• Anonym (Frugan)

    Måste vi bjuda honom på bröllopet?

    Vi gifter oss till vintern. Vi har gästlistan klar men vi vet att det är en person som kommer fråga om han får komma trots att vi inte kommer bjuda honom. Det är en man i 40-årsåldern som är min kusin. Han är ett stående inslag på alla kalas och firanden. Han är kladdig på tjejer och ska kramas och tafsa. Han hamstrar mat och fika i fickorna, han är högljudd och får raseriutbrott. Vi umgås inte alls med honom, mina barn är livrädda för honom och situationen är obehaglig då han hela tiden letar efter någon att ta på eller krama/kyssa. Men min faster (hans mamma) kommer göra allt för att han ska få komma.

    Probemet är att han har en lätt utvecklingsstörning och detta blir alltså ett mycket känsligt ämne. Han är välkommen på alla kalas men just på bröllopet känner jag att det blir ohållbart att gå och vakta honom hela kvällen och att gästerna ska vara obekväma.

    Vad gör man ?

  • Svar på tråden Måste vi bjuda honom på bröllopet?
  • Anonym (mmm)

    Bjuder ni alla andra kusiner? Hur stor är gästlistan? 

    Jag menar, det kanske går utmärkt att förklara för faster varför han inte blir bjuden, men det blir svårt om precis alla andra i släkten är bjudna men inte han. 

    Har ni ingen sådan avskiljning för andra kusiner har jag svårt att se hur ni inte ska bjuda honom. 

  • Anonym (Frugan)

    Vi har sammanlagt omkring 30 kusiner, alltså en hel hög. Vi kommer bjuda 5 kusiner med familjer då vi faktiskt umgås med dem helt frivilligt. En av dessa fem är bror till honom vi inte vill bjuda ... men samtidigt bjuder vi andra kusiner men inte dennes syskon

  • Whitehorse1979

    1. Bara för att det ska vara korrekt: Det heter Intellektuell Funktionsnedsättning.

    2. Nej, ni måste inte bjuda honom.
    Det är ert bröllop, ni umgås inte annars.

    Ni behöver inte ens blanda in hans IF.
    Den har inget med saken att göra.

  • Sandra8978

    Ni behöver inte bjuda honom, särskilt som ni redan gjort ett urval så att han inte är den enda som inte är bjuden, inga konstigheter. Om du "vet" att hans mamma kommer fråga varför han inte är bjuden/försöka få in honom så kan du ta upp det med henne i samband med att ni skickar ut inbjudningarna och förbereda en finkänslig men tydlig förklaring till varför han inte är bjuden. Lycka till :)

  • viseversa

    Jag hade inte bjudit någon som antastar mina andra gäster. Inte på kalas heller och absolut INTE på mitt bröllop som ska vara en dag av glädje och trygghet för alla.

  • Anonym (Hanna)

    Är andra kusiner bjudna? Är de det så det bara är han som blir utesluten blir det ju känsligt. Är inga kusiner bjuda så är ju gränsdragningen däremot köar pch tydlig.

  • viseversa
    Anonym (Hanna) skrev 2018-02-15 08:30:07 följande:
    Är andra kusiner bjudna? Är de det så det bara är han som blir utesluten blir det ju känsligt. Är inga kusiner bjuda så är ju gränsdragningen däremot köar pch tydlig.
    Hon har svarat på det. 5 av 30 kusiner är bjudna. Och då dom som ts umgås med. En av dom bjudna är denne killes bror men han umgås dom med privat.Så nej det är inte bara han som inte blir bjuden.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Frugan) skrev 2018-02-15 07:56:11 följande:

    Vi har sammanlagt omkring 30 kusiner, alltså en hel hög. Vi kommer bjuda 5 kusiner med familjer då vi faktiskt umgås med dem helt frivilligt. En av dessa fem är bror till honom vi inte vill bjuda ... men samtidigt bjuder vi andra kusiner men inte dennes syskon


    Men då kan det inte vara så svårt, bara bjud de ni vill. Om någon frågar har ni ju svaret: vi har bara bjudit släkt som vi umgås med, familjevis. 

    Kan din pappa förbereda din faster på att det är så här, så det blir blir någon slags uppträde när breven väl är skickade? 
  • Anonym (mmm)
    Anonym (mmm) skrev 2018-02-15 08:32:10 följande:
    Men då kan det inte vara så svårt, bara bjud de ni vill. Om någon frågar har ni ju svaret: vi har bara bjudit släkt som vi umgås med, familjevis. 

    Kan din pappa förbereda din faster på att det är så här, så det blir blir någon slags uppträde när breven väl är skickade? 
    INTE blir något slags uppträde! 
Svar på tråden Måste vi bjuda honom på bröllopet?