• JohannaSaGo

    Tips att tänka ang förskola!! Hjälp

    Hej! Jag och sambon skulle behöva tips på hur vi kan tänka kring förskola till sonen. Vi kommer inte fram till ett beslut som måste tas senast om 3 dagar.

    Vi har stått i kö till 3 olika förskolor kommunalt 1 år. Det är platsbrist i hela våran kommun så vi fick höra att i augusti kommer han få plats.

    Jag sökte en privat förskola istället, som han fick plats på (sålänge var tanken)
    och inskolningen började i Måndags. Igår fick jag mail om att sonen fått plats i April på andrahandsvalet på kommunen! TIdigare än väntat..  vi gick och tittade på den kommunala idag så man får ju bara gå på första intrycket och jämföra.

    Vi hittar dock för och nackdelar med bägge valen. Att han behöver skolas in på nytt väger vi inte in.. för barn är anpassningsbara. Trist såklart, men ett måste om det ska bli bra i längden.


     


    Hur hade ni tänkt?

    PRIVATA FÖRSKOLAN
    PLUS: 
    *6 vuxna (3 lärare+barnskötare) på 20 barn (1-6år)
    *endast 4st 1-2åringar, stort fokus på dom yngsta
    *märker alltså att sonen får mycket uppmärksamhet som behövs
    *väldigt lugn innomhus
    *stor "lokal", där barnen delas upp, så väldigt lugnt och bra yta
    *man lär känna alla, hemtrevligt.
    *Personalen supergoa, genuina.

    MINUS:
    *15-20 minuters rask promenad, tar bilen ibland.
    *Uteplatsen är superliten verkligen, är en innergård på bostadsrätt.
    *Vitt och beiget, inte mycket färgglada grejjer på väggar eller leksaker.
    *sonen "springer inte in" för att leka.

    KOMMUNALA FÖRSKOLAN


    PLUS:
    *2 minuters promenad
    *Jättestor uteplats vid grönområde
    *Vid besöket blev sonen helt till sig av allt som fanns på väggar och tak. SÅ himla färgglatt överallt och lekfullt. Babblarna teckningar, alla coola leksaker, han skrek "Babba babba" överallt. och skrek hysteriskt när vi skulle gå, vilket han inte gör eller gjorde på den privata. Det tar jag som ett gott tecken.
    *Han får kompisar i hans egen ålder och område.

    MINUS:
    *fick inte samma trevliga känsla av personalen, såg inte lika vänliga ut, log knappt. DOm var så stressade när vi var där. Som att dom inte hann med. Det problemet verkar inte finnas på den privata där fröknarna har all tid i världen, typ.
    *Pga platsbrist får han plats i en paviljong/barack. Problemet för mig är att det är en trappa upp, eller snarare 2 järntrappor. Är inte det farligt?
    *Det upplevdes väldigt högljutt och kaotiskt pga stress från lärarna.
    *Högre ljudnivå pga många småbarn
    *Antar att sonen inte kommer få lite mycket personlig uppmärksamhet som den privata

    Det jag väger in mycket är just hur jag såg reaktionen på sonen. Han verkade älska den kommunala samtidigt som jag älskade personalen på den privata, och han vill redan vara nära dom och krama dom.

    Tror ni att det är bra att välja en förskola som har mycket intryck av färger och leksaker så att han tycker det är roligt i längden? Eller ska man gå endast efter personal och att han får mer uppmärksamhet där? 

    Samtidigt ju äldre han blir, kommer han ju inte kräva den stora uppmärksamheten hela tiden. 

  • Svar på tråden Tips att tänka ang förskola!! Hjälp
  • Anonym (A)

    Jag hade valt den privata. Det låter mycket bättre och harmoniskt för ett litet barn med mindre grupper och därmed mindre stress - vilket du redan märkt skillnad på. Tänk på att det är er lilla son som ska gå där och orka med långa dagar, liv och rörelse etc. Han blir dessutom sedd och hörd och "faller inte bort" i barngruppen. Det där med lek osv kommer han få gott utav, tro mig. Han kommer få leka och pyssla och mer därtill.

