• Angel30

    NAV

    Hej! Nån som har erfarenhet att söka högre underhåll ! Pappan jobbar i Norge sen snart 8 år tillbaka, jag har gjort en ansökan om högre underhåll men vart tyvärr nekad för att pappan bodde i Norge men hade inte adressen dit han bodde utan hade sin adress kvar i Sverige. Och enligt F-kassa och NAV så va han gränsarbetare då, men nu har han flyttat hem till Sverige för ett annat jobb i Norge. Han åker fram och tillbaka Norge varje dag. Så nu tänkte jag söka högre underhåll igen då han bor på adressen han är folkbokförd på. Så behöver gärna många idéer hur jag bäst går till väga. För som jag fatta så måste han bo på den folkbokförda adressen samtidigt som han jobbar i Norge för att få igenom högre underhåll.

  • Svar på tråden NAV
  • Lena74

    För att du ska få underhåll från nav måste han vara bosatt i Norge. Om han nu är det behöver du inte söka via försäkringskassan utan gör det då direkt via nav.

  • Angel30

    Jag sökte högre underhåll när han bodde i Norge och då fick jag avslag, för han hade adressen till sin folkbokförda adress i Sverige så då va han så kallad gränsarbetare. Och som jag fatta så va han tvungen att bo på sin folkbokförda adress i Sverige under tiden han jobba i Norge.

  • Angel30
    Hermioney skrev 2018-02-17 15:50:43 följande:

    Varför vill du ha högre underhåll?


    Har jag rätt till högre underhåll så ska han att få betala det, han har vart ett jädra svin mot mig så när jag hörde att man kan söka högre underhåll genom F-kassa / NAV så tänkte jag varför inte ????
  • Angel30
    Lena74 skrev 2018-02-17 20:43:20 följande:

    För att du ska få underhåll från nav måste han vara bosatt i Norge. Om han nu är det behöver du inte söka via försäkringskassan utan gör det då direkt via nav.


    Ok! Enligt NAV så räknas du som bosatt i Norge efter 12 mån ( om jag inte minns fel) detta gäller även om du inte är registrerad som bosatt i Norge i Folkregistret eller inte. Ska ta upp detta med försäkringskassan i Sverige imorgon, för blev nekad högre underhåll i fjol pga att pappan va registrerad på sin folkbokförda adress i Sverige och då sa dom att han va gränsarbetare, men nu har han bytt jobb och flyttade hem till Sverige i Januari men nya jobbet är i Norge,
  • Lena74

    Ok men kolla med nav om det oxå. Vet inte hur det är med när någon bara arbetar i Norge utan min sons pappa bor där.

Svar på tråden NAV