• Ares83

    Privatleasing bil

    Hej,

    Vi har tänkt byta bil och har fått ett erbjudande om att privatleasa en ny bil och jag undrar om det är ekonomiskt försvarbart.

    Vi har idag en bil från 2014 som vi haft i drygt ett år och kört 2500 mil med. Jag har fått ett inbytespris på den bilen på 133 000:- vilket ger en värdeminskning på 46 000kr på 13 månader, lägger vi till skatt och försäkring så blir det ytterligare 836:-

    Alltså 3538+836=4374kr/mån Service och slitagedelar som däck tillkommer.
    Bilen är betald kontant.

    Leasingalternativet på 24 mån kostar 4300kr/mån inkl försäkring och service, 2000mil/år.

    Är det ett bättre alternativ att köpa bilen för 349 000:- med vår nuvarande bil som inbyte 133 000:- och finansiera resten? På 84 månader blir det en månadskostnad på 2947:- för finansieringskostnaden, sen tillkommer försäkring,service och värdeminskning.

    Det som känns lite udda med leasingalternativet är ju att jag betalar ca. 105 000:- på 24 mån på något som jag inte äger sen, lägger jag in 133 000:- som kontantinsats så finns det ju ända kvar ett värde i bilen efter ett antal år.

    Vore tacksam för input i mina funderingar!

  • Svar på tråden Privatleasing bil
  • Femhenist
    Salmiakk skrev 2018-02-15 15:10:05 följande:
    Jag har privatleasat bilar i 7 år och är supernöjd, jag har en Seat Ibiza för 2700 kr/mån.
    Generellt är bilägande ganska oproblematiskt vare sig du väljer att köpa eller leasa, så länge allt går som planerat. Men det är nog inte riktigt relevant att bedöma köp eller leasing på den grunden att det skulle fungera bra, utan man bör väl titta på hur det blir när något faller utanför ramarna, och för någon kan ju ekonomin vara avgörande.

    Ekonomiskt är det utan tvivel en dålig affär, men den är trygg.
    Det som ofta bli knepigt med privatleasing är om du av någon anledning (sjukdom, ändrade behov, tjänstebil) skulle vilja lämna tillbaka bilen, eller om du kör mer än avtalat eller sliter mer på bilen än vad leasingbolaget anser skäligt.

    Personligen vill jag vara "fri" i mitt bilägande, och jag ser heller ingen anledning att slänga pengar i sjön. Personligen kan jag inte riktigt se någon fördel i leasing, men inser att det någon annan kanske kan göra det.

    Vad anser du att fördelen har varit för dig Salmiakk?
  • Långbenopluto

    Fördelen har varit att bara behöva betala en post när det gäller bilen. Allt ingår som jag behöver, försäkringar etc.

    Jag behöver inte bekosta några lagningar etc, det är en fördel för jag kan inget om bilar mer än att tanka i princip

    Att det kostar om man kör övermil vet man, det står tydligt i kontraktet.

  • NELJ

    Jag privatleasar en bil sedan i höstas. För mig är det ett sätt att få en ny bil utan att behöva ta stora lån och få ett enkelt bilägande (eller billånande som det kanske snarare handlar om). Det är inte den billigaste lösningen men jag ser extrakostnaden som en försäkring mot oväntade utgifter.

  • Femhenist
    Salmiakk skrev 2018-02-16 07:03:25 följande:
    Fördelen har varit att bara behöva betala en post när det gäller bilen. Allt ingår som jag behöver, försäkringar etc.
    Jag behöver inte bekosta några lagningar etc, det är en fördel för jag kan inget om bilar mer än att tanka i princip smile1.gif
    Att det kostar om man kör övermil vet man, det står tydligt i kontraktet.
    NELJ skrev 2018-02-16 07:15:23 följande:
    Jag privatleasar en bil sedan i höstas. För mig är det ett sätt att få en ny bil utan att behöva ta stora lån och få ett enkelt bilägande (eller billånande som det kanske snarare handlar om). Det är inte den billigaste lösningen men jag ser extrakostnaden som en försäkring mot oväntade utgifter.
    Men oväntade utgifter och lagningar... En ny bil har ju ofta långa garantier, så att bekosta några lagningar blir det väl inte tal om ändå tänker jag. Eller om det sker en olycka, är man även befriad från självrisk när man privatleasar?