    Jag har jobbat på förskola och vi hade inte stor gård men vi tog ofta promenader till större lekparker och hade med mellanmål och under vår/sommar så tog vi med lunch och barnen fick sova utomhus i vagnar (vi fröknar lämnade aldrig vagnarna ir synhåll eller räckvidd, vi ställde vagnarna i en ring och satt på filt i mitten)

    Att du redan känt av att personalen är bra kommer vara till er fördel då er son kansle gråter när ni ska lämna honom (vilket är normalt). Då kommer du veta att personalen har tid för ditt barn till skillnad från den andes förskolan du nämner.

    Men DU känner ditt barn bäst av alla så du kommer ta rätt beslut för honom som den fina mamma du är.

    Men personligen skulle jag ha valt den privata.

  • Mortiscia

    Du måste tänka som en vuxen här. Det spelar ingen roll vad din son tycker om just nu, som du säger anpassar sig barn lätt. Det du måste titta på är minus-listorna och utgå från vad som faktiskt är viktigt, vad som är bäst för ditt barn.

    Det som sticker ut jättetydligt är personalen. Helt klart är det bättre valet den privata förskolan. Färg i all ära men barn behöver inte det på samma sätt som de behöver tillsyn och någon som faktiskt hinner se dem om något händer.

    Andra saken som sticker ut är ljudnivån och antalet barn, jag tror alla vet vid det här laget att lägre ljudnivå/mer lugn och ro samt mindre barngrupper är det absolut bästa.

    Välj den privata förskolan, helt klart! Din son kommer att trivas där som fisken i vattnet, träffa kompisar och ha roligt.

  • Seven Costanza

    Hade valt den privata. Relationen är det viktigaste, att man känner att man litar på personalen, att de vill barnets bästa och att de vill bygga en relation med barnet och ha en bra kommunikation med oss föräldrar. Vi har vår son på en privat liten förskola ca 10 min bort med cykel. De har officiellt tolv barn på tre vuxna men jag har aldrig sett tolv barn där samtidigt så det är oftast 2-3 barn per vuxen. Det är inte så jättestora lokaler och inte jättefärgglatt eller spexigt men det har vi inte hemma heller och för mig duger det gott att förskolan är lite som hemma. Känns tryggt och inte stressat när man kommer.

  • JohannaSaGo

    Tack så jättemycket för era svar! Det lutar starkt för att vara kvar på den privata. Och om ett nytt val kommer gällande förstahandsvalet i augusti gör vi återbesök när den tiden kommer och fattar ett beslut då.

    Självklart gjorde det sonen mera intresserad och glad av alla färger och leksaker, men måste tänka som ni skriver att han kanske inte kommer trivas lika bra med personalen? Så är det ju.. 

    Det som är trist är att den kommunala har många utflykter runt omrking området samt i skogen som vi bor i närheten av. Går tll bibliotek osv..
    Har temadagar..

    Jag har frågat den privata förskolan om det, men enligt dom så går dom i princip aldrig iväg på utflykter, så därför känns det så instängt på den lila lilla innergården utan gräsmatta.. =/ 


    En annan sak jag märkt på sonen under inskolningen är att han liksom snabbt tröttnar på lekrummet dom har där. (det är faktiskt väldigt trist ytligt sett) men sen när han kommer in i det och blir äldre blir det ju mer lek med andra barn osv...

    Men dom har typ en liten bokhylla, träleksaker, lego (det mesta är undanplockat i skåpen tyvärr, så inte synliga för barnen hela tiden tråkigt nog) that's it.. lite bamse affischer.

    men bara på besöket på den kommunala var det som att han totalt glömde bort oss föräldrar och oj vilka roliga grejjer det fanns. helt otroligt.
    Alla leksaker fanns på barnanpassade hyllor. Allt.. matbord, stolar, barnanpassat..
    kuddrum, stereo för att dansa,  kändes väldigt modernt helt enkelt..

