• Anonym (Misslyckad som mamma)

    Ska det vara så här att vara förälder?

    Sportlov. Barnen är hemma från fritids då jag är föräldraledig.

    Sambo jobbar heltid. Tvätt i mängder. Frukost, lunch, middag, kvällsmat. Ungarna drar fram som orkaner. River i allt de får tag i, även sådant de vet att de inte får ha.

    Skickar ut dem för lek men även då hittar de på sattyg eller springer ut och in. Kissnödiga, törstiga, hungriga trots att vi åt ordentlig lunch och de drack och gick på toaletten innan de gick ut.

    De bråkar aldrig men är liksom så livliga att jag inte hinner eller orkar med.

    Trots utflykter, lekland mm river de huset så fort vi kommer hem.

    Idag fick jag nog och bestämde att vi inte skulle göra något alls. Bara vara hemma och de fick leka med varandra för jag orkade helt enkelt inte roa dem konstant samtidigt som det ska tvättas, städas och lagas lunch och middag och ta hand om ettåring. Sura miner och ljudliga protester. Gnäll över att jag kräver att de får städa undan det de river fram. Dumma mamma. Bajsmamma. Otacksamma ungjävlar.

    Tycker inte att de är curlade eller bortskämda till vardags. Då är de lugna och hjälpsamma. Men så fort det blir långledigt är de som förbytta och går knappt att ha inomhus. I förskoleklass och ettan är allt så uppstyrt och strukturerat. De får mycket beröm för att de är bra kompisar, hjälpsamma, artiga och ordningssamma. Ändå kan de inte riktigt hantera att vara hemma utan samma nitiska struktur. Tänker tillbaka på när jag själv var barn. Då fick vi gå ut efter frukost och komma in till middag. Roa oss på egen hand och leka med kompisar i grannskapet. Idag törs man inte släppa ut dem på samma sätt. Önskar att jag vågade men det är trafikerade vägar och inte alltid trevligt folk i omgivningen.

    Hur överlever andra dessa lov utan att få ett sammanbrott?

  • Svar på tråden Ska det vara så här att vara förälder?
  • Anonym (Maria)

    Har de inga kompisar att leka med? Är de vana att alltid bli serverade med aktiviteter hemma? Vad gör de på helgerna?

  • Anonym (Åååhh)

    Jag förstår dig!!!! <3

    Kram från en annan mamma i samma situation.... :/

  • Anonym (???)

    Mina barn har aldrig i sitt liv sagt "bajsmamma" så här handlar det delvis om hur ni som föräldrar hanterar dem, helt ärligt.  

    Sedan undrar  jag hur gamla dina barn är och dels om det kan handla om någon adhd eller så? Barn med det behöver struktur och om det är det i skolan och det funkar jättebra där, får ni se över strukturen hemma

    Sen är det väl så att dagar i skolan finns ju uppstyrda aktiviteter hela tiden medan en ledig dag kan kännas lång.

    Sen kan man absolut anse att de ska leka med varann och att de inte ska blir underhållna av vuxna hela tiden.  Läste precis en bok i psykologi om just hur viktigt det är med lek barn-barn för att utveckla sociala kompetenser och att vi delvis sätter det ur spel för barn som är mkt med vuxna och inte får chansen, så se det som en välgärning att de får leka utan vuxenstöd ett tag 

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Misslyckad som mamma) skrev 2018-02-15 15:20:18 följande:

    Sportlov. Barnen är hemma från fritids då jag är föräldraledig.

    Sambo jobbar heltid. Tvätt i mängder. Frukost, lunch, middag, kvällsmat. Ungarna drar fram som orkaner. River i allt de får tag i, även sådant de vet att de inte får ha.

    Skickar ut dem för lek men även då hittar de på sattyg eller springer ut och in. Kissnödiga, törstiga, hungriga trots att vi åt ordentlig lunch och de drack och gick på toaletten innan de gick ut.

    De bråkar aldrig men är liksom så livliga att jag inte hinner eller orkar med.

    Trots utflykter, lekland mm river de huset så fort vi kommer hem.

    Idag fick jag nog och bestämde att vi inte skulle göra något alls. Bara vara hemma och de fick leka med varandra för jag orkade helt enkelt inte roa dem konstant samtidigt som det ska tvättas, städas och lagas lunch och middag och ta hand om ettåring. Sura miner och ljudliga protester. Gnäll över att jag kräver att de får städa undan det de river fram. Dumma mamma. Bajsmamma. Otacksamma ungjävlar.

    Tycker inte att de är curlade eller bortskämda till vardags. Då är de lugna och hjälpsamma. Men så fort det blir långledigt är de som förbytta och går knappt att ha inomhus. I förskoleklass och ettan är allt så uppstyrt och strukturerat. De får mycket beröm för att de är bra kompisar, hjälpsamma, artiga och ordningssamma. Ändå kan de inte riktigt hantera att vara hemma utan samma nitiska struktur. Tänker tillbaka på när jag själv var barn. Då fick vi gå ut efter frukost och komma in till middag. Roa oss på egen hand och leka med kompisar i grannskapet. Idag törs man inte släppa ut dem på samma sätt. Önskar att jag vågade men det är trafikerade vägar och inte alltid trevligt folk i omgivningen.

    Hur överlever andra dessa lov utan att få ett sammanbrott?


    Det är på grund av internet som folk inte vågar skicka ut sina barn på gården.

    De tror att pedofiler lurar bakom varje buske.

