• Elle123

    Ilöamående första graviditet men inte andra?

    Min förra graviditet kräktes jag till v 19 och var helt sängbunden av illamående mellan v 7-12. Har just fått veta att jag är oplanerat gravid och är livrädd för att må lika illa den här gången. Ni som har två eller fler barn: har ni mått väldigt illa första graviditeten/graviditeterna men bättre efterkommsnde graviditet?

  • Svar på tråden Ilöamående första graviditet men inte andra?
  • Anonym (Femma)

    Nej det har varit olika.

    Min första och andra graviditet mådde jag prima, inga som helst graviditetssymtom what so ever...födde flickor båda gånger.

    Tredje och fjärde graviditeterna mådde jag skit, tredje var värre än fjärde...illamående, blödande tandkött, extrem foglossning, tarmproblem osv och födde pojkar bägge gånger.

    Väntar nu femte (och sista) och jag mår som en prinsessa, enligt ultraljud är det en flicka

  • sofin526

    Har tre barn, alla tjejer. Vid första och andra graviditeten hade jag hyperemesis. Jag kräktes hela tiden, mellan 20-30 gånger om dagen. Inga mediciner fungerade heller. Det var värst i början, men det lugnade sig lite efter v 30. Då kräktes jag ungefär mellan 5-15 gånger dagligen. När jag inte kräktes mådde jag konstant illa.

    Tredje graviditeten var betydligt bättre. Kräktes där också, men inte alls lika illa som tidigare graviditeter. Klarade tom av att jobba, vilket inte gick de andra gångerna. Då var jag sjukskriven ungefär från v 7 och fram till förlossningsdagen.

  • Anonym (Fjgjg)

    Det har varit olika. Jag mår mycket sämre nu andra graviditeten, och det har känts helt olika.

  • faglin

    Helt olika för mig med. Väntar tredje pojken. Med två mkt illa illamående och kräkningar. Med denna vagt illamående och knappt nån kräkning. Med denna foglossning och falsk ischias.

  • Anonym (Cecilia)

    Har varit väldigt olika. Vissa graviditeter har jag mått jätteilla flera månader, och vissa inget alls.

    Har fyra barn.

  • Anonym (M)

    Jag har haft hyperemesis vid båda mina graviditeter. Första var fruktansvärd, mådde illa 24 timmar om dygnet v 7-21, därefter mådde jag bättre men aldrig riktigt bra. Var inlagd två gånger för dropp runt vecka 9-12. Nuvarande graviditet mådde jag ungefär lika illa och under ungefär lika lång tid, v 6-19. Men var då beredd på det och hade bättre strategier för att hantera det. Fick medicin tidigt och la all min energi på att få i mig mat eftersom det var när jag inte åt under första graviditeten som det gick totalt åt skogen. Låg i sängen nästan dygnet runt utan dåligt samvete eftersom att ligga ner och inte anstränga mig hjälpte en aning. Har inte behövt bli inlagd alls den här gången och kunde börja jobba igen tidigare. Är nu i vecka 28 och känner faktiskt inte av illamåendet så mycket alls nu, mycket mindre än jag gjorde efter vecka 21 i första graviditeten.

  • Elle123

    Åh det verkar vara väldigt olika då. Jag får bara hoppas att jag tillhör dom som har en bättre andra graviditwt, iaf mindre illamående :)

  • Anonym (Elin)

    Hyperemesis med första.

    Mådde bra med andra.

    Nu med tredje mår jag kasst igen.

    Första var flicka, andra pojke.

    Nu tänker jag därför att det är en flicka igen.

  • SofieJ

    Vilken bra tråd! Är på min första graviditet och mår verkligen skit (v 24). Illamåendet äter upp mig. Har varit ganska ledsen eftersom jag känt att det nog inte blir några fler barn för mig... Men nu fick jag lite hopp, får se hur det känns om ett par år :)

  • Elle123

    Nu när det gått några veckor kan jag uppdatera och säga att jag tyvärr mår lika illa den här gången...

  • Anonym (Al)

    Har varit gravid fyra gånger och första två mådde jag inte illa (pojkarr). Tredje som slutade i MA mådde jag inte illa heller och nu i fjärde så mådde jag illa fram till v17-18 (flicka).

Svar på tråden Ilöamående första graviditet men inte andra?