• Äldre 16 Feb 14:07
    24538 visningar
    16 svar
    16
    24538

    Egoistisk mamma tar sitt barn till förskolan trots ALLT

    Egentligen är det inte så dramatiskt som det låter; jag anklagas för att vara egoistisk, och undrar nu hur andra hade gjort i min situation.
    Jag tog med min son till föris när han hade 37.8°. Det fanns en anledning:

    www.mammatrams.se/egoistisk-mamma-tar-sitt-barn-till-forskolan-trots-allt/

    Kom ihåg, ni som älskar att trolla runt på det här forumet, att man känner igen er på tonen. Jag kommer inte bry mig om att svara på virriga, känslostyrda och projicerande attacker. Kritik ska vara saklig och konstruktiv, annars lyssnar jag inte.

    Åsikter baserade på andras kommentarer, utan att själv ha satt sig in i ämnet, undanbedes.


    Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
  • Svar på tråden Egoistisk mamma tar sitt barn till förskolan trots ALLT
  • Äldre 16 Feb 14:35
    #1

    Eftersom jag själv jobbar som sjuksköterska så vill jag bara förtydliga en sak.. feber är kroppstemperatur på över 38 grader. Med andra ord är 37.8 subfebrilt, inte feber.

    Om mina barn är pigga och alerta och själv vill gå till förskolan så lämnar jag dem där om de inte har feber (se ovanför). Feber i sig är inte smittsamt, dessutom får båda mina barn förhöjd kroppstemperatur när de är trötta. Skulle jag hålla mina barn hemma varje gång de ligger över 37 grader så hade de aldrig varit på förskolan.

  • Äldre 16 Feb 14:50
    #2

    Jag har läst inlägget du länkade till + det "ursprungliga" inlägget som ligger till grund för diskussionen och kommer här med mina tankar och åsikter kring det hela. INTE på något sätt menat som påhopp eller liknande utan jag tänker och resonerar högt, kan därför bli lite rörigt men hoppas att det går att följa ändå. 

    När det kommer till ren fakta, typ de biologiska processerna som smittspridning, feber osvosv samt de direktiv som står på 1177, så visst, då kan man anta att de andra barnen redan var smittade, och att feber upp till 38 grader inte anses som feber. Ändå är det ju så att om barn (som hanterar feber väldigt bra) har feber så är det ju en aktiv infektions/inflammationsprocess som pågår i kroppen vilket då tyder på att barnet inte är potentiellt smittsamt utan det ÄR smittsamt. Du säger att ungarna hostar typ hela vintern, men då barns luftvägar är mindre och har lättare för att bli irriterade så är hosta just något som kan sitta kvar hur länge som helst, utan att det är smittsamt för det.

    Det bör väl vara känt för er om det finns något barn på dagiset som har nedsatt inmmunförsvar, för i sådant fall ska ju ditt barn stanna hemma. Ni vet ju sen tidigare att hela familjen har varit sjuk (i samma sak?) så barnet som skickades till förskolan trots feber kommer ju garanterat få något liknande (som du beskriver, hosta osv). Även om du också är sjuk, och dessutom har ett till sjukt barn att ta hand om, så ja, visst, som du skriver, med facit i hand hade det varit bättre att din man hade stannat hemma också. Men vi föräldrar vet ju att man skriver upp sig på mycket jobbigheter när man skaffar barn, brist på sömn, sjukdom är nog bara början på listan. Så där tycker jag ändå att ni skulle ha bitit i det sura äpplet och låtit honom stanna hemma, trots att han var pigg och sådär. 

    Med risk för ett något rörigt inlägg så är nog summeringen att ja, jag tycker nog att det skulle ha varit bättre för din son att stanna hemma, inte pga att det var egoistiskt (alla fattar att det är pissjobbigt att vara sjuk samtidigt som barnen är sjuka då det inte finns någon som kan ta hand om den vuxna), men mest med tanke på de andra barnen på förskolan - ni vet ju att det troligtvis är en utblommande influensa på g, så det är väldigt onödigt att smitta ner andra barn endast för att ert barn var piggt nog trots feber (barn med feber kan vara pigga även efter 38 grader, men jag tror och hoppas att du inte hade tänkt lämna honom på dagis om så var fallet).   

