• Anonym (Kaffedraken)

    Järn. Ge blodplättar åt 6-månaders?

    Får man ge blodplättar åt 6-månaders bebis? T.ex. Atrias innehåller 1,4 % salt, jämfört med blodpudding som innehåller 1,8% salt.

    Är det mycket? Om man inte ger dagligen? Vill inte köpa järnberikade vällingar eller gröt.

    Hittar ingen info om detta!!

  • Svar på tråden Järn. Ge blodplättar åt 6-månaders?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Till det här receptet används tex en hav liter blod till 4 portioner
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=5906475

    Vilket enligt denna sida motsvarar 5 mg järn per portion

    matkalkyl.se/se-blodgris.php

    Det innebär alltså att han skulle behöva äta en och en halv vuxenportion dagligen för att komma upp i RDI, och äter han så pass mycket så får han i sig alldeles för mycket salt. Att ge små mängder går förstås bra, däremot, men då kommer han inte upp i tillräckliga mängder järn. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Pimpinellan skrev 2018-02-15 20:19:43 följande:

    Du kan göra egen gröt och tillsätta paltbröd. Den rekommendationen fick jag av bvc.


    Tack, det låter inte så svårt. Var hittar jag paltbröd, eller måste man baka det själv?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Minlillaplutt skrev 2018-02-15 21:17:34 följande:

    Tack, det låter inte så svårt. Var hittar jag paltbröd, eller måste man baka det själv?


    Finns vid knäckebrödet. Jag gjorde egen gröt av paltbröd och något mer, vad kan det ha varit... Quinoamjöl eller något sådant. Smaksatte med torkad aprikos för det hjälper till att ta upp järnet.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Minlillaplutt skrev 2018-02-15 21:17:34 följande:
    Tack, det låter inte så svårt. Var hittar jag paltbröd, eller måste man baka det själv?
    Heter ju nåt annat, få se nu... De små paketen heter "järnrike" tror jag, måste kolla det stora.
Svar på tråden Järn. Ge blodplättar åt 6-månaders?