    Men ett barn behöver som jag hört inte en massa leksaker, utan bra omsorg =) 
    Är bara rädd för att han inte ska vilja gå dit för att det inte är tillräckligt "roligt".
  • JohannaSaGo
    Seven Costanza skrev 2018-02-15 21:51:07 följande:

    Hade valt den privata. Relationen är det viktigaste, att man känner att man litar på personalen, att de vill barnets bästa och att de vill bygga en relation med barnet och ha en bra kommunikation med oss föräldrar. Vi har vår son på en privat liten förskola ca 10 min bort med cykel. De har officiellt tolv barn på tre vuxna men jag har aldrig sett tolv barn där samtidigt så det är oftast 2-3 barn per vuxen. Det är inte så jättestora lokaler och inte jättefärgglatt eller spexigt men det har vi inte hemma heller och för mig duger det gott att förskolan är lite som hemma. Känns tryggt och inte stressat när man kommer.


    det där kändes bra att läsa.. som hemma. Den privata är lite som hemma =) Väldigt vanligt.. inte för mycket.. medans den kommunala var lite för mycket :P
    Jag som bara tror att han ska tröttna snabbt på den privata.. 

    Jag såg så glad han blev på den kommunala idag. Han skrek och skrek glatt om allt han såg, inte sett honom så på den privata. Kändes som han ville vara där.

    Det är synd att man måste ta ett beslut så snabbt. Man skulle vilja ha ett till besök och känna av läget igen. 
  • Seven Costanza
    JohannaSaGo skrev 2018-02-15 21:55:21 följande:

    det där kändes bra att läsa.. som hemma. Den privata är lite som hemma =) Väldigt vanligt.. inte för mycket.. medans den kommunala var lite för mycket :P

    Jag som bara tror att han ska tröttna snabbt på den privata.. 

    Jag såg så glad han blev på den kommunala idag. Han skrek och skrek glatt om allt han såg, inte sett honom så på den privata. Kändes som han ville vara där.

    Det är synd att man måste ta ett beslut så snabbt. Man skulle vilja ha ett till besök och känna av läget igen. 


    Jag vet inte om din son får titta på youtube och sådant men jag tänker lite att sådär överglad under tiden (och nästan hysterisk när det tar slut), så blir min tvååring när han får titta på något jättefärgglatt spexigt program - han tycker det är superspännande men det blir för mycket intryck och då blir han sur/ ledsen sedan när det tar slut. För mycket spex drar upp förväntningarna och det är inte bra heller känner jag. Så små barn tål ju egentligen inte så mycket intryck.

    Fråga personalen på den privata hur de tänker kring leksaker och inredning - tanken är kanske just att prioritera relationsbyggande lekar istället för leksaker. Men kärnfrågan är ju vilket intryck du fick av personalen tycker jag - du har skrivit många olika barntrådar och verkar vara en lite känslig själ så det är ju väldigt viktigt att du känner att du har förtroende för personalens kompetens och vilja att göra det bästa för ditt barn, din lilla skatt. Att kunna känna sig trygg med dem man lämnar sitt lilla lilla barn till är viktigare än alla färgglada grejer i världen.
  • Meriall

    Han tycker nog den kommunala är rolig i början men när han vant sig så är det inte så speciellt med inredningen längre och då är det andra viktigare. Det jag tänker är fördelen med den kommunala är just hur nära det är, men där får du tänka hur stor skillnad det gör. 


    Jag valde bort de kommunala som låg närmare för ett personalkooperativ som låg relativt nära mitt jobb. Tar bussen dit på morgonen, lämnar och går sedan till jobbet typ 15 min så får jag en promenad också :) 

  • JohannaSaGo

    Tack för svaren.. det blir nog att vi tackar nej till den kommunala nu och inväntar förstahandsvalet i augusti. =) 
    Men sen får jag en klump i magen och undrar om vi gör rätt val..

