• Anonym (AZ)

    Är du en Settler eller en Reacher?

    I TV-serien ?How I Met Your Mother? finns ett avsnitt där Marshall får höra att alla par består av Settler vs  Reacher där Settler är den som är mer ?värd? på kärleksmarknaden, men nöjer sig med någon som är mindre ?värd?, medan Reacher är den som är mindre ?värd?, men har fått en partner som är mer ?värd?. Det finns mycket att läsa om det här på nätet. Exempelvis är par där båda parterna är lika mycket ?värda? de lyckligaste, men eftersom människor har en inneboende strävan efter att hitta en partner med så högt ?värde? som möjligt, uppstår ofta par med en Settler och en Reacher.


    Enligt forskningen är t.ex. en man som är en 4:a och har lyckats få en kvinna som är en 6:a i underläge eftersom han är en Reacher och han kommer därför att vara mer kompromissvillig, mindre benägen att vara otrogen, ?smöra? mer för sin fru, acceptera hennes önskemål beträffande sexlivet, dela hennes intressen o.s.v. OBS! ?Värdet? beror inte bara på utseendet, det är förstås en kombination av utseende, personlighet, pengar, berömmelse et.c.


    En persons ?värde? är inte konstant, det kan förändras när man åldras, byter jobb, går ned i vikt, får en sjukdom eller liknande. Därför kan ett par börja som två 8:or och uppleva sig vara likvärdiga, men efter några år kanske han ser sig som en 6:a och hon ser sig som en 8:a, då blir det obalans och risken ökar för att hon ska vara otrogen eller lämna honom. Om han börjar träna och hon går upp kraftigt i vikt kanske det svänger till 8 för honom och 6 för henne, då skiftar risken. För egen del har jag upplevt det med min fru, några år har jag varit Settler och några år har jag varit Reacher, och då förändras vår relation i en avspegling av det.


    Nu undrar jag hur det ser ut i genomsnitt i olika åldrar, så  ni som lever i heterosexuella parförhållanden, ange om ni f.n. är Settler, Receiver eller Likvärdig.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du en Settler eller en Reacher?
  • Anonym (ZZZZZZ)

    Men - orka??? Gör om gör rätt - minska text, minska alternativ.
    INGEN orkar allt detta - så!

  • Anonym (D)
    Anonym (ZZZZZZ) skrev 2018-02-15 18:47:40 följande:

    Men - orka??? Gör om gör rätt - minska text, minska alternativ.
    INGEN orkar allt detta - så!


    Jag tyckte det var skitintressant och inga problem att läsa..
  • Anonym (ZZZZZZ)

    Bra för dig då! Varför svarar du då på mitt inlägg och inte på tråden?????

Svar på tråden Är du en Settler eller en Reacher?