  • Bertra­m
    Äldre 16 Feb 18:03
    #3
    +1

    Fast jag som har en normaltemp på 36 grader är ju typ döende vid 37,5 så det där stämmer ju inte. Allt är ju individuellt.


    katrinp skrev 2018-02-16 14:35:45 följande:

    Eftersom jag själv jobbar som sjuksköterska så vill jag bara förtydliga en sak.. feber är kroppstemperatur på över 38 grader. Med andra ord är 37.8 subfebrilt, inte feber.

    Om mina barn är pigga och alerta och själv vill gå till förskolan så lämnar jag dem där om de inte har feber (se ovanför). Feber i sig är inte smittsamt, dessutom får båda mina barn förhöjd kroppstemperatur när de är trötta. Skulle jag hålla mina barn hemma varje gång de ligger över 37 grader så hade de aldrig varit på förskolan


  • Äldre 16 Feb 20:13
    #4
    +1
    Bertram skrev 2018-02-16 18:03:51 följande:

    Fast jag som har en normaltemp på 36 grader är ju typ döende vid 37,5 så det där stämmer ju inte. Allt är ju individuellt.


    Min dotter är också sängliggande när hon har 37,5. Men det är ju ingen feber enligt sjukvården... Har ett annat barn som skuttar omkring vid 38, men det innebär ju inte att jag lämnar honom på förskolan.
  • Äldre 16 Feb 22:08
    #5

    Mycket beror ju också på situationen. Om jag redan är hemma med sjukt barn släpar jag inte ut oss i kylan för att ett barn utan skolplikt är friskt, utan då stannar vi alla hemma, tills vi är friska. Nu när jag har ett barn med skolplikt blir vi ju tvungna att gå iväg ändå.

    Däremot kan jag känna mig väldigt kluven när barnen inte har feber på 38,0 eller över och alla andra är friska, d v s i gränslandet 37,3 till 37,8. Sambon avvaktade på morgonen häromveckan när sonen hade 37,6 och han gick och la sig på golvet. Tempen steg inte, men de valde att stanna hemma. Jag chansade dagen efter när sonen hade 37,3 men var väldigt ledsen då jag hoppades hinna ha en lektion i alla fall. Jag hann inte mer än fram till skolan och vända innan de hade tempat honom med 38,6! Visst var jag kluven redan på morgonen, men kände samtidigt att jag hade behövt jobba. Då hade sonen haft feber på fredagen innan helgen, men varit pigg lördag och söndag, så vi tänkte inte på att ta tempen. Sedan var han jättepigg även med 38,0.

    Med yngsta dottern har vi lärt oss att avvakta till morgonen då hon plötsligt kan ha 37,6 på kvällen, men vara normaltempererad på morgonen utan tillstymmelse till humörpåverkan.

  • Isola7­47
    Äldre 17 Feb 09:28
    #6

    Tycker det låter som att du inte tar ditt föräldraansvar på allvar och fortsätter sätta dig själv först trots att du är förälder. Det är inte okej. Helt uppenbart så var din son inte alls så pigg och opåverkad för då hade förskolan inte upptäckt att han hade feber. Sedan är det en enorm skillnad på att vara hemma och att omges av 20-30 andra ungar och förväntningar på att hänga med i ett otroligt högt tempo som förskolan har. Lustigt att så många föräldrar tror att förskola och hem har liknande tempo och att sjuka barn ska orka med det bara för att de inte ligger däckade hemma.

  • Äldre 17 Feb 22:00
    #7
    Bertram skrev 2018-02-16 18:03:51 följande:

    Fast jag som har en normaltemp på 36 grader är ju typ döende vid 37,5 så det där stämmer ju inte. Allt är ju individuellt.


    Samma här. Helt död och utslagen redan vid 37,5

    Men antar att subfebrilt betyder att det är något slags mellanläge" ?

    "Kroppstemperatur mellan 37,5° och 37,9° kallas för subfebril, vilket innebär att den är förhöjd utan att den anses vara sjukligt hög."
  • Äldre 17 Feb 22:21
    #8

    Vår förskola har uttryckligen bett att man även håller friska syskon hemma om man är hemma med sjukt barn. Av den anledningen skulle jag aldrig kunna med att lämna in bara ett av barnen, ens om jag själv var sjuk. Jag är väldigt tacksam över när andra gör på samma sätt. Det är hög risk att ett friskt syskon insjuknar "när som helst".

