• Anonym (olof)

    ögonkontakt, varför jobbigt?

    Varför är det så jobbigt att titta in i ögonen på en annan person när man kan stirra sig själv i ögonen typ hur länge som helst i spegeln utan problem?

  • Svar på tråden ögonkontakt, varför jobbigt?
  • Anonym (Jag)

    För jag är inte rädd för att min spegelbild ska avfärda mig.

  • Anonym (Skallepär)

    Om du tittar bort förlorar du! Ja kontakten med människan du talar med.

    En människa som inte kan titta in i folks ögon har något problem av något slag, man behöver inte stirra utan det räcker att ha ögonkontakt en kort stund, annars blir det som att stå med ryggen i mot personen.

    Jag är skelögd men jag tittar ändå och detta är något jag har problem med men lärt mig att leva med att andra får acceptera mig för den jag är för jag tänker inte göra ett ingrepp i ögat bara för att jag ska må bättre när det är personen som jag tittar på har problem.

    Alla är vi människor och vi får acceptera alla som dom är med sina fel och brister. Ingen är perfekt och tur är det för en sådan människa är tråkig för den har aldrig några motgångar, allt är ju så perfekt.

    Sen är världen så märklig så har då något fel på något så kompenserar den med något annat bättre lite som plåster för att väga upp.

  • Anonym (olof)

    Jag menade väl mer vanlig ögonkontakt, varför blir det obekvämt efter några sekunder?

  • Anonym (Ty)

    Jag tycker för lång ögonkontakt är jobbigt eftersom det känns som om den som ser mig rakt i ögonen liksom kan läsa min själ, jag känner mig alltför öppen och sårbar. Liksom jag blir störd av för lång ögonkontakt kan jag känna att jag är artig om jag avbryter ögonkontakten, man vill ju inte vara klängig och påflugen.

  • Anonym (bacillus subtilis)

    Jag tror att vi har vissa nyckelinstinkter kvar från övriga primater, och det är ett aggressivt och dominant beteende att titta någon annan i ögonen för länge. 

    Testa att göra det på en gorilla på zoo så förstår du varför det kan vara en överlevnadsfördel att automatiskt slå ner blicken efter en kort stund.

    Det enda andra tillfället när man ger någon långa blickar har oftast med attraktion/sex att göra och även där är det viktigt att känna av intresset och inte gå för aggressivt fram. 

  • Anonym (teori)

    Min egensnickrade teori är att jag har så vackra ögon att andra tittar på de väldigt intensivt när vi har ögonkontakt vilket gör det obekvämt för mig.

    Det får mig att må bra att tänka så iaf ^^ du får gärna låna den!

  • magicmint
    Anonym (Skallepär) skrev 2018-02-17 05:21:11 följande:

    Om du tittar bort förlorar du! Ja kontakten med människan du talar med.

    En människa som inte kan titta in i folks ögon har något problem av något slag, man behöver inte stirra utan det räcker att ha ögonkontakt en kort stund, annars blir det som att stå med ryggen i mot personen.

    Alla är vi människor och vi får acceptera alla som dom är med sina fel och brister. Ingen är perfekt och tur är det för en sådan människa är tråkig för den har aldrig några motgångar, allt är ju så perfekt.


    Roligt att du säger att en människa som inte kan titta in i någons ögon har problem av något slag och sedan i nästa stycke säger du att alla är vi människor och vi får acceptera alla som dom är .... 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ty) skrev 2018-02-17 06:23:51 följande:
    Jag tycker för lång ögonkontakt är jobbigt eftersom det känns som om den som ser mig rakt i ögonen liksom kan läsa min själ, jag känner mig alltför öppen och sårbar. Liksom jag blir störd av för lång ögonkontakt kan jag känna att jag är artig om jag avbryter ögonkontakten, man vill ju inte vara klängig och påflugen.
    Håller med
  • Dns

    Jag får svårare att lyssna på vad personen säger om jag konstant ska titta i ögonen.

  • Anonym (Skallepär)
    magicmint skrev 2018-02-17 13:29:26 följande:

    Roligt att du säger att en människa som inte kan titta in i någons ögon har problem av något slag och sedan i nästa stycke säger du att alla är vi människor och vi får acceptera alla som dom är .... 


    Vad får du inte ihop?

    Du tittar någon i ögonen när du pratar med en person och mitt i meningen vrider personen lite på huvudet och tittar bort, hur känns det då för dig?

    Det är ungefär som att man slutar att lyssna eller tycker att det man pratar om är ointressant i mina ögon.

    Säg så här du är chef och ska anställa och sitter och intervjuar person efter person.

    Varav en gör som ovan att vrida bort huvudet mitt i meningar och tittar bort, känns inte seriöst när man ställer en fråga och tittar kort in i ögonen och så bort.

    Ögonkontakt är så mycket mer och det speglar hur vi är som personer.

    Träffar man någon som har problem med ögonkontakt så får man acceptera det och läsa av på andra sätt i hur den är, men vi människor dömmer för fort, och det finns mer att upptäcka än vad hjärnan har skickat för signaler som vi tolkar på några sekunder.

    Sedan är det svårt att få en bättre bild av personen då man måste göra en ny bedömning och besluten är redan fattade eftersom man har tolkat signalerna personen utstrålar.

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Ögonkontakt

    Detta går att läsa där.

    Svårigheter med ögonkontakt

    Vissa personer upplever ögonkontakt vara svårare än andra. Till exempel upplever personer med autism eller socialt osäkra personer ögonkontakt särskilt obehagligt.

    Jag har lärt mig att det finns mer signaler att tolka och det är därför vi ska sluta stressa, vi missar mycket information bara för att vi tror att vi uppfattat allt men allt är inte uppfattat direkt utan oftast finns det mer bara vi stannar upp och analyserar, informationen går inte alltid fram direkt.

    Alla är vi människor och vi ska vara glada över att få träffa alla slags olikheter. Världen blir trist om alla skulle vara lika och vilja samma saker.
Svar på tråden ögonkontakt, varför jobbigt?