• Anonym (farsan)

    9-åring läser dåligt på grund av spel

    Jag har en 9-åring som har problem med läsningen på grund av för mycket tid med datorspel och tv.

    Han kan läsa, men problemet är att det på grund av bistande erfarenhet går väldigt långsamt om man jämför med hans jämnåriga kamrater. Jag och hans mamma har försökt få honom att läsa mer sedan F-klassen, men det har alltid varit svårt. Jag tror att det delvis kan ha och göra med att de texter som han läser i skolan och som läxa är väldigt tråkiga. Han har helt enkelt aldrig fått upp intresset.

    Han är väldigt begåvad när det kommer till matematik och naturvetenskap, så han är inte svagbegåvad.

    Jag har beslutat mig för att stänga av hans dator och mobil, samt blockera hans åtkomst till tv, fram till dess att han kan läsa flytande, utan att staka sig. Jag tänker mig att hans enda nöje i form av media under de närmaste veckorna skall bestå av böcker. Självklart kommer jag att hjälpa honom att skaffa böcker som han tycker om, och som är intressanta.

    Är min strategi en bra sådan? Jag tänker mig att han skall upptäcka vilken otroligt stor källa till kunskap och nöje som öppnas om man kan läsa flytande och snabbt. Jag har givetvis sagt detta till honom, men det verkar som att han inte riktigt tror på mig.

  • Svar på tråden 9-åring läser dåligt på grund av spel
  • beccagranen

    Jag tycker det låter lite drastiskt. När det kommer till läsning så är det bara övning, tills man knäcker läskoden (dvs.om man inte har hinder som dyslexi). 

    Varva läsningen med spel, finns mängder av lärorika data och tv spel som man kan öva läsningen på. Kanske funkar det bättre att läsa när det är roligt att lära sig. Min son hade också svårt för högläsningen, men var duktig på matte och älska natur/historia ämnen. Jag lånade en bok på biblioteket vasaskeppet , vi läste den under veckan. Till helgen åkte vi till museet och tittade på skeppet och gick runt och läste på alla skyltar. Jag lånade böcker om solsystemet och sen satt vi på kvällen och försökte hitta stjärnbilder. Låt läsningen bli roligt.

  • nnnnnnnn

    En bra vana är att ha skärmfritt innan man ska sova.
    Våra barn har haft ca 30-45 min lästid innan de släcker. När de är små så läser vi för dem ett tag och sedan får de titta i tidningar/böcker tills det är dags att släcka. När de blivit äldre läser de hellre själva, men vi har haft lite högläsningsrutiner så länge som möjligt. Harry Potter och andra spännande böcker brukar vara OK att läsa högt ända upp i mellanstadieåldern.

    Det kanske är dags att börja läsa mer för barnet? Låna Harry Potter och läs första kapitlet, sen kan barnet fortsätta läsa några sidor själv (sätt ett bokmärke där det är stopp), nästa dag läser ni om det som barnet läste själv så att barnet får höra det högt och får flyt i historien. Ett halvt till ett kapitel högläsning per kväll är väl lagom? Och så får barnet läsa själv ett par sidor efteråt, när det gått en tid så vanan satt sig, så kan ni börja med att barnet läser sina sidor högt för er. Ni får låtsas att ni tycker det är spännande och vill höra mer, men vill hålla er till rutinen tex att ni läser 1 kap. och barnet får "smygläsa" ett halvt kap. efteråt.

  • Anonym (A)

    Ett sätt som är mindre strikt är att skärmtid förtjänas genom lästid och/eller att normal skärmtid är begränsas och extra tid förtjänas.

    Kan vara bra att belöna ansträngning, inte bara resultat.

    Läs tillsammans varje dag. Turas om att läsa högt. Böcker som han gillar.

    Läs serietidningar, faktaböcker, böcker om Minecraft, rymden, teknik...

    Min son läste högst motvilligt lättlästa böcker, men tjocka böcker om Minecraft ville han läsa själv. Var det som fick det att lossna för honom.

  • cosinus

    Rent allmänt så låter det ju som att skärmtiden behöver begränsas.

    Tycker att ni sätter en tid för max skärmtid per dag. En tid för minsta lästid per dag (räcker med 15 min) och möjlighet att fixa mer speltid om man läser mer.

