• Anonym (Ledsen)

    Mina fina bonusson, varför gör han såhär?

    Jag har 3 bonusbarn men bara den yngste bor hemma.

    Han är hos oss tillsammans med mina 3 barn vv.

    Det är världens finaste kille. Men han driver sin far till vansinne.

    Det är drygt 2 år sedan vi flyttade ihop och 9 år sedan min sambo och hans ex skildes.

    Jag är hemma en del ensam med barnen kvällar och en del vissa helger. Då är bonusen världens finaste. Han uppför sig trevligt. Sitter gärna i köket och småpratar frågar om han kan hjälpa till med saker osv osv. Även jag och han har såklart våra duster, men det går alltid resonera med honom och komma till lösningar.

    När pappa är hemma blir han en lat bortskämd otrevlig unge rent ut sagt.

    Pappan har alltid gjort allt för sonen. Inte så att han skämt bort honom med prylar, men med TID.

    Jag och pappan har känt varandra i många år så jag har sett deras relation långt innan jag kom in i bilden.

    Pappan ställer samma krav som jag i hemmet vad gäller uppförande, att hjälpa till osv. Vi har överlag samma syn på uppfostran.

    Pappan känner sig såklart misslyckad i allt och tror mig knappt när jag berättar hur det är när han inte är hemma.

    Första året vi bodde tillsammans var det inte alls såhär. Då var han bättre med pappa och mer reserverad mot mig.

    Vart gör vi fel???

    Blir så tråkig stämning hemma. Jag har försökt prata med sonen litegrand. Vill inte lägga mig i deras konflikt, men när den påverkar oss alla har jag pratat med honom.

    Han säger då att pappa bara tjatar osv. Vilket inte är sant. Jag skulle nog påstå att jag tjatar mer än pappan.

  • Svar på tråden Mina fina bonusson, varför gör han såhär?
  • Anonym (Jk)

    Han är nog arg på sin pappa. Som barn har man svårt att uttrycka sig.

  • Anonym (Vanligt)
    Anonym (Jk) skrev 2018-02-15 23:46:49 följande:

    Han är nog arg på sin pappa. Som barn har man svårt att uttrycka sig.


    Tror jag med. Detta är ganska vanligt bland skiljsmässobarn. Jag vet ett gäng syskon som är för jävliga mot sin pappa sen skilsmässan. Dom är jättegoa när han inte är med men kan säga helt sjuka saker till honom. Han är också väldigt snäll. Jag tror ändå dom upplever att han varit elak mot deras mamma och svikit hela familjen genom att skaffa en ny och att dom nu måste bo varannan vecka och inte känna sig lika hemma i hemmet med hans nya tjej som nya tjejen kan göra som fått en högre status än dom.
  • Anonym (Ledsen)

    Dom har varit skilda längre än han minns. Han har inget minne av dem som familj.

    Däremot så har ju jag kommit in hans och pappans lilla bubbla på ett sätt. Men det är ju också flera år sedan

  • Inisario
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-02-16 14:15:11 följande:

    Dom har varit skilda längre än han minns. Han har inget minne av dem som familj.

    Däremot så har ju jag kommit in hans och pappans lilla bubbla på ett sätt. Men det är ju också flera år sedan


    Vill du utveckla lite?
  • Anonym (mmm)

    Han är på väg in i puberteten, det kan vara en anledning.

    Hur är mamman? Kan han ha hört saker hos henne om "pappa är si, pappa är så, dvs negativa saker"

    Känner han kanske någon form av konkurrens om sin pappas tid och blir sur och "straffar" pappan för det? Är pappan mkt med dina barn eller lägger mkt tid på sitt jobb? Något som skulle kunna göra att sonen vill markera att han inte är nöjd med sin pappa?

  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-02-16 00:29:05 följande:

    Snart 12 år


    Ok, det låter som min son, fast han är lite äldre, fyller snart 15.
  • Anonym (Tonåren)

    Tonåren börjar så smått med behov av frigörelse från förälder. Han kaxar o tjafsar med sina föräldrar lite till och från. Han har inte samma behov från frigörelse från dig. Vilken tur att han har dig som närstående som är en vuxen han kan prata med.

  • Anonym (Ledsen)
    Inisario skrev 2018-02-16 14:29:41 följande:

    Vill du utveckla lite?


    Bubblan tänkte du? :) ja pojken är ett sladdbarn med två systrar som är 10 och tolv år äldre. Bägge systrarna har dels haft tightare band till mamman och dels båda två åkt iväg för studier på annan ort direkt efter gymnasiet.

    Under många år har det varit bara han och pappa. Pappan tillika min sambo nu då är galet bra på att hitta på saker att göra, så dom har haft och vi har nu en fartig och social fritid.

    Men ändå så var ju kärnan alltid de två.

    "Tyvärr" så har nu alla barnen samma sport som gemensamt intresse, så det är inte helt smidigt för oss att frigöra tid när man är ensam med sina barn.
  • Canadasvensk
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-02-16 00:29:05 följande:

    Snart 12 år


    Jag skulle tro det är puberteten som spökar. Jag har också läst någonstans att dom som är nära sina föräldrar ofta har svårare att "slå sig fria" i just puberteten.

    Jag har också läst någonstans att barn ofta tar ut sin ilska på just dom som står dom närmast.

    Men det verkar ju som ni har en väldigt fin kontakt så bara fortsätt att prata med honom. Han går just nu igenom den svåraste tiden i sitt liv.
Svar på tråden Mina fina bonusson, varför gör han såhär?