• Ida3434

    Ovitrelle

    Har hört att man ska ta Ovitrelle för att FÅ ägglossning men min läkare säger att jag ska ta den sprutan när jag fått positivt på ägglossningstestet. 

    Hur kommer det sig?

  • Svar på tråden Ovitrelle
  • Muse

    Enkelt uttryckt- Ovitrelle ges för att få äggstocken att släppa ifrån sig ägg som mognat (om de inte mognar av sig själv får man dessförinnan läkemedel som ser till att äggblåsor utvecklas och mognar).

  • Muse

    Positivt ägglossningstest innebär alltså inte att ägget lossnar precis just då utan att det kommer lossna inom en viss tid, vissa behöver ovitrelle för att det faktiskt ska lossna.

  • Kattiris

    Hej.

    Jag provade mitt första försök med Ovitrelle nu den 1/2-18, och äntligen efter 2 års försök, blev det nu ett positivt resultat och jag är nu gravid. Jag ha en diagnos av nån lätt variant av PCO.

    När jag tog sprutan fick jag göra först en koll med ultraljud och se om det fanns något ägg ?redo? att lossna. Vilket det visade sig att jag hade, ett på 24mm fanns där. :D Han sa att se mycket väl kunde lossna av sig själv, men för och va på säkra sidan fick jag ta sprutan ändå.

    En förändring jag gjort de senaste 2 månaderna är att jag och min partner ha dragit ner drastiskt på socker och gluten, och alkohol för hans del.

    (Vi är ju inga överkonsumerare av det ovannämnda men det räkte till för och få oss i bättre balans, tro jag).

    Hoppas verkligen nu att detta frö vill stanna kvar därinne. <3

  • Ida3434
    Muse skrev 2018-02-16 07:23:42 följande:

    Positivt ägglossningstest innebär alltså inte att ägget lossnar precis just då utan att det kommer lossna inom en viss tid, vissa behöver ovitrelle för att det faktiskt ska lossna.


    tack, det visste jag inte. 
Svar på tråden Ovitrelle