    När vi var där idag igen så känns inte sonen så intresserad av omgivningen, han kunde lätt vara i famnen hos mig några gånger.. , då får jag leta fram en ny  sliten träleksak, finns liksom inget roligt på väggarna att peka och titta på, inget mysigt i taket, inga teckningar.

    Alla leksaker är gömda i skåp dessutom, och sonen kan ju inte prata än, och han ser ju det som är framme, vilket är typ Inget!

    Börjar undra om det kan påverka mycket för vistelsen ändå? 

    Kommer inte tacka Ja till den kommunala bara för miljön, då jag inte fick en bra känsla av personalen, men känner mig nere av att det inte lagts ner mer tid på att skapa en mysig fin miljö åt barnen. Och så som jag är som personen är det svårt att just ifrågasätta det, men ska försöka fråga hur dom tänker kring det på Måndag, hmm 

  • mammalovis

    Det blir ju en ganska stor skillnad på en småbarnsavdelning och en syskonavdelning. Totalt sett har de säkert lika mycket leksaker, men riktade till olika åldrar. Just för säkerheten, då små barn stoppar saker i munnen, så måste de större barnens saker alltid plockas undan eller förvaras i ett rum med typ grind.

    Sedan tror jag man ska gå på magkänslan. Jag gjorde studiebesök inför min dotters förskolestart. Ena stället gav mig helt klart ett sämre intryck då de tappade bort ett barn när vi tittade runt och pedagogen inte förstod att det var deras eget barn som var ledset. Då var valet självklart ...

  • JohannaSaGo

    Mm sant.. har jämfört lite mes vänners förskolor där barnen går. Dom verkar ha ganska kreativa metoder att "allt"ligger framme. Även för dom minsta .. att barnen kan plocka fram en pensel och då låter lärarna barnet måla. Att ta fram barnens kreativitet osv..

    På sonen förskola är allt typ undanplockat på hyllor eller gömda i skåp där sonen inte ser dem. Vilket en vän till mig som är förskolelärare säger är gammal metod. Dom lyfter inte fram vad barnet vill.

    Känns så tråkkgt att både miljön och tänket är sådär.. men tänker att augusti inte är långt bort.

    På kompisens förskola får dom minsta dansa.. lära sig massera osv. Inget sånt på sonens förskola.

  • Anonym (Pedagog)

    Sen hade jag inte hängt upp mig så mycket vid personalen, de kanske slutar innan ni börjar. Så var det för oss. Fantastisk personal när vi hälsade på, 6 månader senare, när vår dotter började var alla utbytta. På 2 år gick hon sen genom 12 pedagoger + en massa korttidsvikarier.. Sen bytte vi förskola..

  • JohannaSaGo
    Anonym (Pedagog) skrev 2018-02-18 07:20:52 följande:

    Sen hade jag inte hängt upp mig så mycket vid personalen, de kanske slutar innan ni börjar. Så var det för oss. Fantastisk personal när vi hälsade på, 6 månader senare, när vår dotter började var alla utbytta. På 2 år gick hon sen genom 12 pedagoger + en massa korttidsvikarier.. Sen bytte vi förskola..


    Nu valde vi iofs den privata. Men 3av lärarna har jobbat där i cirka 25år sen det öppnade. Så det ska inte behöva bytas en massa
  • Anonym (Pedagog)
    JohannaSaGo skrev 2018-02-28 12:48:49 följande:

    Nu valde vi iofs den privata. Men 3av lärarna har jobbat där i cirka 25år sen det öppnade. Så det ska inte behöva bytas en massa


    Det vet man faktiskt ändå inte.. Så klart bra att de jobbat där länge, det betyder att man trivs men det är trots allt lärarnas marknad när det gäller jobb..
Svar på tråden Tips att tänka ang förskola!! Hjälp