    Att det blir lite färre räkningar att hantera är ju naturligtvis ett plus, men hur många kan det bli på ett år? Man betalar försäkring, skatt, besiktning och lån om man äger, men endast leasing som man leasar. Sedan påverkar det ju om man har autogiro och olika betalningsperioder på skatt och försäkring, men kan man tjäna som mest 2 minuter i månaden kanske? Känns (för mig i alla fall) som att det väger lätt mot att inte vara fri att göra sig av med bilen när man vill/behöver. 

  • Femhenist
    Ares83 skrev 2018-02-15 13:10:29 följande:
    Hej,

    Vi har tänkt byta bil och har fått ett erbjudande om att privatleasa en ny bil och jag undrar om det är ekonomiskt försvarbart.

    Vi har idag en bil från 2014 som vi haft i drygt ett år och kört 2500 mil med. Jag har fått ett inbytespris på den bilen på 133 000:- vilket ger en värdeminskning på 46 000kr på 13 månader, lägger vi till skatt och försäkring så blir det ytterligare 836:-

    Alltså 3538+836=4374kr/mån Service och slitagedelar som däck tillkommer.
    Bilen är betald kontant.

    Leasingalternativet på 24 mån kostar 4300kr/mån inkl försäkring och service, 2000mil/år.

    Är det ett bättre alternativ att köpa bilen för 349 000:- med vår nuvarande bil som inbyte 133 000:- och finansiera resten? På 84 månader blir det en månadskostnad på 2947:- för finansieringskostnaden, sen tillkommer försäkring,service och värdeminskning.

    Det som känns lite udda med leasingalternativet är ju att jag betalar ca. 105 000:- på 24 mån på något som jag inte äger sen, lägger jag in 133 000:- som kontantinsats så finns det ju ända kvar ett värde i bilen efter ett antal år.

    Vore tacksam för input i mina funderingar!
    ...men som svar på din direkta fråga: "är det ekonomiskt försvarbart?" så läs vad konsumentverket skriver:
    https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2016/billeasingen-kan-sta-dig-dyrt/
  • NELJ
    Femhenist skrev 2018-02-16 08:05:20 följande:

    Men oväntade utgifter och lagningar... En ny bil har ju ofta långa garantier, så att bekosta några lagningar blir det väl inte tal om ändå tänker jag. Eller om det sker en olycka, är man även befriad från självrisk när man privatleasar?

    Att det blir lite färre räkningar att hantera är ju naturligtvis ett plus, men hur många kan det bli på ett år? Man betalar försäkring, skatt, besiktning och lån om man äger, men endast leasing som man leasar. Sedan påverkar det ju om man har autogiro och olika betalningsperioder på skatt och försäkring, men kan man tjäna som mest 2 minuter i månaden kanske? Känns (för mig i alla fall) som att det väger lätt mot att inte vara fri att göra sig av med bilen när man vill/behöver. 


    Man prioriterar ju olika. Att köpa en ny bil med de garantier du pratar om kräver ju antingen en rejäl slant på banken eller att man tar ett billån. Jag ville ha en ny bil just för att slippa både kostnader och strul med reparationer men sitter inte med 300 000 kr på banken. Och en bil kommer jag att behöva under de närmaste tre åren. Men jag är som sagt fullt medveten om att jag betalar för bekvämligheten.
  • Femhenist
    NELJ skrev 2018-02-16 08:13:11 följande:
    Man prioriterar ju olika. Att köpa en ny bil med de garantier du pratar om kräver ju antingen en rejäl slant på banken eller att man tar ett billån. Jag ville ha en ny bil just för att slippa både kostnader och strul med reparationer men sitter inte med 300 000 kr på banken. Och en bil kommer jag att behöva under de närmaste tre åren. Men jag är som sagt fullt medveten om att jag betalar för bekvämligheten.
    Jo visst, man prioriterar olika, men faktum är ändå att det blir dyrare med leasing. Om det sedan är försvarbart ur något persoektiv är ju en fråga om prioriteing och värdering på mer personlig och känslomässig nivå.

    Men har man möjlighet att få ett kontrakt för privatleasing så får man antagligen ett lån också, och då behöver man ju inte 300 000. Och ska du ha en bil i den prisklassen så blir avgiften per månad rätt hög...
Svar på tråden Privatleasing bil