• Äldre 15 Feb 11:40
    1001 visningar
    11 svar
    11
    1001

    Kommer katterna klara detta?

    Skrev i husdjur men provar även här då det är brådskande.

    Jag och min särbo måste av vissa skäl bo ihop i 2 månader. Så vi måste få ihop våra katter, jag beskriver dem:

    Hans kisse: 12 år gammal, bott i hemmet senaste 9 åren så det är HANS hem, hans revir. Han är inte så kelig utan håller sig helst för sig själv, ibland kommer han dock men alltid på hans villkor. Han tycker enligt särbon väldigt mkt om mig, troligen för att jag är djurvän.....och kanske liiiiite för att jag ger honom mat För cirka 6 månader sedan slutade han äta plötsligt så efter 2 dgr tog min särbo katten till veterinären. De sövde honom och tog bort nästan alla tänder. Denna katt är en STOR bondkatt. Han äter enbart Whiskas blötfoder kött.

    Min katt: 2 år gammal. Ganska liten bondkatt. Rädd för män, vet inte varför men kanske har något hänt innan han kom till mig? Superkelig, kommer när jag ropar. Älskar att leka, hämta leksaker som jag kastar iväg, hämtar posten till mig. Han är inte rädd för mina tjejkompisar eller barn, bara vuxna män. Han är uppväxt med 4 andra vuxna katter samt syskonen.

    Båda är kastrerade. Kommer det funka att få ihop dem? Vad ska vi tänka på? Mycket tacksam för svar

  • Svar på tråden Kommer katterna klara detta?
  • Äldre 15 Feb 11:43
    #1

    Tillägg, min katt äter både torr och blötfoder.

  • Äldre 15 Feb 11:50
    #2

    Det ända ni kan göra är väl att prova? Är väldigt svårt att sia om då katter är individualister hela högen.
    Har själv en äldre och en yngre katt där den äldre var van att vara ensam innan Lilleman kom in i bilden! Det största problemet jag har med dem är att den yngre inte fattar att den gamla katten inte är intresserad av att leka och brottas då han flyger på henne ibland och hon blir arg!

    Kommer ara katter att var ute också, eller är de enbart innekatter?

    Vad gäller torrfodret som din kisse vill ha så får ni väl se hur den äldre katten gör, äter den det och sväljer helt för att den inte kan tugga så är det ju kanske inte så bra så då får väl lillkisse äta det under övervakade former.

  • Anonym (AL (Kvinn­a 35))
    Äldre 15 Feb 11:55
    #3

    Jag vet inte vem som kommer att bo hos vem. Men den katten som flyttar in kan ni först och främst ställa in med kattburen, mitt i rummet, då är den katten "skyddad" från den andra och de kan båda två vänja sig vid varandras dofter innan ni släpper ihop dom.
    Om din katt sen är van vid andra vuxna katter så borde det inte vara några problem och äldre katter brukar (enligt min erfarenhet) acceptera yngre rätt snabbt. Vad som skulle bekymra mig lite däremot är hur det kommer att gå med din pojkvän och din katt, om din katt är rädd för vuxna män?

  • Anonym (Kattä­gare)
    Äldre 15 Feb 12:00
    #4
    annananonym skrev 2018-02-15 11:40:16 följande:

    Skrev i husdjur men provar även här då det är brådskande.

    Jag och min särbo måste av vissa skäl bo ihop i 2 månader. Så vi måste få ihop våra katter, jag beskriver dem:

    Hans kisse: 12 år gammal, bott i hemmet senaste 9 åren så det är HANS hem, hans revir. Han är inte så kelig utan håller sig helst för sig själv, ibland kommer han dock men alltid på hans villkor. Han tycker enligt särbon väldigt mkt om mig, troligen för att jag är djurvän.....och kanske liiiiite för att jag ger honom mat För cirka 6 månader sedan slutade han äta plötsligt så efter 2 dgr tog min särbo katten till veterinären. De sövde honom och tog bort nästan alla tänder. Denna katt är en STOR bondkatt. Han äter enbart Whiskas blötfoder kött.

    Min katt: 2 år gammal. Ganska liten bondkatt. Rädd för män, vet inte varför men kanske har något hänt innan han kom till mig? Superkelig, kommer när jag ropar. Älskar att leka, hämta leksaker som jag kastar iväg, hämtar posten till mig. Han är inte rädd för mina tjejkompisar eller barn, bara vuxna män. Han är uppväxt med 4 andra vuxna katter samt syskonen.

    Båda är kastrerade. Kommer det funka att få ihop dem? Vad ska vi tänka på? Mycket tacksam för svar


    Om det bara är två månader är det lätt löst.

    Sätt de i vars ett rum som på kattpensionat, de katterna har ännu mindre yta-bara några kvadratmeter.

    Jag tycker inte det är värt att stressa upp katterna med slagsmål när de ändå inte ska bo ihop för alltid.

    Slagsmål kommer det med största sannolikhet bli.
  • Äldre 15 Feb 12:04
    #5
    CitronTulo skrev 2018-02-15 11:50:03 följande:

    Det ända ni kan göra är väl att prova? Är väldigt svårt att sia om då katter är individualister hela högen.
    Har själv en äldre och en yngre katt där den äldre var van att vara ensam innan Lilleman kom in i bilden! Det största problemet jag har med dem är att den yngre inte fattar att den gamla katten inte är intresserad av att leka och brottas då han flyger på henne ibland och hon blir arg!

