• Aliciasorken

    Overklighets känslor, rädd

    Hej!

    Det är såhär, att ända sedan jag var liten så har jag haft dödsångest, hypokondri och ångest. Jag har inte haft det hela tiden men till och från. Jag har haft en bra uppväxt och inget sådant.

    Men det är nu det har börjat igen. Jag har fått dödsångest, tänker på att man någon gång ska dö i princip hela tiden, och får panik av det.

    Hypokondri, tror att så fort jag får ont någonstans är jag dödligt sjuk. Och ibland har jag ont i ryggen, tror att jag har fått cancer, ibland har jag ont i knäna och sånt. Det är liksom inte samma ställe hela tiden eller så.

    Och detta har pågåt i kanske drygt 2 månader nu. Detta har också gett mig otroliga overklighetskönslor och det känns som att jag typ sover eller drömmer. Ibland när ja gör saker kan det kännas som att ?gör jag detta? varför är jag här? Eller så. När jag pratar kan det kännas likadant. ?Är det verkligen jag som pratar och säger detta?? Liksom. Och det är sjukt obehagligt.

    Är det någon mer som också haft sånna här känslor eller har?

  • Svar på tråden Overklighets känslor, rädd
  • Meriall

    Ja jag vet precis vad du menar. Man känner hur skört livet är och är livrädd för att dö och verkligheten börjar kännas som en mardröm till slut.

    Jag har fortfarande så ganska ofta och vet inte vad som hjälper långsiktigt men kanske existentiell terapi för det du beskriver är existentiell ångest och dissociation. Det som hjälper kortsiktigt är att göra något väldigt konkret typ se en serie på Netflix, prata med någon annan person, ta en kalldusch, färglägga. Sånt som liksom förankrar en i verkligheten.

    Är det så pass mycket att det inte hjälper så prova att komma på 3 saker i din omgivning du kan se, 3 saker du kan höra, 3 saker du kan känna lukten av etc med alla sinnen. Sedan provar du ovanstående igen.

Svar på tråden Overklighets känslor, rädd