• Äldre 15 Feb 09:21
    3448 visningar
    15 svar
    15
    3448

    Köra för fort?

    Hej!

    En fundering jag har angående körning till sjukhuset när det är dags för förlossningen.

    Vi bor ca 10 mil från vårt sjukhus och det är till största delen motorväg dit.

    Så jag funderar på ifall man "får" köra för fort när man är på väg till sjukhuset?

    Har polisen förståelse för situationen ifall man skulle bli stoppad?

  • Svar på tråden Köra för fort?
  • Äldre 15 Feb 09:27
    #1

    Du får aldrig köra för fort enligt lag. Huruvida polisen har översikt i vissa situationer vet jag dock inte, men är det värt att riskera bli stoppad? Det tar ju tid som ni skulle kunnat använda till att komma närmare sjukhuset. Dessutom sparat du inte speciellt mycket på att köra för fort när hastigheten ligger över 100. Om det är 110 på motorvägen och ni väljer att köra 130 sparar ni ca 10min på 10mil. Blir ni då stoppade så lär ju det ta de 10min som ni sparade ihop.

  • Anonym (M)
    Äldre 15 Feb 09:28
    #2

    Ja man får bryta mot hastighetsbegränsningen om man är på väg till sjukhus.

    www.expressen.se/nyheter/polis-jagade-hoggravid-pa-vag-till-bb/
    För övrigt en artikel jag fick som första träff när jag googlade på "stoppad av polis på väg till bb"
    Prova att googla du också!

  • Äldre 15 Feb 09:29
    #3

    Om SOS säger ni ska göra det lär polisen ha förståelse men normalt har man många timmar på sig att ta sig till förlossningen.

  • Äldre 15 Feb 09:34
    #4

    När jag skulle föda första barnet sa jag till min sambo att köra försiktigt, han var så uppe i varv och skulle bara fram till varje pris.

    Denna gång har vi längre till sjukhuset men jag tänker inte tillåta att han kör olagligt såvida inte bebisen är på väg ut.

    Som Lena skriver så har man normalt sett flera timmar på sig (klart det finns undantag, det gör det alltid).

  • Anonym (M)
    Äldre 15 Feb 09:40
    #5
    Anonym (M) skrev 2018-02-15 09:28:25 följande:

    Ja man får bryta mot hastighetsbegränsningen om man är på väg till sjukhus.

    www.expressen.se/nyheter/polis-jagade-hoggravid-pa-vag-till-bb/
    För övrigt en artikel jag fick som första träff när jag googlade på "stoppad av polis på väg till bb"
    Prova att googla du också!


    Disclaimer: Om man har BROTTOM till sjukhus. Som alla säger så är det vanligtvis inte speciellt brottom när man ska föda. En helt annan sak är det om man håller på att förblöda eller om barnet redan är halvvägs ute.
  • Anonym (Catja­)
    Äldre 15 Feb 14:43
    #6

    Som ovanstående skriver så tar det oftast lite tid innan bäbis kommer.

    Skullle det vara akut kan man även ringa SOS så möter dem upp en med ambulans längs vägen och hjälper till.

    Som tidigare person skrivit så kommer din man vara stressad över situationen pga lycka och rädsla och tänk om han skulle krocka eller liknande? Är det motorväg så är det ju 110km/h.

  • Anonym (....)
    Äldre 15 Feb 18:20
    #7

    Om det är nöd, och man verkligen behöver köra för fort så SKA man ringa in till SOS och berätta det. De skickar då mest troligt en ambulans som möter upp eller evetuellt poliseskort.

  • Anonym (....)
    Äldre 15 Feb 18:25
    #8

    det ska vara NÖD för att komma undan med det. Alltså fara för livet.

    "Vad jag förstår av din fråga så undrar du över när och om man får bryta hastighetsbegränsningen för att ta sig till sjukhus med någon vars liv inte går att rädda på annat sätt.

    Att agera i nöd innebär i brottsbalkens mening att det brott du begått genom att ha brutit mot hastighetsbegränsningen, bara utgör ett brott om endast om den skada som uppstått om du inte begått brottet i förhållandena till omständigheterna är oförsvarlig. Däribland räknas fara för någons liv. Rent lagtekniskt är det därför ansvarsbefriande.

    Bedömningen däruti är däremot svår. Det måste röra sig om sådan fara som är objektivt påtaglig. Därför omfattas inte om man kör någon med ett brutet ben vilken sannolikt upplever smärtan som mycket påfrestande, då personen inte är i ett sådant grundläggande nödläge som avses i lagen. Det krävs att det är uppenbart för den som begår en gärning i nöd att, i ditt fall, bryta hastighetsbegränsningen är det enda rimliga sättet att rädda personens liv."

  • Äldre 15 Feb 18:29
    #9

    På en sträcka på tio mil måste ni köra vansinnesfort om det ska ge någon större tidsvinst. Ni fick ett räkneexempel ovan. Gör det för allt i världen inte.

  • Äldre 15 Feb 18:33
    #10

    En man som gasade eftersom en ambulans var bakom honom och inte kunde köra om blev fälld så nej du kan nog inte heller få köra för fort.

    Oftast tar det.ju ett bra tag innan barnet kommer, oftast när man ringer till dem (speciellt som förstföderska) så kan de ju be en titta på en film först så att ha för bråttom in om det inte är livsfara är nog inte så smart eftersom det kan hända en trafikolycka.

    Ring en taxi istället för att köra själv tycker jag.

  • Anonym (Snabb bebis)
    Äldre 15 Feb 18:39
    #11
    Anonym (....) skrev 2018-02-15 18:25:13 följande:

    det ska vara NÖD för att komma undan med det. Alltså fara för livet.