    Det fanns säkert lika många pedofiler när vi lekte på gården på 80/90-talet som idag men numera är det mer känt idag än det var då.
  • Anonym (Misslyckad som mamma)

    Vi bor på landet en bit utanför stan. Den enda grannen vi har är en sur gammal bonde som driver åkeri så inga lekkamrater i närheten.

    De som bor inne i stan har alla farit iväg under lovet.

    På helgerna brukar vi inte ha så mycket planerat. Vi är hemma mycket då och har lagt en del tid på renovering där barnen varit delaktiga. Nu är alla projekt klara och det är första riktiga långledighet vi haft tillsammans utan några direkta krav på saker som måste bli gjorda, annat än det vardagliga.

    Så mitt naiva jag trodde att vi skulle ha det lugnt och mysigt tillsammans.

    Verkligheten var ju något annat.

    Glöm att slappa i pyjamas till kl 9 och äta mysfrukost. Kl 06:30 har de stått givakt, påklädda och klara och börjat fråga vad vi ska göra idag. Den frågan har återkommit ca 372 ggr varje dag. Trots att vi precis avklarat någon aktivitet. Känner att jag på något vis misslyckats som förälder om jag fått barn som inte riktigt kan hantera när det inte händer något alls. Men framförallt känner jag mig misslyckad för att jag inte vet hur jag ska hantera deras iver och livlighet. Vill bara snabbspola till måndag om det ska fortsätta såhär. Blir jättestressad av deras tjat och hur de härjar inne. Och stress leder till irritation och då är jag inte alls den där tålmodiga mamman jag vill vara. Viker mig och ger medgivande till aktiviteter bara för att få fem minuters lugn och ro. Som nu. De sitter i badkaret med popcorn och jag välte i soffan med kaffe och en svag förhoppning om att överleva en timme till innan pappa kommer hem.

  • Anonym (Misslyckad som mamma)
    Anonym (Anna) skrev 2018-02-15 15:30:46 följande:

    Det är på grund av internet som folk inte vågar skicka ut sina barn på gården.

    De tror att pedofiler lurar bakom varje buske.

    Det fanns säkert lika många pedofiler när vi lekte på gården på 80/90-talet som idag men numera är det mer känt idag än det var då.


    Någon pedofil har vi nog inte här ute. Men en sur barnhatare som närmsta granne och en massa lastbilar som körs av fartdårar utan respekt för levande ting.
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag har aldrig ägnat mig åt att både städa, tvätta och laga mat samtidigt som jag varit hemma för sportlov eller andra lov med mina tvillingar.
    Det blir ju ingen kvalitet alls på sportlovet, då.
    Det borde väl räcka att du lagar mat och plockar undan efter det.
    Städa och tvätta kan du väl göra på helgen, eller på kvällen när maken är hemma.
    Jag skulle ägna de vackra vinterdagarna till att vara ute med barnen.
    Ensamstående måste ju odck fixa allt, en stor eloge till dem som orkar.

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Misslyckad som mamma) skrev 2018-02-15 15:42:52 följande:

    Vi bor på landet en bit utanför stan. Den enda grannen vi har är en sur gammal bonde som driver åkeri så inga lekkamrater i närheten.

    De som bor inne i stan har alla farit iväg under lovet.

    På helgerna brukar vi inte ha så mycket planerat. Vi är hemma mycket då och har lagt en del tid på renovering där barnen varit delaktiga. Nu är alla projekt klara och det är första riktiga långledighet vi haft tillsammans utan några direkta krav på saker som måste bli gjorda, annat än det vardagliga.

    Så mitt naiva jag trodde att vi skulle ha det lugnt och mysigt tillsammans.

    Verkligheten var ju något annat.

    Glöm att slappa i pyjamas till kl 9 och äta mysfrukost. Kl 06:30 har de stått givakt, påklädda och klara och börjat fråga vad vi ska göra idag. Den frågan har återkommit ca 372 ggr varje dag. Trots att vi precis avklarat någon aktivitet. Känner att jag på något vis misslyckats som förälder om jag fått barn som inte riktigt kan hantera när det inte händer något alls. Men framförallt känner jag mig misslyckad för att jag inte vet hur jag ska hantera deras iver och livlighet. Vill bara snabbspola till måndag om det ska fortsätta såhär. Blir jättestressad av deras tjat och hur de härjar inne. Och stress leder till irritation och då är jag inte alls den där tålmodiga mamman jag vill vara. Viker mig och ger medgivande till aktiviteter bara för att få fem minuters lugn och ro. Som nu. De sitter i badkaret med popcorn och jag välte i soffan med kaffe och en svag förhoppning om att överleva en timme till innan pappa kommer hem.


    Ja, något konstigt är det att de inte kan leka tillsammans, det brukar ju alltid vara ett argument till varför man skaffar barn tätt, de leker så fint tillsammans.

    Era barn måste få öva på att ha tråkigt och på att hitta på saker att göra. Rita, måla, film, spel, lego, något måste de väl kunna göra?
  • Tow2Mater
    Anonym (Maria) skrev 2018-02-15 15:56:26 följande:
    Ja, något konstigt är det att de inte kan leka tillsammans, det brukar ju alltid vara ett argument till varför man skaffar barn tätt, de leker så fint tillsammans.
    En myt. Minst lika många barn bara retas och bråkar, som leker bra tillsammans.
Svar på tråden Ska det vara så här att vara förälder?