• Klora

    Påbörja IVF, helt ny värld

    Hej alla

    Jag är en 37 årig kvinna som tillsammans med min man skall göra ivf.

    Jag har barn sen innan på naturligväg och så har även min man, dock har vi inga biologiska ihop men det är vår högsta önskan. Jag steriliserade mig för ca 7 år sedan. Jag hade då barn och levde i ett destruktivt förhållande med misshandel som

    Vardag. Ville inte riskera att sätta fler barn till världen och såg ingen annan utväg än att sterilisera mig.

    Men som sagt den sanna kärleken kom och nu vill vi ha ett biologiskt ihop. Vi skall på första samtal i morgon på en privat IVF klinik

    Ivf ?världen? är helt ny för mig. Vill ni som vet berätta vad jag har att vänta? Vad händer? Vad gör man? Ja allt

  • Svar på tråden Påbörja IVF, helt ny värld
  • 8992

    Jag kan berätta vad vi fått göra, vi har dock gått genom landstinget och är oförklarlig barnlösa. Vi fick ju göra en utredning som jag antar att ni slipper eftersom ni vet orsaken :) efter utredningen fick vi besöka ivf-kliniken där vi hade ett samtal, gick igenom hälsodeklarationer, provresultat, gjorde ett vaginalt ultraljud, och jag fick öva på hur jag ska förbereda sprutan och hur/vart jag ska ta den. Det bestämdes även doser och att det blev kort protokoll förr oss. Började sprutorna igår!


  • Solen2

    Först gör man en utredning. I ditt fall så är ju din sterilisering en orsak. Men jag antar att din man också får lämna spermaprov för test. Vi fick även lämna blodprov för att se olika hormonvärden och test för ev sjukdomar innan behandling.

    När man kommer till själva ivf biten kan man göra långa eller korta protokollet. Långa då tar man först nässpray för att sätta kroppen i klimakteriet för att sedan börja med sprutor. Och vid korta protokollet början man med sprutor direkt.

    Man tar hormonsprutor varje dag och efter ca 5-7 dagar så gör man ett vaginalt ultraljud för att se hur äggblåsorna växer. Och så fortsätter man så tills man har tillräckligt stora blåsor. Under den här tiden har man lagt till en extra spruta som man tar för att inte äggen ska släppa.

    Det bestäms en dag för ägguttag/äggplock. Och ca 36h före tas en ägglossningsspruta.

    Alla sprutor tas i magen. Sprutorna är lite olika beroende på vilka läkemedel man får.

    På äggplocksdagen får man lugnande/muskelavslappnande och smärtstillande. Och vid själva plocket så sugs vätskan ur alla äggblåsor via en stor nål via slidan. Man får ganska snart veta hur många ägg som hittas. Man får sedan vila och efter att man gått och kissat får man gå hem. Och vilar hemma hela dagen. Man får en tid för återföring ca 2dagar senare. Om man inte hör något från de så är det återföring av ett befruktat ägg via en kateter direkt in i livmodern. Om många har befruktats och delat sig fint så kan de välja att odla ytterligare dagar och återföras på dag 5. Och om man har riktigt tur så kan det efter det lyckas vara något ägg som går att frysas.

    Befruktning kan göras på konventionellt ivf sätt dvs spermier får naturligt befrukta ägget eller via icsi som är microinjektion, där ägget skalas och en spermie placeras direkt i ägget.

    Detta är lite kort vad som händer. Fråga gärna om du vill veta mer. Har gjort 4st ivf behandlingar.

  • Klora

    Tack snälla för era svar! Vi kommer inte behöva göra en utredning utan bara ta blodprover vid första besöket.

  • blom1983

    Hur har de gått för er?

    Jag är steriliserad pga liknande omständigheter men lever nu med en man som är fantastisk.

    Jag har två barn han har inga. Så ska försöka med ivf.

  • Klora
    blom1983 skrev 2018-08-07 17:53:24 följande:

    Hur har de gått för er?

    Jag är steriliserad pga liknande omständigheter men lever nu med en man som är fantastisk.

    Jag har två barn han har inga. Så ska försöka med ivf.


    Hej

    Jo vi har gjort 1 omgång ivf där jag blev gravid men fick tråkigt nog ett missfall.

    Vi är nu inne på andra omgången, vi har äggutag på fredag.
  • blom1983
    Klora skrev 2018-08-08 17:15:05 följande:

    Hej

    Jo vi har gjort 1 omgång ivf där jag blev gravid men fick tråkigt nog ett missfall.

    Vi är nu inne på andra omgången, vi har äggutag på fredag.


    Vart gör ni er behandling?

    Vi ska till Nordic Göteborg på fredag för konsultation
  • blom1983
    Klora skrev 2018-08-08 17:15:05 följande:

    Hej

    Jo vi har gjort 1 omgång ivf där jag blev gravid men fick tråkigt nog ett missfall.

    Vi är nu inne på andra omgången, vi har äggutag på fredag.


    Beklagar mf ????
Svar på tråden Påbörja IVF, helt ny värld