• Mammamia77

    Järnvärde 12, vad är normala värden?

    Sonen på tre år har fått kostaterad järnbrist och niferexdroppar.

    Men förstår ej riktigt värdena.

    Fick bara ett snabbt samtal från läkaren som sade att värder låg på 12 och måste behandlas.

    Men inget akut. Vad ligger normala värden på?

  • Svar på tråden Järnvärde 12, vad är normala värden?
  • Bubbel85

    Om det är ferritinet du menar ska det helst ligga över 50. Under 30 räknas som järnbrist om jag inte missminner mig. Jag hade 9 som lägst när jag var gravid och fick järnsprutor tillslut. Nu vet jag dock inte om värdena kanske är olika på barn och vuxna. Har en vän som hade nästintill obefintligt i värde så om han har 12 nu och får behandling så är det ingen fara.

  • Randig

    om det är järndipåerna som ligger på 12 så är det lågt, men inte dödligt lågt:) En man ska ligga på ca 30 och kvinna inte under ca 20. 
    Jag hade 9 en gång när jag hade riktigt lågt, man kan tydligen få blodpåsar om man hamnar på 6. jag fick en rejäl kur med järntabletter efter det.

  • Rainbowdash
    Randig skrev 2018-02-17 20:02:05 följande:

    om det är järndipåerna som ligger på 12 så är det lågt, men inte dödligt lågt:) En man ska ligga på ca 30 och kvinna inte under ca 20. 
    Jag hade 9 en gång när jag hade riktigt lågt, man kan tydligen få blodpåsar om man hamnar på 6. jag fick en rejäl kur med järntabletter efter det.


    Jag går på utredning nu för järnbristanami, har haft problem i många år. HB sjunker först sen går depåerna ner. Jag hade 79 i HB och 5 i depåerna sist jag tog prover, det har inte vart tal om blodpåsar, däremot har jag fått flera infusioner med järn. Det beror nog på anledningen bakom är och hur akut det är.
  • 1234568
    Rainbowdash skrev 2018-02-18 13:35:18 följande:

    Jag går på utredning nu för järnbristanami, har haft problem i många år. HB sjunker först sen går depåerna ner. Jag hade 79 i HB och 5 i depåerna sist jag tog prover, det har inte vart tal om blodpåsar, däremot har jag fått flera infusioner med järn. Det beror nog på anledningen bakom är och hur akut det är.


    Mycket lågt hb. Men först sjunker depåerna, sedan hb. Men 5 i ferritin är oftast =tömda depåer. Jag har haft 5 en gång. Jösses så jag mådde.
  • Randig
    Rainbowdash skrev 2018-02-18 13:35:18 följande:
    Jag går på utredning nu för järnbristanami, har haft problem i många år. HB sjunker först sen går depåerna ner. Jag hade 79 i HB och 5 i depåerna sist jag tog prover, det har inte vart tal om blodpåsar, däremot har jag fått flera infusioner med järn. Det beror nog på anledningen bakom är och hur akut det är.
    För mig har det alltid vart tvärt om, bra HB men riktigt kassa depåer. Det är det luriga för när jag sökt för att jag vart vart trött osv så testar de alltid HB först men det har alltid sett bra ut så det tog ett tag innan de kollade depåerna.
  • 1234568
    Randig skrev 2018-02-18 19:45:12 följande:
    För mig har det alltid vart tvärt om, bra HB men riktigt kassa depåer. Det är det luriga för när jag sökt för att jag vart vart trött osv så testar de alltid HB först men det har alltid sett bra ut så det tog ett tag innan de kollade depåerna.
    Depåerna töms innan hb börjar sjunka. Ferrit blir alltså lågt innan man kommer se något på hb och mcv. Därför kan man ha bra hb, men depåerna tomma. Även det är anemi. Anemi bestäms utifrån depåerna, inte hb. Det är en långsam utveckling från fulla depåer tills att hb sjunker, flera år (såvida man nu inte har en blödning och tappar blod i större mängder). 

    Ofta är ju resultatet av tömda depåer ett lägre hb, därför kollar man först hb. Men många får nog lida i onödan för att man inte kontrollerar ferrit lika flitigt.
Svar på tråden Järnvärde 12, vad är normala värden?