    Jag tycker inte att du var så egoistisk gentemot sonen som trots allt var pigg (och barn kan ha 37,8 även när de är friska), men däremot visste du att risken var hög att han skulle kunna insjukna. På det viset var det egoistiskt mot de andra barnen/föräldrarna/personalen. Du utsätter dem för högre risk att insjukna för att du själv vill (behöver) vila. Enligt mig borde du haft bägge barnen hemma, även om äldsta sonen varit helt frisk. Även om han fått en tråkig dag hemma (det är nyttigt att ha tråkigt ibland) :)

  • Äldre 18 Feb 08:28
    #9
    Ellie skrev 2018-02-17 22:21:51 följande:

    Vår förskola har uttryckligen bett att man även håller friska syskon hemma om man är hemma med sjukt barn. Av den anledningen skulle jag aldrig kunna med att lämna in bara ett av barnen, ens om jag själv var sjuk. Jag är väldigt tacksam över när andra gör på samma sätt. Det är hög risk att ett friskt syskon insjuknar "när som helst".

    Jag tycker inte att du var så egoistisk gentemot sonen som trots allt var pigg (och barn kan ha 37,8 även när de är friska), men däremot visste du att risken var hög att han skulle kunna insjukna. På det viset var det egoistiskt mot de andra barnen/föräldrarna/personalen. Du utsätter dem för högre risk att insjukna för att du själv vill (behöver) vila. Enligt mig borde du haft bägge barnen hemma, även om äldsta sonen varit helt frisk. Även om han fått en tråkig dag hemma (det är nyttigt att ha tråkigt ibland) :)


    Låter aningen överdrivet! Inte håller jag båda barnen hemma om jag själv är sjuk och de är friska, bortsett från magsjuka då. Jag kan iof göra det sista sjukdagen när jag känner mig ok, om de gärna vill va hemma. Sällan som de blivit smittade av mig och man blir frisk betydligt snabbare om man får vila när man är sjuk. Ska man göra samma med skolbarn då? Har en väldigt mammig yngsta och om storebror blir sjuk så är det väldigt skönt för honom att få vara hemma själv med mig en stund så jag kan ta hand om honom i första hand. Om barn nr 1 blir sjukt och barn nr 2 friskt, sen efter 4 dagar så är barn nr 1 friskt men då blir barn nr 2 sjukt, måste 1:an fortsätta vara hemma och ha tråkigt då?
  • Äldre 18 Feb 09:04
    #10
    katrinp skrev 2018-02-16 14:35:45 följande:

    Eftersom jag själv jobbar som sjuksköterska så vill jag bara förtydliga en sak.. feber är kroppstemperatur på över 38 grader. Med andra ord är 37.8 subfebrilt, inte feber.

    Om mina barn är pigga och alerta och själv vill gå till förskolan så lämnar jag dem där om de inte har feber (se ovanför). Feber i sig är inte smittsamt, dessutom får båda mina barn förhöjd kroppstemperatur när de är trötta. Skulle jag hålla mina barn hemma varje gång de ligger över 37 grader så hade de aldrig varit på förskolan.


    Min ena dotter har defenitiv feber vid 37,5. Hon har väldigt låg normaltemp och ligger utslagen under 38. Så det där är väldigt olika
  • äldreo­chklok­are
    Äldre 18 Feb 10:12
    #11
    Mammatrams skrev 2018-02-16 14:07:09 följande:

    Egentligen är det inte så dramatiskt som det låter; jag anklagas för att vara egoistisk, och undrar nu hur andra hade gjort i min situation.
    Jag tog med min son till föris när han hade 37.8°. Det fanns en anledning:

    www.mammatrams.se/egoistisk-mamma-tar-sitt-barn-till-forskolan-trots-allt/

    Kom ihåg, ni som älskar att trolla runt på det här forumet, att man känner igen er på tonen. Jag kommer inte bry mig om att svara på virriga, känslostyrda och projicerande attacker. Kritik ska vara saklig och konstruktiv, annars lyssnar jag inte.

    Åsikter baserade på andras kommentarer, utan att själv ha satt sig in i ämnet, undanbedes.


    Jag är mest nyfiken på varför du vill älta detta. Du har redan din bloggtråd osv. 
  • Äldre 18 Feb 12:55
    #12

    "föris"   ????    

