• Anonym (ESS)

    Bli PROFFS - Går det??

    Jag vill bli proffs i någon idrott.

    Jag har tittat på de som finns här i Sverige och kommit fram till att jag vill träna och tävla i Badminton eller Tennis.

    Man kan ju tävla i sin åldersgrupp, som motionär, senior osv.
    Det är alltså inte OS eller VM jag siktar på -Lite verklighetsförankring får man ha.

    Har jag någon chans eller ska jag kasta in handduken innan jag ens börjat?

    Lite bakgrund:

    Kvinna 36 år
    1 barn

    Tävlingssimmade som liten-jag var asgrym!

    Under högstadiet, gymnasiet och efter det har min enda träning varit enstaka besök på gymmet för styrketräning eller aerobic. Man kan räkna gångerna på båda händernas fingrar.

    När jag fyllde 30 började jag promenera mycket korta rundor runt jobbet och till jobbet.

    När jag fyllde 32 började jag promenera varje dag även när det var kallt rengnigt och snöigt.
    Det höll jag på med till jag fyllde 35.
    Då fick jag veta att jag har fel på sköldkörteln och därför är motion rena plågan för mig-jag köpte en trappmaskin men kunde aldrig använda den för jag blev rent slut.

    Efter att jag fick medicin för sköldkörteln som jag ska ta hela livet orkar jag mer, jag är inte lika slut som innan-nu känner jag mig som vanliga människor.

    Sen blev jag gravid och det blev slutpromenerat.
    Efter förlossningen i somras började jag så sakta promenaderna igen och nu känner jag mig mer i form.

    Så nu undrar jag. Klarar min kropp av att börja spela en eller båda dessa sporter?
    Jag får ju börja med nybörjarlektioner men jag siktar på att hamna högst upp på prispallen i min klass.

    Tennis verkar vara skitkul men jag vet inte för jag har aldrig spelat.
    Men det är styrka i och det gillar jag.
    Det verkar även vara en hel del springande och korta spring går bra med man kanske blir rent slut efter ett pass med hundra korta spring?

    Badminton verkar så tråkigt men lite lättare för kroppen. Det är nog inte lika fysiskt utmattande som Tennis.
    Men det kanske inte är motion alls? Man kanske bara står och hoppar på samma ställe utan att ens bli svettig?

    Jag tror INTE att jag inte kan spela båda sporter samtidigt om jag verkligen vill satsa -för det kommer nog inte bli bra med två så lika ( ? ) sporter.

    Jag förväntar mig att börja nybörjarkurs, få igång konditionen och sen träna måndag  till fredag och resa runt på tävlingar.

    Det som oroar mig är hjärtat, sköldkörteln, blodtrycket, skador med mera nu när man ska träna hårt på äldre (36) dar.

    Så, otränade jag undrar;

    Ni som kan det här. Vad har ni för åsikter?


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-18 15:36
    I högstadiet spelade jag innebandy och jag var inte bäst men bland de bästa på plan.
    I mål var jag bäst-inte en enda boll släppte jag in men det var tråkigt att stå i mål.

  • Svar på tråden Bli PROFFS - Går det??
  • Anonym (ingen aning)

    Du får ursäkta, jag kan inte alls det här, men jag undrar hur man blir proffs i tennis eller badminton? Är det så mycket prispengar i tävlingarna så du siktar på att leva på det, eller är det sponsorer man försörjer sig på?

  • Anonym (ESS)
    Anonym (ingen aning) skrev 2018-02-17 18:50:58 följande:

    Du får ursäkta, jag kan inte alls det här, men jag undrar hur man blir proffs i tennis eller badminton? Är det så mycket prispengar i tävlingarna så du siktar på att leva på det, eller är det sponsorer man försörjer sig på?


    Nej, prispengarna jag sett är typ en matberedare.

    Jag vill ha en motionsform som är rolig och bra för hälsan.

    Jag måste röra på mig.

    Men samtidigt vill jag inte bara sitta av tiden. Jag vill bli så bra jag bara kan bli och jag vill tävla.

    Klubbarna där man tränar uppmuntrar också till tävlingar.

    Jag reser dit jag har tid och råd.

    Jag måste ju sköta jobb familj och fritid också.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (ingen aning) skrev 2018-02-17 18:50:58 följande:

    Du får ursäkta, jag kan inte alls det här, men jag undrar hur man blir proffs i tennis eller badminton? Är det så mycket prispengar i tävlingarna så du siktar på att leva på det, eller är det sponsorer man försörjer sig på?


