• Anonym (Undrar)

    Ska pappan betala för sonens boende eller ej?

    Vi bor i en villa som jag äger. Nu ska hans son flytta till oss på heltid men vi har ingen plats. Alltså ska vi bygga ut ett extra rum och det väntas gå på ungefär 200.000 kronor.

    Min fråga; bör min sambo hjälpa till att betala eller ska jah betala allt eftersom jag äger huset.

  • Svar på tråden Ska pappan betala för sonens boende eller ej?
  • Alessia

    Inte expert på området, men gissar att du som ensam ägare till huset får stå för allt (ev lån, byggkostnader, avgifter etc) som har med tillbyggnaden att göra. Däremot kan du ju ta ut hyra, marknadsmässig hyra, för rummet. jag utgår från att din sambo redan nu på ett schysst sätt delar boendekostnad med dig.
    För att vara på den säkra sidan: tala med jurist och skriv avtal med din sambo. 

  • Anonym (Sandra)

    Kolla om ni kan boka tid med jurist via banken ni ska låna ifrån (eller har ditt huslån). De kan säkert komma på en väldigt bra lösning för vad som kan passa er situation bra :)

  • Anonym (Zorro)

    Jag frågade nyss min sambo vars hus jag har bott i 4 år (han äger huset) Han skulle ha stått för kostnaden pga att skulle det ta slut mellan oss så slipper han dela upp kostnader. Huset och alla tillgångar är hans och det skulle inte bli någon uppdelning med pengar sinsemellan. Men det är vad han tycker :)

    Vårat mål är en vacker dag att sälja hans hus så vi kan köpa ett större och då "köper jag in mig" i det huset. Men än så länge så vill han äga sitt hus själv och der har jag respekt för

  • Anonym (X)

    Hur delar ni oå kostnaderna idag? Betalar han amortering eller bara boendet?

  • Anonym (Undrar)

    Idag betalar han av sina skulder som han hade innan vi träffades och vi delar på el, värme/vatten, sotning, sophämtning och liknande.

    Vi har tid hos jurist om ett par veckor.

  • Anonym (xyz)

    Jag hade nog gjort så att alla kostnader för tillbyggnaden står jag för, och när allt är klart så får pappan stå för 60% av alla löpande kostnader (vatten, värme, el, bredband, avlopp, amorteringar osv) i "hyra" eftersom han betalar för två personer.

  • Anonym (J)

    Du får betala för ombyggnaden men mannen och sonen bör betala hyra och inte snylta på dig.

Svar på tråden Ska pappan betala för sonens boende eller ej?