• Tjohej

    Ständig vikare - alltid i arbetsgivarens händer

    Är det fler som är i samma sits och hur hanterar ni er situation?


    Jag har jobbat i sju år i en bransch och varit vikarie lika länge - vikariaten kan vara olika långa, allt från en månad till ett år. Ofta har jag haft det ganska bra och fått relativt långa vikariat, eller korta vik staplade på varandra på samma arbetsplats.

    Nu är jag arbetslös och letar med ljus och lykta efter ett fast jobb. Jag är beredd att byta bransch för att få ett fast jobb - men det är svårt när man inte till 100 procent uppfyller kvalifikationerna. Allra lättast är ju att få jobb som liknar de man redan haft - men det är aldrig fasta jobb.

    Jag har nyligen blivit erbjuden ett vikariat med en lägre lön än mitt tidigare arbete. Det känns dumt att tacka nej och riskera att gå arbetslös länge, samtidigt som jag låser in mig och hindras från att söka jobb som passar bättre med vad jag är ute efter eller lägga tid på att kompetensutveckla/leta utbildningar eller på annat sätt hitta en bättre livssituation. I det läget känns en lägre lön extra surt.

    Ofta motiverar arbetsgivaren den lägre lönen att man är just vikarie - men att vara vikarie har ju blivit mitt fasta jobb! Alla som jobbar fast har trygghet, stabilitet och en kontinuerlig löneökning, medan jag tvingas hoppa mellan olika tjänster och olika löner.

    Det tär på självkänslan att "gå bakåt" när man får ett nytt jobb och känna att man aldrig blir riktigt erkänd för det man gör. Jag får heller aldrig chansen att på riktigt utvecklas på mina arbetsplatser och får sällan ta del av förmåner såsom utbildningar och kurser som kan erbjudas. Man jobbar när andra ska vara lediga och jag har inte haft någon vettig sommarsemester på flera år.

    Ja, jag är lite bitter.

    Men hur ska man göra? Tacka nej om lönen inte kommer upp i de summor jag tjänat tidigare eller stå med mössan i hand och tacka och ta emot? Hur gör ni andra?
  • Svar på tråden Ständig vikare - alltid i arbetsgivarens händer
  • AndreaBD

    Är  det så att du inte har tillräckligt (avslutad) utbildning för jobbet? I så fall är det inte så konstigt. Då är det bara att utbilda sig (klart).

  • Tjohej
    nnnnnnnn skrev 2018-02-14 18:03:35 följande:

    Har du inte vikarierat tillräckligt länge för att bli inlasad på fast tjänst?


    Nej, de arbetsplatser jag varit på släpper en precis innan man når lasgränsen för att slippa ta in folk. Många företag satt detta i system.
  • Tjohej
    hammarhajen skrev 2018-02-14 18:09:46 följande:

    Kämpig sits!

    Hur långt är vikariatet?


    Två och en halv månad.
  • Tjohej
    AndreaBD skrev 2018-02-14 18:33:46 följande:

    Är  det så att du inte har tillräckligt (avslutad) utbildning för jobbet? I så fall är det inte så konstigt. Då är det bara att utbilda sig (klart).


    Jodå, för det jobb jag erbjudits och de jag haft har jag en utbildning med examen för. Men om jag vill söka i näraliggande branscher kan jag behöva komplettera.
  • hammarhajen
    Tjohej skrev 2018-02-14 19:07:21 följande:
    Två och en halv månad.
    Då är det väl bara att tacka ja? De flesta med fast tjänst har ju 3 mån uppsägningstid, så söker du fasta jobb har arbetsgivare i regel förståelse för att man inte kan komma på en gång.
  • Gabbe75
    Tjohej skrev 2018-02-14 19:06:30 följande:
    Nej, de arbetsplatser jag varit på släpper en precis innan man når lasgränsen för att slippa ta in folk. Många företag satt detta i system.
    Ja, det där kan ju vara en rävsax. Speciellt om man jobbar i en bransch eller på sådan ort att man inte kan välja och vraka bland jobben.

    Tidigare var det vanligt att vissa arbetsgivare missbrukade anställningsformen "allmän visstidsanställning" och varvade det med vikariat. På så sätt gick det att hålla på i åratal innan LAS trädde in, men jag tror att det stramats upp en del. Står det "allmän visstidsanställning" på anställningskontraktet sänder det klara varningssignaler. Värst att utnyttja detta tror jag för övrigt är offentliga arbetsgivare inom landsting och kommun vilket är tragiskt i sig, när de snarare borde agera föredömen.
  • Tjohej
    Gabbe75 skrev 2018-02-16 22:48:21 följande:

    Ja, det där kan ju vara en rävsax. Speciellt om man jobbar i en bransch eller på sådan ort att man inte kan välja och vraka bland jobben.

    Tidigare var det vanligt att vissa arbetsgivare missbrukade anställningsformen "allmän visstidsanställning" och varvade det med vikariat. På så sätt gick det att hålla på i åratal innan LAS trädde in, men jag tror att det stramats upp en del. Står det "allmän visstidsanställning" på anställningskontraktet sänder det klara varningssignaler. Värst att utnyttja detta tror jag för övrigt är offentliga arbetsgivare inom landsting och kommun vilket är tragiskt i sig, när de snarare borde agera föredömen.


    Japp, har varit med om att olika anställningsformer varvats på det sättet under flera år. Då var man ju ironiskt nog tacksam över det, för att det betydde att man iallafall fick stanna längre än ett år. ????
  • Tjohej
    hammarhajen skrev 2018-02-16 18:19:05 följande:

    Då är det väl bara att tacka ja? De flesta med fast tjänst har ju 3 mån uppsägningstid, så söker du fasta jobb har arbetsgivare i regel förståelse för att man inte kan komma på en gång.


    Ja det har du ju rätt i, det tänkte jag inte ens på. Är sä van att bara jobba på vik och då vill de gärna att man börjar med kort varsel, så kanske var det därför jag inte tänkte så långt. Nå, nu tackade jag iallafall nej till jobbet. Dels lockade inte arbetsuppgifterna, och dels var det nog bra för min självkänsla att för en gångs skull tacka nej och inte bara acceptera deras villkor.
Svar på tråden Ständig vikare - alltid i arbetsgivarens händer