• abcde12345

    Vill plugga vidare utan gymnasiebetyg, HJÄLP!!

    Första gången jag skrivet ett inlägg i familjeliv men behöver verkligen så mycket hjälp som möjligt då ingen i min närhet är i samma situation.
    På grund av mycket familjeproblem under mina tonår så har jag knappt gått i gymnasiet alls. Jag har streck i nästan alla ämnen förutom engelska 5, 6, 7 och svenska 3. Nu har jag bara jobbat några år efter studenten men känner att jag inte vill vara fast med ett tråkigt lågavlönat jobb, utan jag vill utbilda mig och känna att jag faktiskt kommer någonstans i livet.
    Mina alternativ är att antingen gå på en folkhögskola eller ta kurser på komvux. Högskoleprovet finns ju också men är inte säker på om man måste ha en färdig gymnasieutbildning för att det ska göra någon nytta. 
    Vilken är den snabbaste vägen för mig att ta så att jag kan studera vidare på högskola? 
    Tacksam för alla svar jag kan få.

  • Svar på tråden Vill plugga vidare utan gymnasiebetyg, HJÄLP!!
  • K Kalle

    Gå Komvux. Det är väldigt svårt att komma vidare till högskoleutbildning via folkhögskola. Den kvoten är väldigt liten. På en hel del utbildningar finns den inte alls (som veterinär till exempel).

  • Hermioney
    abcde12345 skrev 2018-02-16 10:17:31 följande:

    Första gången jag skrivet ett inlägg i familjeliv men behöver verkligen så mycket hjälp som möjligt då ingen i min närhet är i samma situation.

    På grund av mycket familjeproblem under mina tonår så har jag knappt gått i gymnasiet alls. Jag har streck i nästan alla ämnen förutom engelska 5, 6, 7 och svenska 3. Nu har jag bara jobbat några år efter studenten men känner att jag inte vill vara fast med ett tråkigt lågavlönat jobb, utan jag vill utbilda mig och känna att jag faktiskt kommer någonstans i livet.

    Mina alternativ är att antingen gå på en folkhögskola eller ta kurser på komvux. Högskoleprovet finns ju också men är inte säker på om man måste ha en färdig gymnasieutbildning för att det ska göra någon nytta. 

    Vilken är den snabbaste vägen för mig att ta så att jag kan studera vidare på högskola? 

    Tacksam för alla svar jag kan få.


    Du måste ha ett

    slutbetyg

    inte

    samlat betygsdokument

    Från gymnasiet eller komvux för att komma in på Högskola/Universitet.

    Högskoleprovet är frivilligt och kan vara en hjälp att komma in på vissa kurser/program.

    Kontakta SYO på din närmsta komvux så hjälper de dig med allt.

    Och en viktig sak. Betyg får vara max åtta år gamla för att kunna låsas i slutbetyg-så räkna med syo. Rektorn måste godkänna äldre betyg.

    Mitt äldsta betyg var en termin för gammalt men rektorn godkände det och jag fick mitt slutbetyg.
  • K Kalle
    Hermioney skrev 2018-02-16 13:08:00 följande:
    Du måste ha ett

    slutbetyg

    inte

    samlat betygsdokument

    Från gymnasiet eller komvux för att komma in på Högskola/Universitet.

    Högskoleprovet är frivilligt och kan vara en hjälp att komma in på vissa kurser/program.

    Kontakta SYO på din närmsta komvux så hjälper de dig med allt.

    Och en viktig sak. Betyg får vara max åtta år gamla för att kunna låsas i slutbetyg-så räkna med syo. Rektorn måste godkänna äldre betyg.

    Mitt äldsta betyg var en termin för gammalt men rektorn godkände det och jag fick mitt slutbetyg.
    Viktigt är också att högskoleprovet kan göra det lättare att komma in, bland annat eftersom man då söker i två kvotgupper, men att man måste ha gymnasieexamen också. En del tror att man kan göra högskoleprovet istället.
Svar på tråden Vill plugga vidare utan gymnasiebetyg, HJÄLP!!