    Kommer ara katter att var ute också, eller är de enbart innekatter?

    Vad gäller torrfodret som din kisse vill ha så får ni väl se hur den äldre katten gör, äter den det och sväljer helt för att den inte kan tugga så är det ju kanske inte så bra så då får väl lillkisse äta det under övervakade former.


    Tack för ditt svar. Båda är ju trevliga katter. Egentligen är jag mer oroad hur min katt ska acceptera min man än hans katt.
    Jag har volontär jobbat på 2 olika katthem så jag har lärt mig en del men är ändå lite orolig eftersom det gäller min lilla älskling nu.
    Mannens katt är nästan dubbla min lilla.
    Frågade på djuraffären där jag köper sand och mat, han sa att det är bara att släppa ihop dem och hålla lite koll. Vi tänkte nämligen först att dem skulle få nosa lite genom buren först, vad tycker du?
    Jag tar bort torrfoder helt och vi ger blötfoder till båda i olika skålar morgon och kväll.
    Dem får även olika lådor. Jag har lite bättre kvalité på sand, kommer hans katt ändå välja sin låda tror du? Ska jag köpa ny sand till hans kisse så det inte blir problem?
    Sorry för mkt frågor men vi älskar våra katter väldigt mycket. Älskar även varandra såklart
  • Äldre 15 Feb 12:14
    #6
    Anonym (AL (Kvinna 35)) skrev 2018-02-15 11:55:13 följande:

    Jag vet inte vem som kommer att bo hos vem. Men den katten som flyttar in kan ni först och främst ställa in med kattburen, mitt i rummet, då är den katten "skyddad" från den andra och de kan båda två vänja sig vid varandras dofter innan ni släpper ihop dom.
    Om din katt sen är van vid andra vuxna katter så borde det inte vara några problem och äldre katter brukar (enligt min erfarenhet) acceptera yngre rätt snabbt. Vad som skulle bekymra mig lite däremot är hur det kommer att gå med din pojkvän och din katt, om din katt är rädd för vuxna män?


    Det var ju min första tanke men enligt han i djuraffären så tänkte jag fel där. Vi ska bara bryta in om dem typ dödar varandra.
  • Äldre 15 Feb 12:17
    #7
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-02-15 12:00:43 följande:
    Om det bara är två månader är det lätt löst.

    Sätt de i vars ett rum som på kattpensionat, de katterna har ännu mindre yta-bara några kvadratmeter.

    Jag tycker inte det är värt att stressa upp katterna med slagsmål när de ändå inte ska bo ihop för alltid.

    Slagsmål kommer det med största sannolikhet bli.
    Förstår din tanke absolut, men förhoppningen är att de funkar ihop så att vi kan flytta ihop på riktigt sen. Jag och mannen är förlovade men vi har en del saker att ta itu med innan vi kan leva ihop fullt ut, detta är det viktigaste.
  • Äldre 15 Feb 12:19
    #8
    Anonym (Kattägare) skrev 2018-02-15 12:00:43 följande:
    Om det bara är två månader är det lätt löst.

    Sätt de i vars ett rum som på kattpensionat, de katterna har ännu mindre yta-bara några kvadratmeter.

    Jag tycker inte det är värt att stressa upp katterna med slagsmål när de ändå inte ska bo ihop för alltid.

    Slagsmål kommer det med största sannolikhet bli.
    Tillägg, ja slagsmål räknar vi med och jag är väldigt blödig eftersom min är typ hälften storleksmässigt och ganska skygg mot alla utom mig. Tur att hans katt varken har vassa klor eller tänder, kan det bli farligt ändå?
  • Anonym (AL (Kvinn­a 35))
    Äldre 15 Feb 12:20
    #9
    annananonym skrev 2018-02-15 12:14:42 följande:
    Det var ju min första tanke men enligt han i djuraffären så tänkte jag fel där. Vi ska bara bryta in om dem typ dödar varandra.
    Håller inte riktigt med där...! Jag har varit i ganska mycket kontakt med kattuppfödare och andra kattmänniskor då jag och min mamma hade en liten kattuppfödning för ca 15-20 år sen. Visst kan saker och ting ha ändrats sen dess men jag tycker ändå att man ska vara mer försiktig än att "bara släppa ihop dom".
    Tipset om kattburen fick vi från alla dessa kattmänniskor och det har alltid fungerat för oss!
  • neverp­reggo
    Äldre 15 Feb 17:25
    #10

    Skulle inte låta katterna nosa genom buren då den katten därinne inte kan gå undan. Bättre att dela av lägenheten med kompostgaller så att de kan nosa lite då och då tills ni tar bort gallrena. Feliway kanske vore något också.

  • Äldre 15 Feb 18:00
    #11

    Men du vet att din katt är rädd för män, ändå så kommer du tvinga katten att bo under samma tak som en man!? Skit i den andra katten, det värsta är att du utsätter katten för ngt du vet den är rädd för!

Svar på tråden Kommer katterna klara detta?