• Anonym (TS)

    Vad händer om man vägrar inläggning?

    Om psykolog i samrådan med läkare säger att man kommer läggas in med tvång om man inte gör det frivilligt, vad händer om man ändå vägrar? Alltså KAN de rent fysiskt tvinga en? Trots att man själv inte håller med om att det behövs?

  • Svar på tråden Vad händer om man vägrar inläggning?
  • Inisario

    Enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård kan patienter vårdas även mot deras vilja om det behövs. Så svar: ja.

  • Fia 28

    Ja de kan tvinga dej, men det kräver nog mera än bara en läkares rekommendation. Om jag inte minns helt fel så krävdest det läkare + 2 eller 3 andras (närstående) underskrift om att vård krävs för en tvångsinläggning. 

  • Anonym (TS)

    Hur, rent praktiskt? Ingen i min omgivning skulle skriva på nåt sånt.

    Jag behöver INTE läggas in. Jag gick dit för att få prata av mig, inte för att de ska komma och invadera hela mitt liv.

  • CitronTulo
    https://www.1177.se/Vastmanland/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-tvangsvard/

    Del av texten:

    När man har en allvarlig psykisk störning och inte går med på frivillig vård måste man bli undersökt av en läkare som kan utfärda ett vårdintyg. Läkaren får bara utfärda vårdintyg om villkoren i lagen om psykiatrisk tvångsvård är uppfyllda.


    Ibland kan undersökningen inte göras på grund av att man vägrar eller är våldsam. Då har läkaren möjlighet att tillkalla hjälp från polisen, som till exempel kan ta sig in i bostaden eller hämta till läkarundersökningen.

  • Långbenopluto
    Anonym (TS) skrev 2018-02-16 09:22:48 följande:
    Hur, rent praktiskt? Ingen i min omgivning skulle skriva på nåt sånt.
    Jag behöver INTE läggas in. Jag gick dit för att få prata av mig, inte för att de ska komma och invadera hela mitt liv.
    Läkaren gör bedömningen och polis tillkallas om du inte följer med frivilligt.
  • Anonym (TS)
    CitronTulo skrev 2018-02-16 09:24:24 följande:

    www.1177.se/Vastmanland/Regler-och-rattigheter/Psykiatrisk-tvangsvard/

    Del av texten:När man har en allvarlig psykisk störning och inte går med på frivillig vård måste man bli undersökt av en läkare som kan utfärda ett vårdintyg. Läkaren får bara utfärda vårdintyg om villkoren i lagen om psykiatrisk tvångsvård är uppfyllda.

    Ibland kan undersökningen inte göras på grund av att man vägrar eller är våldsam. Då har läkaren möjlighet att tillkalla hjälp från polisen, som till exempel kan ta sig in i bostaden eller hämta till läkarundersökningen.


    Det enda jag nekat är att ta tabletter, för jag blir så dålig av det.

    Psykologen påstår att jag utgör ett hot mot min egen säkerhet på grund av att jag i perioder har självmordstankar.
  • Anonym (M)

    Jag tycker den lagen är läskig, okej om anhörig i första hand får bestämma vad de tror är bäst och tycker de man måste läggas in och läkarna håller med så då kan det bli LVU.

  • Anonym (TS)
    Salmiakk skrev 2018-02-16 09:26:40 följande:

    Läkaren gör bedömningen och polis tillkallas om du inte följer med frivilligt.


    Sjukt om de får göra så mot mig, jag behöver inte läggas in! Och vad skulle hända med barnen!?
  • Inisario

    Det krävs inte några underskrifter av diverse anhöriga. Det är psykologen som ansöker om tvångsvård och chefsöverläkaren på institutionen som du ska flyttas till, enligt LPT, som avgör om du ska tvångsvårdas. 

  • Anonym (Hallå!)

    Det är INTE anhöriga som beslutar om LVM! (Hur skulle det se ut?!) det är förstås läkare. (LVU är ngt annat). Blir man tvångsvårdad och det inte finns någon som kan ta hand om barnen så ordnar socialtjänsten med det. Det finns både boenden och jourfamiljer att tillgå.

Svar på tråden Vad händer om man vägrar inläggning?