• Anonym (Kaffedraken)

    Viktuppgång tidigt, normalt eller inte?

    Hej!

    Jag är gravid i v.7 snart och har redan gått upp 1,5 kg. Är det normalt tror ni eller får man se upp med vad man äter nuförtiden?

    /Orolig momtobe :)

  • Svar på tråden Viktuppgång tidigt, normalt eller inte?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är väldigt olika när och hur man går upp i graviditeten.

    Så tidigt som i v 7 så skulle jag gissa på att magen o tarmarna svullnat upp (som de ofta gör) och dragit till sig vätska. Det lägger sig så småningom. (Vissa beskriver det som extrem PMS.) På mig satt byxorna tightare i v 8-9 än i v 15...

    Ät som vanligt så blir det säkert bra. Första trimestern behövs nästan inget extra, möjligen en frukt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är i vecka 28 och har gått upp 2.5kg totalt sen jag blev gravid.

    Rädd att de ä nu jag kommer skjuta upp i vikt. Vanligt att i slutet gå upp 10-15kg har jag läst. Så får nog börja passa mig lite mer på vad jag stoppar i mig nu

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är i v30 och har gått upp ca 20kg. Har gått upp runt 25 kg i alla mina graviditeter. Bär jag va i v12 hade jag redan gått upp mellan 10-12kg

  • Anonym (Kaffedraken)
    RJEL skrev 2018-02-16 15:54:21 följande:

    Är i vecka 28 och har gått upp 2.5kg totalt sen jag blev gravid.

    Rädd att de ä nu jag kommer skjuta upp i vikt. Vanligt att i slutet gå upp 10-15kg har jag läst. Så får nog börja passa mig lite mer på vad jag stoppar i mig nu


    Om du inte innan vägd ganska mycket för mycket innan så kanske du bör istället fundera på att öka kalori intaget

    Läste om en studi som var på MVC hemsida som visade att normalviktiga mammor som gick 8-9 födde barn med mer komplikationer en mammor som gick upp 12-15kg.

    2.5kg i v 28 är ju lite. Sedan förstår jag att alla inte kan gå upp i vikt men det låter inte så sunt att undvika viktuppgång. Men nyttig och hälsosam kost är alltid bra med lite extra kaloriintag.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gick upp 1 9kg i vecka 9 och nu i v18 har jag gått upp ca 2.5kg

    Med första barnet gick jag upp 18kg vilket jag anser för mycket. Åt ganska onyttigt nu jag tänkte jag är gravid och kan äta vad jag vill.v

    Med andra gick jag upp 10kg vilket är i underkanten. Valde mindre en månad efter förlossningen en innan.

    Tredje barnet gick jag upp 12-13 kg vilket käns alldeles lagom.

    Har oftast gått upp ca 2kg innan v 10 och ca 3-4 Kg i v 22 sedan börjar viktuppgången i v 22-23.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är 152cm "lång" och vägde innan graviditeten 69kg. Räknas som överviktig då alltså.
    Äter allt möjligt och går absolut inte och tänker på vad jag kan o inte kan äta för att inte gå upp.
    Tvärtom vad jag bered på att gå upp ca 15kg pga att jag jämt haft lätt för det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är gravid i v.34 och har hittills gått upp 12 kg. gick upp de flesta kilona mellan v. 20-30. Sista månaden har jag inte gått upp något alls. Jag är inte hungrig på samma sätt längre och kan inte äta någon större mängd mat (antar att det inte får plats). Det var på samma sätt med mitt första barn. Jag är överviktig (vägde 88kg till 170 cm när jag blev gravid, samma med båda barnen). Förra gången var totaluppgången 14kg och jag antar att det blir något liknande nu.

    Jag tänker att det är olika för alla personer. Jag rörde på mig mycket mer under förra graviditeten, var t ex och simmade 1,5 km dagen innan vattnet gick, men jag åt nog mer onyttigt då också. Denna gången hinner jag inte träna på samma sätt men jag äter bättre. Lyssna på kroppen, det brukar bli bra då!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag gick upp 27 kilo och det gick alldeles utmärkt, tappade 12 kilo första veckan efter förlossning och de andra femton gick jag ner på fem månader med styrketräning, löpning och bra kost.

    Under graviditeten valde jag att äta det jag ville och må gott. Fick en stor och frisk pojke som var stabil i nacken tidigt, med god aptit och vaken rätt mycket redan från början.

    Jag är nöjd med hur det gick även om magen är lite sladdrigare efteråt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Chill) skrev 2018-02-17 11:41:59 följande:

    Jag gick upp 27 kilo och det gick alldeles utmärkt, tappade 12 kilo första veckan efter förlossning och de andra femton gick jag ner på fem månader med styrketräning, löpning och bra kost.

    Under graviditeten valde jag att äta det jag ville och må gott. Fick en stor och frisk pojke som var stabil i nacken tidigt, med god aptit och vaken rätt mycket redan från början.

    Jag är nöjd med hur det gick även om magen är lite sladdrigare efteråt.


    Ska tillägga att jag hade foglossning från v 12 så jag kunde inte träna som jag brukar under graviditeten, det bidrog klart till viktuppgången.
  • Anonym (Kaffedraken)

    När man är gravid ska man inte hålla på och tänka på hur mycket man ev går upp. När jag väntade första barnet så sa BM tidigt till mig att slänga ut vågen (vilket jag inte gjorde, men jag sket i hur mycket jag gick upp). Huvudsaken är att båda mår bra!

    Jag är 172 cm lång och första graviditeten gick jag från 67 kilo till (minst) 92 kilo. 10 kilo var väck efter en vecka och resten droppade av sakta men säkert (jag fick en dunderförkylning som hindrade mig från att träna i typ ett halvår) och när barnet fyllde ett år var jag nere på 69 kilo.

    Nu är jag i vecka 21 och vet inte riktigt hur mycket jag har gått upp. Jag väger mig emellanåt för att hålla koll på att det inte går neråt, och för att se så att det inte ökar för snabbt, men jag äter när jag är hungrig och tar det jag är sugen på. Bebisen får ju sitt och om det är någon gång man ska släppa alla sina ätstörda tankar (ja, det är vad det är, hur hårt det än låter) så är det när man är gravid eller ammande!

Svar på tråden Viktuppgång tidigt, normalt eller inte?