    "Vad jag förstår av din fråga så undrar du över när och om man får bryta hastighetsbegränsningen för att ta sig till sjukhus med någon vars liv inte går att rädda på annat sätt.

    Att agera i nöd innebär i brottsbalkens mening att det brott du begått genom att ha brutit mot hastighetsbegränsningen, bara utgör ett brott om endast om den skada som uppstått om du inte begått brottet i förhållandena till omständigheterna är oförsvarlig. Däribland räknas fara för någons liv. Rent lagtekniskt är det därför ansvarsbefriande.

    Bedömningen däruti är däremot svår. Det måste röra sig om sådan fara som är objektivt påtaglig. Därför omfattas inte om man kör någon med ett brutet ben vilken sannolikt upplever smärtan som mycket påfrestande, då personen inte är i ett sådant grundläggande nödläge som avses i lagen. Det krävs att det är uppenbart för den som begår en gärning i nöd att, i ditt fall, bryta hastighetsbegränsningen är det enda rimliga sättet att rädda personens liv."


    Fast fara för livet måste det inte vara. Både mitt första barn och sista höll på att födas i vilen. Vi har många fartkameror på vägen till sjukhuset och dom blixtrade för fullt med första barnet, men vi ringde polisen och förklarade läget, de kollade med sjukhuset (barnet föddes tio min efter att vi kom in så det var väldigt bråttom) och vi fick inga böter hem.

    Med sista barnet var det ännu snabbare och då fick vi ringa ambulans när vi kört halvvägs ungefär. Barnet föddes 1 min efter vi kom in trots att vi körde direkt när jag kände att det var på gång, sammanlagt 1,5 timme från första känning till födsel.

    Så att det alltid finns tid är inte sant, hade vi haft tio mil till sjukhuset hade båda de barnen fötts i bilen (mellanbarnet satt fast i bäckenet så därför tog han längre tid, men ändå bara en timme från att vi kom in tills han var född.

    Ingen fara för livet för nått av mina barn men vi fick inga böter!
  • Anonym (....)
    Äldre 15 Feb 18:52
    #12
    Anonym (Snabb bebis) skrev 2018-02-15 18:39:53 följande:

    Fast fara för livet måste det inte vara. Både mitt första barn och sista höll på att födas i vilen. Vi har många fartkameror på vägen till sjukhuset och dom blixtrade för fullt med första barnet, men vi ringde polisen och förklarade läget, de kollade med sjukhuset (barnet föddes tio min efter att vi kom in så det var väldigt bråttom) och vi fick inga böter hem.

    Med sista barnet var det ännu snabbare och då fick vi ringa ambulans när vi kört halvvägs ungefär. Barnet föddes 1 min efter vi kom in trots att vi körde direkt när jag kände att det var på gång, sammanlagt 1,5 timme från första känning till födsel.

    Så att det alltid finns tid är inte sant, hade vi haft tio mil till sjukhuset hade båda de barnen fötts i bilen (mellanbarnet satt fast i bäckenet så därför tog han längre tid, men ändå bara en timme från att vi kom in tills han var född.

    Ingen fara för livet för nått av mina barn men vi fick inga böter!


    Men det hade väl lika gärna kunnat vara fara för både ditt och barnets liv att föda i bilen utan läkare eller annan sjulhuspersonal i närheten?

    Nu är jag väl ingen läkare och kan inte allting så sett men det finns väl massor av saker som kan hända just vid själva födseln som kan vara direkt livsfarlig och som man inte kan hantera själv i en bil med endast sin evetuellt sambo som hjälp?

    Om en förlossningen går bra eller inte vet man ju inte fören efteråt. Så därför tror jag att när man faktiskt är på väg att föda så går det under nöd och eventuell fara för liv.

    Sen var mitt citat en svar från en jurist, en tolkning av lagen, inget kag hittat på själv. Sen tror jag säkerligen polisen ser mellan fingrarna vid behov och bedömer utefter varje situation.
  • Äldre 15 Feb 19:19
    #13

    Tack alla för era svar. Man är lite orolig i och med att det är det första barnet.. :) 

  • Äldre 15 Feb 19:47
    #14
    Nusse91 skrev 2018-02-15 19:19:57 följande:

    Tack alla för era svar. Man är lite orolig i och med att det är det första barnet.. :) 


    Ja, det är inget konstigt att du är! Åk in i god tid och var förberedda på att få gå en sväng på stan eller så när ni väl kommer fram.
  • Anonym (Ambss­k)
    Äldre 21 Feb 21:03
    #15
    Anonym (....) skrev 2018-02-15 18:52:30 följande:
    Men det hade väl lika gärna kunnat vara fara för både ditt och barnets liv att föda i bilen utan läkare eller annan sjulhuspersonal i närheten?

    Nu är jag väl ingen läkare och kan inte allting så sett men det finns väl massor av saker som kan hända just vid själva födseln som kan vara direkt livsfarlig och som man inte kan hantera själv i en bil med endast sin evetuellt sambo som hjälp?

    Om en förlossningen går bra eller inte vet man ju inte fören efteråt. Så därför tror jag att när man faktiskt är på väg att föda så går det under nöd och eventuell fara för liv.

    Sen var mitt citat en svar från en jurist, en tolkning av lagen, inget kag hittat på själv. Sen tror jag säkerligen polisen ser mellan fingrarna vid behov och bedömer utefter varje situation.
    Som lugnande då så är 99 % av de ungar som har så bråttom till världen pigga och krya när dom kommer ut. Mkt sällan det är komplikationer som blir värre av att man föder i bilen. Märker man att det är på gång är det väl smart att ringa ambulans som kan köra sista biten alt assistera vid förlossningen i bilen. 

    Men att tro man är racerförare för att bebis är på gång, det är bara urdumt på alla sätt och vis. 
Svar på tråden Köra för fort?