• Hejjagharenfraga

    Börja på Yrkeshögskola eller fortsätta att jobba?

    Hej, jag har ett dilemma som ni kanske kan hjälpa mig med? Jag jobbar i dagsläget på ett välkänt företag där det finns möjlighet att jobba sig upp om man så vill. Jag är 24 år och har en inkomst på 28 000SEK (25 000grundlön plus 3000SEK i bonus som utdelas ca 10 månader per år), vilket jag anser är en helt okej lön för min ålder?  


    Jag har länge velat börja på yrkeshögskola, men eftersom att jag har blivit bekväm med att få en stabil månadslön och kunna unna mig saker i vardagen, köpa saker till hemmet, åka på resor m.m. så har det helt enkelt inte blivit av.


    Det känns som att man behöver någon slags utbildning i dagenssamhälle för att inte bli trampad på, få en hög lön och kunna få lite mer ?makt? (dvs. inte behöva jobba obekväma tider, kunna stå på sig mer i svåra situationer och få det jobb som man vill). Jag gillar mitt jobb i dagsläget, det är absolut inget fel med det, men det känns som att det är lätt att tiden springer iväg och plötsligt så har jag en stor familj, barn och då kommer jag verkligen inte ha tiden eller ekonomin att börja plugga.


    Finns det någon här som har studerat på yrkeshögskola? Om ja, vad fick ni för ingångslön/vad har ni i lön nu, fick ni jobb direkt efter färdig utbildning?


    Jag funderar på att läsa e-Commerce Manager på IHM Business school eftersom att min dröm är att kunna jobba mobilt. Jag vill kunna ha möjligheten att styra över mina arbetstider, ha möjligheten att jobba hemifrån eller kanske till och med utomlands plus att jag tror starkt på att e-handel är framtiden.


    yrkeshögskola, e-commerce, ehandel,
  • Svar på tråden Börja på Yrkeshögskola eller fortsätta att jobba?
  • hilife

    Du tjänar nog väldigt mycket bättre än många i din ålder och det är väl bra, och dåligt för det hämmar din utvecklingslust till viss del och du blir "bekväm". Det är många som skulle vara avis på dig i din situation och sitta ned och åka med, njuta av färden. En mänsklig reaktion på en vardag som inte alltid är så enkel kan man tänka. Dock tycker jag du ska utbilda dig och göra det nu. Sen blir det mycket svårare (inte omöjligt däremot).


    Jag hör inte till de där floskelälskande ultra positiva som peppar och säger, "Å DU KAN BLI VAD DU VILL". Det är mycket som påverkar var du kommer hamna i livet. Vilka personer du kommer ha runt dig, vilka chefer som tror på dig osv. Så var det för mig iaf. Utbildningen är otroligt viktig. Du säger det själv. Du utbildar dig till nån form av makt över ditt eget liv i den mening att du mycket kan välja själv vad du vill göra och VAR du vill göra det.


    Man vet oftast vad man har och inte vad som väntar. Att frivilligt säga upp sig från ett jobb som man tycker är ok och tjänar bra på för att gå ut i nån form av ovisshet. Ser jag tillbaks på mina utbildningar jag gjort (ej KY) så ångrar jag ingen av dem. Alla har på något vis tagit mig nånstans. Inte på det sättet jag trodde från början men, alla kunskaper jag skaffat mig, har flutit ihop för min del till något väldigt användbart och realtivt trygghetsskapande.

    Antar att du behöver ta ett beslut och våga ta klivet. Det jag skulle bränt mycket krut på är att undersöka ev utbildningars KVALITET för många är rena sunket. Det hade jag oroat mig mest för. Att gå två-tre år av värdefull tid, och sen inse att det de lärt ut inte är attraktivt på arbetsmarknaden är inget man önskar sig. Hittar du ett bra ställe som verkar ha vettiga saker att lära ut och som harmonierar med dina värderingar och mål så ge det en chans.


    Tror precis som du. E handel är framtiden. Fysiska butiker läggs ned på löpande band, utkonkurrerade av E handeln. Man behöver inte gilla det men utvecklingen är rätt klar känns det som.


    Lycka till.

Svar på tråden Börja på Yrkeshögskola eller fortsätta att jobba?