• Tihi

    Har du ett förnamn som har gått i släkten?

    Är ditt tilltalsnamn eller ett annat förnamn ett namn som har gått i din släkt?

    Har ditt/dina barn släktnamn?

  • Svar på tråden Har du ett förnamn som har gått i släkten?
  • Anonym (Cecilia)

    Jag och min systerdotter har samma andranamn som min morfars syster och morfars mor. Om det går länge tillbaka i släkten vet jag faktiskt inte.

  • Anonym (tessan)

    Ja vi har 5 namn som någon i varje syskonskara har fått. Det har varit olika om det varit tilltalsnamn eller inte. På pojksidan är det Oskar och Tomas sedan 1813, och på flicksidan är det Eva sedan 1742 eller tidigare, Jonna/Johanna sedan 1760 och Therese i olika former sedan 1780.

  • Anonym (G)

    Ja, tyvärr. Mitt mellannamn. Mina två storasystrar har det också som mellannamn. Min moster har det som tilltalsnamn. Och så nån tant till på mammas sida, eller en hel del tanter kanske.
    Inga barn efter oss systrar har det namnet.

  • Anonym (Partner)

    Min partners släkt har många Richard som förs vidare!

  • Anonym (Tjej)

    Ja min mormor, min mamma och jag och min dotter har samma andranamn: Agneta. Inte finaste namnet men jag tycker det är roligt med släktnamn.

    Min son har fått samma andranamn som sin pappa men det gick inte längre tillbaka än så. Det är dock ett riktigt fint namn.

  • Houdini

    På min mammas sida har vi ett namn som har gått i släkten via kvinnosidan och eftersom jag inte fått några barn så fick brorsans dotter det namnet. Andranamn hos alla.

    Och det finns ett namn på pappas sida oc?så men det tar slut nu då brorsan inte fått någon son.

  • Anonym (Jo)

    Jag heter samma i andranamn som min mamma i förstanamn. Det namnet kommer inte gå vidare ifall vi får en tjej! Sonen har två släktnamn- ett andranamn efter min pappa som dog för länge sen och ett efter sin farfarsfar. Nästa barn kommer få tre släktnamn- antingen ett tilltalsnamn efter morfarsfarfar eller farfarsfarmor plus några till.

  • Anonym (Unik)

    Jag har ett mycket unikt släktnamn i mellannamn. Har ingen dotter så har inte kunnat föra det vidare.
    Skulle mina söner någon gång få en dotter så skulle det glädja mig mycket om de gav henne detta namn som mellannamn. Det är för unikt och lite svårstavat så att ha det som tilltalsnamn är nog inget alternativ.

    Jag är ensam om detta namn i Sverige enligt både SCB och Ratsit.

  • Anonym (M)

    Jag har min mammas förnamn som andranamn. Sonen har min pappas namn som andranamn.

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Jo) skrev 2018-02-17 16:56:26 följande:

    Jag heter samma i andranamn som min mamma i förstanamn. Det namnet kommer inte gå vidare ifall vi får en tjej! Sonen har två släktnamn- ett andranamn efter min pappa som dog för länge sen och ett efter sin farfarsfar. Nästa barn kommer få tre släktnamn- antingen ett tilltalsnamn efter morfarsfarfar eller farfarsfarmor plus några till.


    Kommer inte gå vidare pga namnet eller pga mamman?
  • Anonym (Unik)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-02-17 17:31:58 följande:
    Kommer inte gå vidare pga namnet eller pga mamman?
    Hur menar du?
    Jag har ingen dotter och mitt barnbarn (enda än så länge) är en pojke. 
  • Anonym (Unik)
    Anonym (Unik) skrev 2018-02-17 18:10:33 följande:
    Hur menar du?
    Jag har ingen dotter och mitt barnbarn (enda än så länge) är en pojke. 
    Glöm inlägget, jag såg fel! 
  • taquine

    Min son har likadant andranamn som sin pappa, farfar, gammelfarfar osv (.många generationer bakåt. )
    Ett väldigt fint namn, hoppas han fortsätter traditionen om han skulle få en son en dag;)


    Goodness me
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-02-17 17:31:58 följande:
    Kommer inte gå vidare pga namnet eller pga mamman?
    Både ock!
  • Rödtjärnens Anna

    Jag har min mormors mors namn o förnamn. Min son är döpt efter min svärfars farbror (sambons farfars namn var upptaget av en nära släkting så sonen fick det i mellannamn). Det var viktigt för oss att behålla någon av de gamla namnen i släkten.. Det känns kul att det för över 100 år sedan fanns en Nicke på släktgården och nu finns det en ny generation som heter Nicke.

Svar på tråden Har du ett förnamn som har gått i släkten?