• HenrikLarson

    Någon som testat appen Mathleaks?

    Hej alla föräldrar.

    Jag vet inte om detta är rätt tråd för mitt inlägg men jag behöver få lite input från andra föräldrar med barn på gymnasiet. Min son har väldigt svårt för matte. Tyvärr är jag själv ingen stjärna så jag behöver hjälp utifrån. Jag har tittat på läxhjälpstjänster men alla är väldigt dyra (200-300 kr i timmen beroende på vilket företag men vänder sig till). Jag hittade dock häromdagen en app som heter Mathleaks som tydligen har lösningar till alla uppgifterna i min sons mattebok. Det jag undrar är om någon annan förälder har barn som testat appen. Är det bra? Alla tips och råd är välkomna.

  • Svar på tråden Någon som testat appen Mathleaks?
  • Freddan76

    Båda mina två barn har testat appen och varit supernöjda. Tyvärr har de haft en lärare som inte fallit dem i smaken direkt så det har känts skönt att de kan plugga med appen åtminstone. Framförallt till de högre kurserna där jag inte kan hjälpa till  för vem kommer egentligen ihåg derivata och integraler och allt vad det är de ska lära sig. Så ja, jag kan rekommendera att hon provar den.

  • HenrikLarson

    Tyvär har inte mattecentrum någon av deras räknestugor nära mitt barns skola. Om han ska gå på den närmaste så hade det nog tagit 2 timmar fram och tillbaka i resväg så jag tror inte det är ett alternativt. Men jag ska defintivit låta han prova appen så får vi se vad han säger. 

    Man kan ju tycka att skolan borde kunna erbjuda läxhjälp på plats för de elever som behöver hjälp.Särskilt när det tydligen är många som har problem med matten på min sons skola. 

  • Eriksthlm

    Jag kan rekommendera den appen. Jag använde den faktiskt själv en hel del när jag pluggade matte. Sjukt skönt att ha lösningarna till uppgifterna! Sedan kan jag även rekommendera en del videos på Khan academy, Även om de är på engelska och kan ibland vara lite svårt att hitta dem så är de väldigt pedagogiska. Jag gick även en del på mattecentrum men det blir så himla mycket snack där kändes det som. 

  • HenrikLarson

    Khan academy har jag aldrig hört talas om. Verkar bra men som du säger så är det lite svårt att navigera sig i den amerikanska kursplanen. Sen att det är på engelska tror jag inte gör så mycket iom. att ungdomarna idag är rätt vassa på engelska.

    Jag visade appen för min son igår så han testar den nu inför provet nästa vecka. Skarpt läge med andra ord Glad.

  • Anonym (Katya)
    HenrikLarson skrev 2018-02-18 13:08:19 följande:

    Khan academy har jag aldrig hört talas om. Verkar bra men som du säger så är det lite svårt att navigera sig i den amerikanska kursplanen. Sen att det är på engelska tror jag inte gör så mycket iom. att ungdomarna idag är rätt vassa på engelska.

    Jag visade appen för min son igår så han testar den nu inför provet nästa vecka. Skarpt läge med andra ord .


    Berätta vad han tycker om appen .

    Jag funderar också på den.
  • HenrikLarson

    Jag köpte premium igår på deras hemsida så att han kan testa inför matteprovet nu på torsdag. Jag kommer höra med han vad han tyckte  efteråt och avrapportera här. Dock får han inte resultatet förrän vecka 10 (sportlov emellan) så då får vi väl se om det gav något resultat också Skrattande.

    Läser ditt barn också på gymnasiet? Vilken kurs? Min son läser kurs 4 för tillfället vilket är helt ovanför min kompetensnivå haha Tungan ute

  • Anonym (Katya)
    HenrikLarson skrev 2018-02-18 18:34:30 följande:

    Jag köpte premium igår på deras hemsida så att han kan testa inför matteprovet nu på torsdag. Jag kommer höra med han vad han tyckte  efteråt och avrapportera här. Dock får han inte resultatet förrän vecka 10 (sportlov emellan) så då får vi väl se om det gav något resultat också .

    Läser ditt barn också på gymnasiet? Vilken kurs? Min son läser kurs 4 för tillfället vilket är helt ovanför min kompetensnivå haha 


    Nej jag själv tänkte börja ett program på universitet.

    Tråkigt nog kräver detta program matte 3 vilket jag inte fick i gymnasiet för 15 år sen så att hoppa rakt in på komvux efter så många år är skitsvårt
  • HenrikLarson

    Ok, ja då kan jag förstå att det känns tungt. Att hoppa rakt in i skolvärlden efter 15 år skulle jag också tycka vara motigt. Jag skulle typ behöva repetera grunderna från procent, algebra och aritmetik innan jag skulle kunna ta mig an typ derivata. Det är så synd att man glömmer så snabbt Rynkar på näsan. Men som man säger, use it or lose it. 

    Lite nyfiken, vilket program tänkte du plugga?

  • Anonym (Katya)
    HenrikLarson skrev 2018-02-18 19:31:23 följande:

    Ok, ja då kan jag förstå att det känns tungt. Att hoppa rakt in i skolvärlden efter 15 år skulle jag också tycka vara motigt. Jag skulle typ behöva repetera grunderna från procent, algebra och aritmetik innan jag skulle kunna ta mig an typ derivata. Det är så synd att man glömmer så snabbt . Men som man säger, use it or lose it. 

    Lite nyfiken, vilket program tänkte du plugga?


    Miljövetenskap
  • HenrikLarson

    Sonen hade matteprov idag och kan meddela att han hade en bra mycket bättre känsla efteråt än för andra prov Skrattande Så det blir defintivt en tremånaders prenumeration efter denna månaden. Rekommenderas med andra ord

  • HenrikLarson

    Sonen hade matteprov idag och kan meddela att han hade en bra mycket bättre känsla efteråt än för andra prov Skrattande Så det blir defintivt en tremånaders prenumeration efter denna månaden. Rekommenderas med andra ord

  • Anonym (Katya)

    Det låter jättebra!

    Men det här med prenumeration, kostar det något inne i appen?

    Det står gratis när jag laddar ner den.

  • HenrikLarson

    Man får tydligen inte ha länkar i sina inlägg så de tog bort det sista. Hursomhaver så finns det både en premium och en gratisversion av appen.

  • Anonym (Katya)

    Det var jättebra!! Jag ska genast ladda ner appen!!

Svar på tråden Någon som testat appen Mathleaks?