• cyberbabe

    Svårt att få nytt jobb efter barn?

    Har någon utav er upplevt det svårare att få jobb efter ni fått barn?

    Är vi föräldrar inte lika attraktiva på arbetsmarknaden?

    Innan jag fick barn var jag nyutexaminerad från universitetet, och började på en fast tjänst efter en vecka. Bör tilläggas att jag hade en del jobberbjudanden att välja på (3 stycken). Kändes som att världen låg för mina fötter.

    Efter ett par månader blev jag gravid och gick sedan på mammaledighet, planen är att börja arbeta igen efter sommaren, men söker för tillfället nytt arbete.

    Jag vet att jag inte hann vara på mitt arbete så länge, ca 1 år, men kände ganska tidigt att jag ville ha mer utmaningar och att jag klarar av mer.

    Just nu får mina ansökningar dock bara ?nej tack? innan jag ens fått komma på intervju. Jag söker arbeten som jag har kvalifikationer för, och undrar vad det kan bero på?

    Tror ni det går bättre om jag inte skriver att jag är nybliven mamma?

  • Svar på tråden Svårt att få nytt jobb efter barn?
  • Fru Ve

    Ja skriv inte att du nyss fått barn utan skriv hellre om vad du gjort på ditt nuvarande jobb och fokusera på det. Om man har barn eller inte kan man ju skriva sist i sitt personliga brev om man vill men det är inget måste.

  • Anonym (Beror på var)

    Det beror nog på vilken bransch du är i och företaget. Där jag är brukar det anses som dåligt iom att man brukar jobba över men jag ansökte ändå när min bebis var 11 mån och varnade på intervjun att jag kommer ta mkt vabb. Det var inget problem sade de för de hade själva småbarn och förstod och så fick jag jobbet trots många sökande och vissa var mer kvalificerade. De gillade mitt engagemang. Så kan det också bli :)

  • Tow2Mater

    De gissar ju att du kommer snart få både nr 2 och 3, så de anställer såklart hellre någon annan, speciellt då du bara jobbade ett år och redan söker dig därifrån, ses ju kanske som bara en språngbräda till full SGI.

  • Anonym (Nej)

    Nej. Jag nämner inte ens mina barn när jag söker jobb. Det tillhör mitt privatliv.

    Det viktiga är vad jag prestrerar på arbetet.

  • Fam Klarsson

    Jag har varit i exakt samma situation. Lider lite med dig faktiskt.. Jag insåg att det är nog bäst att vi kvinnor gör det vi är bra på dvs föda barn och sköta hushållet. Det är ju så många lyckliga muslimska kvinnor som gör det .. så kan det vara fel?

  • Anonym (.)

    Om du berättar i ansökan att du nu är föräldraledig med ditt första barn så förstår jag om de flesta ser framför sig att det först blir en hel del vab, sen kommer du få ditt andra barn och vara föräldraledig ett år, och sen med två barn på förskola så blir det ännu mer vab. Så jag förstår faktiskt att du just nu inte är förstahandsvalet om de har flera sökande. Men det blir ju bättre efter några år. Jag märkte stor skillnad redan när jag kunde börja säga att mitt barn snart skulle börja skolan (då förväntar man sig mindre vab).

  • mjölkallergiker

    Jag skulle inte se det som en förlust att bli nekad en tjänst hos ett företag på grund av graviditet, små barn osv. Visst är det vidrigt moraliskt och ofta även brottsligt. Men vill man verkligen jobba för ett företag med den unkna kvinnosynen?

    Jag är ingen kvinna utan man men både jag och sambon har fått betydligt bättre jobb sedan vi fick barn. Min sambo hade till och med vår minsta med sig på intervjun. Jag vabbade på intervjudagen, fick komma dit en ny dag och fick jobbet.

    Ingen av oss har alltså din erfarenhet.

    Det är oerhört olika från bransch till bransch och företag till företag.

  • Anonym (H)

    Varför nämner du att du har barn från första början? Jag har inga barn, är 28 årig kvinna, men har aldrig någonsin fått frågan på någon intervju om jag har barn. Nämn det inte i personliga brevet så löser det ju sig.. Sen är det ju inte ditt fel om du skulle ringa in för att vabba någon dag!

  • Inga bekymmer
    Anonym (Nej) skrev 2018-02-15 23:55:58 följande:

    Nej. Jag nämner inte ens mina barn när jag söker jobb. Det tillhör mitt privatliv.

    Det viktiga är vad jag prestrerar på arbetet.


    Så du nämner ingenting om ditt privata liv? En del säger att man bör skriva ganska personligt i sina ansökningar så jag nämner min familj iaf. Kanske ska testa att sluta göra det och se om jag blir mer intressant då. Dock framgår det ju på CV-t att man varit föräldraledig, det måste det ju göra, iaf om man inte har fast anställning för annars ser det ju ut som om man inte gjort någonting under den tiden.
  • Anonym (Abc)

    Har inte upplevt det som svårt att få jobb med barn. Dessutom extremt vanligt att man använder just föräldraledigheten till att söka nytt jobb.

    För mig finns det två anledningar att inte anställa dig.

    1) Du har bara arbetat ett år och saknar därför ordentlig erfarenhet men söker redan nytt jobb. Det kan ju vara så att du helt enkelt hamnat på fel plats men min första gissning skulle vara att du antingen är en jobbhoppare eller tror att man lär sig betydligt mer på ett år än vad man faktiskt gör. Skulle bara vara intressant om jag hade annons ute för en junior tjänst.

    2) uppfattar det som att du i ditt personliga brev skriver om ditt familjeliv, ser alltid med skepsis på den typen av brev. Det personliga brevet ska fortfarande handla om erfarenheter som är till nytta i arbetslivet, tex konkreta förbättringar du genomfört på en arbetsplats, under studier eller tex idrottsliga framgångar som kan visa på en hängivenhet.

Svar på tråden Svårt att få nytt jobb efter barn?