    Min sambo tävlar på elitnivå i badminton. Han får inget betalt. Han får betala resekostnader till tävlingar själv. Ingen av hans badmintonvänner har sponsorer. I prispotten kan det t ex vara en träningströja, en sportbag etc. Väldigt sällan pengar, på den nivån. Kanske att de som är i topp fem tävlar om pengar, i internationella tävlingar. Tennis har jag inte koll på alls.
  • Anonym (Tjej)

    Ju större sport desto svårare. Vad innebär proffs för dig? Tävla på nationell nivå? Internationell? Bland top 100 i världen? Kunna försörja dig på det?

  • Anonym (Lena)
    Anonym (ESS) skrev 2018-02-17 18:56:10 följande:

    Nej, prispengarna jag sett är typ en matberedare.

    Jag vill ha en motionsform som är rolig och bra för hälsan.

    Jag måste röra på mig.

    Men samtidigt vill jag inte bara sitta av tiden. Jag vill bli så bra jag bara kan bli och jag vill tävla.

    Klubbarna där man tränar uppmuntrar också till tävlingar.

    Jag reser dit jag har tid och råd.

    Jag måste ju sköta jobb familj och fritid också.


    Enligt min sambo är det brist på duktiga kvinnor inom badminton. Det är mycket fysiskt krävande och t ex knän och hälsenor kan ta stryk. Det är verkligen inte att "stå och hoppa på samma ställe". Sök på badminton på t ex Youtube så får du se hur det kan se ut.
  • Anonym (ESS)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-02-17 19:00:39 följande:

    Ju större sport desto svårare. Vad innebär proffs för dig? Tävla på nationell nivå? Internationell? Bland top 100 i världen? Kunna försörja dig på det?


    Jag vill bli BÄST i min kategori.

    Jag kan tänka mig att resa inom hela europa. Utanför europa kommer jag nog inte ha råd att resa.

    När det gäller resor är jag inte kräsen. Jag brukar betala max 100 kr per natt i europa. Billiga rum och vandrarhem. Sen finns wizz air med flera.

    Jag tror inte jag kommer tjäna en spänn på sporten.

    Kanske kommer jag ha tjugo kaffebryggare jag kan dela ut i släkten som julklappar.
  • Anonym (Tjej)

    Min sambo var väldigt otränad + överviktig och i din ålder. Efter 2 år inom en sport (mindre än dina sporter bör sägas, kanske 2-3000 utövare i Sverige) så vinner han lokala tävlingar, har varit med i VM men inte kommit långt och åker på sin första internationella tävling snart. Han är top 50 i Sverige.

    Hade han varit kvinna hade han nog varit top3 i Sverige i damtävlingar. Tror det är lättare som kvinna om man verkligen har tävlingssinne för många har inte det.

  • Anonym (ESS)
    Anonym (Tjej) skrev 2018-02-17 19:09:33 följande:

    Min sambo var väldigt otränad + överviktig och i din ålder. Efter 2 år inom en sport (mindre än dina sporter bör sägas, kanske 2-3000 utövare i Sverige) så vinner han lokala tävlingar, har varit med i VM men inte kommit långt och åker på sin första internationella tävling snart. Han är top 50 i Sverige.

    Hade han varit kvinna hade han nog varit top3 i Sverige i damtävlingar. Tror det är lättare som kvinna om man verkligen har tävlingssinne för många har inte det.


    Wow vad kul!

    Vilken sport gäller det?
  • Anonym (P)

    Kul att du vill börja träna :)

    Både badminton och tennis kräver kondition, rappa fötter och teknik.

    Börja med nybörjarkurs och se hur långt det tar dig.

    Nästan alla sporter har tävlingar för äldre som inte är elit. Tennis är större sport än badminton och jag tror konkurrensen är hårdare där.

    Jag har tävlat som äldre i flera sporter och det har varit en skön blandning mellan hårdsatsande motionärer och gamla ex-proffs som sopar banan med oss andra ;)

    Att nå sin högsta möjliga nivå i en sport tar flera år. Men med systermatisk träning kan alla utvecklas.

    TS, din träningsbakgrund är inte så stor så låt kroppen vänja sig vid belastninge.

Svar på tråden Bli PROFFS - Går det??