    Har en 9-åring som inte heller är någon fena på att läsa även om det börjar släppa. Han gillar böckerna i "jakten på jack"-serien och då läser han alltid först för mig och jag sen för honom samma kapitel för i början mindes han inte vad han läst och då blev det såklart tråkigt. Nu funkar det ändå bra men han gillar att ligga och lyssna på det igen så vi har fortsatt så.

  • Anonym (Tvärtom)

    Jag tänker att tv-spel och tv kan fungera tvärtom, som en stark motivation istället till att lära sig att läsa och lära sig engelska. Gäller bara att hitta ett nog intressant spel för barnet som innehåller mycket instruktioner osv i text för att man ska kunna förstå/spela spelet.

  • Fru Ve

    Han har inte dyslexi då? Att tvinga till läsning tror jag inte är en så framgångsrik metod. Men du har fått bra tips här ovan om t.ex. att ni läser högt, försöker hitta böcker han är intresserad av o.s.v. Det är nog viktigt att ni som föräldrar engagerar er också och visar att det är roligt att läsa så det inte bara blir ett tvång. Att begränsa skärmtiden kan säkert vara bra som en del i det hela. Jag har två söner som är 6 och 10 år och vi kör med skärmtid 2 timmar mellan kl. 17-19 samt att de har lite skärmtid på morgonen innan skolan om de gör sig klara.

    Jag försöker ofta gå på bibblan med mina söner så de får låna spännande böcker. Läser också för 6-åringen innan läggdags. 10-åringen läser mycket själv. Jag prenumererar på tidningar som barnen är intresserade av att läsa, som uppmuntran. Det kan t.ex. vara Minecraft-tidningar, Kalle Anka, Kamratposten. Det måste ju inte bara vara böcker som ger lästräning.

  • Anonym (K)

    Lät han istället spela något rollspel så får han mycket text att läsa där. Iofs kan jag inte tänka på något spel med svenska..

    Men om han gillar spel och sånt så borde det väl finnas någon choose your own adventure bok eller böcker inspirerade av de spel han tycker om.

    Hur mycket sitter han vid skärmen föresten? Jag är övertygad om att längre tid än 1-2 timmar är dåligt och gör en deprimerad med adhd symptom för så är det för mig :P

  • annabellelee
    Anonym (Tvärtom) skrev 2018-02-15 09:09:48 följande:

    Jag tänker att tv-spel och tv kan fungera tvärtom, som en stark motivation istället till att lära sig att läsa och lära sig engelska. Gäller bara att hitta ett nog intressant spel för barnet som innehåller mycket instruktioner osv i text för att man ska kunna förstå/spela spelet.


    Fast för att bli en bra läsare behöver man läsa längre texter. Att inte tappa fokus efter 2-3 sidor är också en träningssak.

    Ts, kan ni inte läsa tillsammans? Typ han läser ett kapitel (som du också läst) och sedan pratar ni om det. Vad hände? Varför blev pojken i boken ledsen? Hade han kunnat prata med någon, eller göra något annat? På så sätt blir läsningen också ett tillfälle för er att bonda. Om det går trögt kan du läsa en bit högt, och så läser han resten tyst.

    Förebilder, speciellt manliga ( för pojkar) är viktiga. Hur ofta sitter du själv och läser en bok? Hur ofta pratar ni böcker hemma?

    Illustrerad vetenskap är kul om han är intresserad av vetenskap. Mycket om dinosaurier och rymden... Även har är det bra att diskutera tillsammans, och att ni föräldrar är förebilder och diskuterar det ni läst: "Läste du den där spännande artikeln om kolonier på Mars?"
  • Mrs Moneybags

    Jag tycker inte att läsningen ska kännas som ett straff. Låt det istället bli en belöning i form av umgänge med dig och diskussion om texten efteråt.

    Dataspel och plattor har sin plats i tillvaron, men de får ju inte ta över...

  • Kurlie

    Tycker också det är drastiskt att ta bort allt han gillar sådär. Tror inte det ger någon vidare läslust. Här läser vi läsläxan 1-2 gånger/dag beroende på hur det flyter när han läser. Alltså under ett tillfälle/dag. Han får inte ipaden förrän han gjort läxan och det funkar bra för oss. Leker han med lego i 3 timmar efter skolan innan han tycker det är dags o göra läxan, fine! Det är just ipaden han är så inne i och har svårt att släppa.

Svar på tråden 9-åring läser dåligt på grund av spel