• swedentjejen

    Övre visdomstand ger skador på nedre tandkött

    Någon här som dragit ut nedre visdomstanden och då fått problem med att den övre tanden ger skador på tandköttet under?! o.O 


    visdomstand
  • Svar på tråden Övre visdomstand ger skador på nedre tandkött
  • Anonym (Öh)

    Öhh, nej.

    Jag har dragit ut båda nedre och har kvar båda övre visdomständerna.

  • swedentjejen
    Anonym (Öh) skrev 2018-02-15 14:32:43 följande:

    Öhh, nej.

    Jag har dragit ut båda nedre och har kvar båda övre visdomständerna.


    Okej vad skönt för dej haha, ja har dock fått så på båda mina. Vet inte om det liksom blir ett tryck emot där när den nedre tanden inte tar emot den övre o.O Så istället biter jag mig själv i tandköttet typ...
  • Anonym (Öh)
    swedentjejen skrev 2018-02-15 14:38:58 följande:

    Okej vad skönt för dej haha, ja har dock fått så på båda mina. Vet inte om det liksom blir ett tryck emot där när den nedre tanden inte tar emot den övre o.O Så istället biter jag mig själv i tandköttet typ...


    Aj! Har dina visdomständer växt ut ovanligt långt?
  • swedentjejen
    Anonym (Öh) skrev 2018-02-15 21:20:00 följande:
    Aj! Har dina visdomständer växt ut ovanligt långt?
    Ne faktiskt inte, ena tanden har växt ut helt och den andra är väl halvuxen bara :O Men jag spänner mig en del med käken när jag sover, och sen är det som om dem växer lite sneare än dem andra tänderna i tandraden. För tuggar jag med hela munnen biter jag mig även sporodiskt i kinden och får massa bit sår även där, tror det i överlag är väldigt trångt bara där bak i munnen :O 
  • Armiida

    Jättevanligt.
    Det är bara att boka tid och ta ut den övre visdomstanden också. 
    Det blir inte bättre med tiden utan sämre, eftersom när övre tanden inte stoppas av nedre tand får den fritt utrymme att åka neråt (elongera).
    Den bidrar inte heller med i tuggningen av mat, så du behöver inte den tanden.

    Tandborttagning i överkäken är generellt mycket enkel ingrepp.
    Betydligt enklare än i underkäken, så inget du behöver oroa dig för.

  • Anonym (1)

    Jag har bara en visdomstand kvar nere på höger sida men Kan ändå uppleva det du beskriver ibland. Gnisslar väldigt mycket tänder när jag sover även vaken om jag är stressad. Vet faktiskt inte hur det går till men blir öm, irriterad där dom har suttit

Svar på tråden Övre visdomstand ger skador på nedre tandkött