  • Äldre 18 Feb 15:22
    #13

    Jag har själv varit med om att ha varit hemma med ena barnet när jag själv var sjuk.
    Men det var bara en dag. Sen vabbade maken då jag inte orkade ta hand om båda barnen. (Det andra barnet var friskt)
    Och den första dagen så hjälpte mina svärföräldrar mig genom att ta hand om det friska barnet tills maken slutade jobbet.
    Så det är en av de saker jag reagerar på i trådstarten.
    Varför inte TS man stannade hemma?
    Jag tycker inte att man lämnar ett barn på förskolan när risken finns att det är smittsamt och kan smitta ner andra barn och personal och deras familjer.
    Om man vet att barnet har lekt och fått förhöjd temp pga det så är det ju en annan sak.
    Men när resten av familjen är eller har varit sjuka så finns det ju en risk för att även det här barnet bär på smittan.
    Då tycker jag att man låter det stanna hemma alt om man har en släkting eller vän som kanske kan ställa upp och passa barnet.


    Carpe Diem
  • Äldre 18 Feb 19:43
    #14
    molly50 skrev 2018-02-18 15:22:18 följande:

    Jag har själv varit med om att ha varit hemma med ena barnet när jag själv var sjuk.

    Men det var bara en dag. Sen vabbade maken då jag inte orkade ta hand om båda barnen. (Det andra barnet var friskt)

    Och den första dagen så hjälpte mina svärföräldrar mig genom att ta hand om det friska barnet tills maken slutade jobbet.

    Så det är en av de saker jag reagerar på i trådstarten.

    Varför inte TS man stannade hemma?

    Jag tycker inte att man lämnar ett barn på förskolan när risken finns att det är smittsamt och kan smitta ner andra barn och personal och deras familjer.

    Om man vet att barnet har lekt och fått förhöjd temp pga det så är det ju en annan sak.

    Men när resten av familjen är eller har varit sjuka så finns det ju en risk för att även det här barnet bär på smittan.

    Då tycker jag att man låter det stanna hemma alt om man har en släkting eller vän som kanske kan ställa upp och passa barnet.


    Men om barnet blir smittat har ju ofta föräldern hunnit bli frisk. Ska man vara hemma några dagar till då för att garantera att barnet inte tar med sig smitta? Sen kan väl inte den andra föräldern vabba för friska barn?
  • Äldre 19 Feb 12:04
    #15
    Inga bekymmer skrev 2018-02-18 19:43:44 följande:
    Men om barnet blir smittat har ju ofta föräldern hunnit bli frisk. Ska man vara hemma några dagar till då för att garantera att barnet inte tar med sig smitta? Sen kan väl inte den andra föräldern vabba för friska barn?
    Jag menar om även den ena föräldern är sjuk.
    I TS fall så var både TS och det ena barnet sjuka.
    Maken hade varit sjuk,men börjat jobba igen.
    Om ett barn och även en förälder är sjuk så har den andra föräldern rätt att vabba.
    Det var vad vi fick veta,i alla fall.
    Om den andra föräldern inte har möjlighet att vabba så finns kanske någon annan som kan ställa upp.
    Jag tycker inte att barn som är på väg att bli sjuka ska behöva gå till förskolan.
    Både för sin egen skull (det är ju ett annat tempo på förskolan än hemma),men även för de andra barnen och personalen. Pga smittorisken.
    Carpe Diem
  • Äldre 23 Feb 15:05
    #16

    Tack :)

    Jag vill bara säga TACK för era svar. Jag har fasat lite för att gå in och kolla vad folk skrivit, eftersom man i princip alltid blir attackerad (då säger trollet "varför skriver du trådar då?", och jag suckar och säger att det är ju vanliga människor som sannolikt resonerar annorlunda från mig som OCKSÅ finns här, och jag vill verkligen veta hur andra hade gjort i mitt fall), men jag räknar bara 2 troll och 1 förvirrad off-topic. Fantastiskt.

    Älskar att det ändå finns folk här som är kapabla att dela med sig av tankar och idéer som kanske inte går i linje med det jag sagt och gjort, utan att för den skull skuldbelägga (och säga saker i stil med "Tycker det låter som att du inte tar ditt föräldraansvar på allvar och fortsätter sätta dig själv först trots att du är förälder."), anklaga och attackera.


    Mammatrams. Föräldraskapet med torr humor.
Svar på tråden Egoistisk mamma tar sitt barn till förskolan trots ALLT