• ute i för god tid

    Föräldrapenning

    Hej hej

    Jag har av ren lathet gjort bort mig!
    Sedan sista barnet fyllde ett år har jag inte tagit ut en enda föräldradag fast varit hemma ett halvår. 
    Hon började förskola i slutet av januari.

    Jag har börjat jobba, fast gått ner till 90% (tjänstledig barn under 8 år)
    Kan jag få upp min SGI igen när jag bara jobbar 90%?

    Kan jag lägga in föräldradagar på försäkringskassan såhär pass sent och ändå ha kvar min SGI? 

  • Svar på tråden Föräldrapenning
  • Anonym (Y)

    Du kan söka 90 dagar bakåt så nej, du kan inte höja din sgi till 100% nu utan att börja jobba 100%.

  • Anonym (Mia)

    Din sgi baseras nu på dina 90% om du har tillsvidareanställning. Den är inte noll längre eftersom du börjat jobba om det är det du är orolig för.

  • Anonym (Y)

    Precis, din sgi sänks och motsvarar din inkomst på dina 90% istället.

    Du får pengar men lite mindre än om du skyddat din sgi.

  • ute i för god tid

    Men så löjligt.. varför är det så viktigt att man tar ut 5 dagar i veckan när barnet fyllt ett!

    Vad hade hänt om jag tagit ut 5 dagar i veckan, men gått ner till 90%?

  • Anonym (Mia)
    ute i för god tid skrev 2018-02-16 14:30:05 följande:

    Men så löjligt.. varför är det så viktigt att man tar ut 5 dagar i veckan när barnet fyllt ett!

    Vad hade hänt om jag tagit ut 5 dagar i veckan, men gått ner till 90%?


    Vad menar du?
  • ute i för god tid

    Om jag hade tagit ut 5 dagar i veckan och behållit min SGI och sen vid jobbstart gått ner till 90% utan att fylla upp till 100% med föräldradagar. Hade då min ersättning vid vab och sjukdom räknats på 100% eller 90%?

  • AnkiC
    ute i för god tid skrev 2018-02-16 16:53:55 följande:

    Om jag hade tagit ut 5 dagar i veckan och behållit min SGI och sen vid jobbstart gått ner till 90% utan att fylla upp till 100% med föräldradagar. Hade då min ersättning vid vab och sjukdom räknats på 100% eller 90%?


    Din ersättning hade räknats på 90%. Du hade ju dock haft chansen att behålla SGI:n genom att fylla upp med f-dagar om du tagit ut 5 dagar så löjligt är det ju inte. Dessutom hade du ju fått noll ersättning vid egen sjukdom om du blivit sjuk och behövt sjukskriva dig efter att barnet fyllt ett år.
  • Topcom
    ute i för god tid skrev 2018-02-16 16:53:55 följande:

    Om jag hade tagit ut 5 dagar i veckan och behållit min SGI och sen vid jobbstart gått ner till 90% utan att fylla upp till 100% med föräldradagar. Hade då min ersättning vid vab och sjukdom räknats på 100% eller 90%?


    Jo men det gör den ju. Om du inte fyller upp till 100 % med föräldradagar så beräknas ju din vab på det du faktiskt arbetar för.
  • Anonym (Y)
    ute i för god tid skrev 2018-02-16 14:30:05 följande:

    Men så löjligt.. varför är det så viktigt att man tar ut 5 dagar i veckan när barnet fyllt ett!

    Vad hade hänt om jag tagit ut 5 dagar i veckan, men gått ner till 90%?


    Inte så löjligt kan jag tycka. Jag skulle aldrig jobba heltid efter att ha fått barn om jag kunde få ersättning på 100% trots att jag jobbade mycket mindre.
Svar på tråden Föräldrapenning