• Äldre 16 Feb 16:19
    1497 visningar
    3 svar
    3
    1497

    Hur länge efter förlösningen kan föräldrapenningen baseras på SGI

    Hej!  

    Jag hade ingen inkomst i ett par år (studerade med CSN). Strax efter blev jag nyutbildad, skrev jag mig på Arbetsförmedlingen. Under halv året efter detta kunde jag inte hitta jobb och blev gravid.
    Nu ansökte jag till föräldrapenning (alla dagar, alla veckor för halv år) och kommer att få SGI (250kr/dag).

    Fråga:
    När barnen är född, kommer jag att förlora min sjukpenningnivå (250kr/dag) eftersom jag kommer inte längre bli skrivna på Arbetsförmedlingen och för istället 180kr/dag nivå? Eller kommer jag att behålla sjukpenningnivå (250kr/dag) efter förlösningen?

    Tusen tack på förhand!
    mvh Linda.
  • Svar på tråden Hur länge efter förlösningen kan föräldrapenningen baseras på SGI
  • Äldre 16 Feb 16:31
    #1
    +1

    Nej du kommer inte förlora sjukpenningnivån där. Att vara föräldraledig räknas som en sysselsättning, vilket innebär att du varken behöver jobba eller söka jobb under den tiden.

  • Äldre 16 Feb 17:23
    #2
    +1

    Nej du förlorar inte din SGI. Den kvarstår. När barnet sedan blir 1 år behåller du SGI:n om du minst tar ut 5 föräldradagar per vecka efter ettårsdagen.

  • Äldre 16 Feb 19:40
    #3

    Du har nog missförstått något. Om du får 250kr/dag så har du ju INTE en SGI? 250kr om dagen är vad garantinivån på SGI-dagarna ligger på för dem som INTE har någon SGI inarbetad före förlossningen. Så för din del spelar det inte roll vad du gör för SGI-dagarnas värde är ändå lägsta garantinivån på 250kr, och sedan är lägstanivådagarna värda 180kr per dag. 250-kronorsdagarna och 180-kronorsdagarna är alltså olika typer av dagar.

Svar på tråden Hur länge efter förlösningen kan föräldrapenningen baseras på SGI