• Anonym (Missnöjd sambo)

    Föräldraledighet och nytt jobb

    Jag och min sambo väntar första barnet. För ett par månader sedan fick han veta att han kommer att bli uppsagd pga arbetsbrist samt att företaget riskerar konkurs.

    Han har hittat ett nytt arbete som han börjar 10/4, men det ställer till det i vår planering. Hans nya chef vill få honom att skjuta på föräldraledighet och har sagt rakt ut att det ser illa ut att gå på föräldraledighet under provanställning när arbetsbelastningen är hög och sätter kollegor under hård press.

    Min sambo blir då rädd att han inte ska få tillsvidareanställning och vill ställa sig in genom att skjuta på föräldraledigheten.

    Vi hade planerat att dela lika men nu vill han att jag tar större del. Detta påverkar vår ekonomi. Jag måste ta ut fler dagar i veckan då han kommer att få mycket lägre lön på nya jobbet och mina dagar lär gå åt som smör i solsken. Vi vet att det kommer tillfällen senare med planeringsdagar och har inte några anhöriga att räkna med då. Det vore skönt att kunna spara dagar.

    Hur har ni delat upp er föräldraledighet? Någon som har varit föräldraledig under provanställning? Har ni några tips på hur vi bör tänka och planera för att dagarna ska räcka så länge som möjligt?

  • Svar på tråden Föräldraledighet och nytt jobb
  • Anonym (Kim)

    Stenhårt 50/50. Jag vill inte vara en kvinna som bidrar till att kvinnor blir diskriminerad på arbetsmarknaden.
    Vi var hemma fem månader åt gången, varannan period.

    Man ansöker inte om föräldraledigt. Man anmäler. Sen får arbetsgivaren göra som han vill. Jag anser att barnen går före. Man har ju en buffert inför barnskaffandet.

  • Anonym (N)

    Han kanske kan ta den senare halvan av ledigheten så han hinner jobba ett tag innan, alternativt att ni båda är föräldralediga 50%? Det sistnämnda ska jag och min man göra. Först är vi lediga 3 månader tillsammans (varvar föräldraledighet med pappadagar och semesterdagar) och därefter 50% föräldraledig och 50% jobba (jobbar onsdag-tisdag och sedan f-ledig onsdag-tisdag osv, så får man dessutom helgen i mitten).

  • Anonym (...)
    Anonym (Missnöjd sambo) skrev 2018-02-15 12:53:45 följande:

    Jag och min sambo väntar första barnet. För ett par månader sedan fick han veta att han kommer att bli uppsagd pga arbetsbrist samt att företaget riskerar konkurs.

    Han har hittat ett nytt arbete som han börjar 10/4, men det ställer till det i vår planering. Hans nya chef vill få honom att skjuta på föräldraledighet och har sagt rakt ut att det ser illa ut att gå på föräldraledighet under provanställning när arbetsbelastningen är hög och sätter kollegor under hård press.

    Min sambo blir då rädd att han inte ska få tillsvidareanställning och vill ställa sig in genom att skjuta på föräldraledigheten.

    Vi hade planerat att dela lika men nu vill han att jag tar större del. Detta påverkar vår ekonomi. Jag måste ta ut fler dagar i veckan då han kommer att få mycket lägre lön på nya jobbet och mina dagar lär gå åt som smör i solsken. Vi vet att det kommer tillfällen senare med planeringsdagar och har inte några anhöriga att räkna med då. Det vore skönt att kunna spara dagar.

    Hur har ni delat upp er föräldraledighet? Någon som har varit föräldraledig under provanställning? Har ni några tips på hur vi bör tänka och planera för att dagarna ska räcka så länge som möjligt?


    Det är ju inget att orda om.

    Han kan inte ta föräldraledigt förrän hans provanställningstid är över.

    Så blir det ibland.

    Inget att gnälla över.
Svar på tråden Föräldraledighet och nytt jobb