatta andra dagar. Det hade jag gjort om han NÅN gång kom med en present eller dylikt.


    Åh, det är min sambo urkass på, visst saknar jag det, men han har så många andra kvaliteter så jag går inte i taket för det. Självklart uppskattar jag det, de få gånger han har gjort det (går säkert räkna på ena handens fingrar och då har vi snart varit tillsammans i 25 år)
  • beccagranen

    TS, dagen är inte slut ännu. Men jag förstår din besvikelse. Min man gör ingen jättegrej, han svänger in till blomsterhandeln och köper en bukett. Jag däremot ordnar med middag eller köper present. Förra året var han på tjänsteresa och skickade blomsterbud med chokladask. Blev glatt överraskad, men sen när jag såg att han lagt nästan 800kr på det så kändes det ganska onödigt. 
    I år är han på tjänsteresa igen, och vi kom överens om att inte lägga massa onödiga pengar på blommor etc. Vi ska ta en dejtkväll till helgen när han kommer hem och äta middag ute. 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ann) skrev 2018-02-14 11:26:34 följande:

    Ok. Men ni som säger att man ska uppskatta andra dagar. Det hade jag gjort om han NÅN gång kom med en present eller dylikt.


    Men ta tag i det problemet istället då!
Svar på tråden Såååå besviken på sambon