• Mamman8

    sömn 4-5månaders baby/samsovning?

    Hej!

    Min son på 4 och 1/2 månad sover jätte dåligt på natten. Han somnar för kvällen/natten mellan 20-21. Vaknar sedan vid midnatt redan, då får han en flaska ersättning. Vaknar sedan igen mellan 01-02. Sen vid 3.30-4.00 här, här är det helt omöjligt att få han somna om. Han somnar i famnen men om jag ska lägga ner honom vaknar han efter Max 3min. Har provat lindat in i filt osv men han vaknar lika fort iaf. (det går aldrig ge han nappen och han somnar om utan måste antigen ge flaska eller buffa lite eller ta upp o hålla i honom tills han somnar.)

    Jag har även tagit med honom in till min o pappans säng, (efter han somnat om i famnen annars går det inte) där vill han ju ligga så nära det bara går. men jag måste "buffa" han väldigt försiktigt i rumpan, annars "vaknar" han o blir ledsen.

    Han kommer aldrig till ro eller i djup sömn. om jag rör mig i sängen blir han ledsen direkt :(

    Snälla någon som har tips eller råd eller idéer?

    Och det viktigaste säg att de blir bättre ????????????

  • Svar på tråden sömn 4-5månaders baby/samsovning?
  • Anonym (Mia)

    Men han är ju pytteliten fortfarande. Närhetsbehovet är enormt. Helt normalt att fortfarande äta på natten och sova lite hipp som happ. Många faser som ska klaras av och alla intryck under dagen ska smältas och försöka förstås. Jag har flera barn och två sov dåligt och åt på nätterna tills de var ungefär 1-1.5 år. Samsovit med alla då de ändå sovit bäst (och mest) på det viset. Spjälsängen är en fin rekvisita hemma hos oss. :)

    Förstår att det känns tröstlöst och tufft just nu. Men eftersom ni ger ersättning kanske ni kan dela lite? Dvs en sover med bebisen så den får trygghet och den andra sover själv i ett annat rum. Sömn = prio 1 med småttisar. Lycka till och kämpa på. ??

  • Mamman8
    Anonym (Mia) skrev 2018-02-17 22:17:46 följande:

    Men han är ju pytteliten fortfarande. Närhetsbehovet är enormt. Helt normalt att fortfarande äta på natten och sova lite hipp som happ. Många faser som ska klaras av och alla intryck under dagen ska smältas och försöka förstås. Jag har flera barn och två sov dåligt och åt på nätterna tills de var ungefär 1-1.5 år. Samsovit med alla då de ändå sovit bäst (och mest) på det viset. Spjälsängen är en fin rekvisita hemma hos oss. :)

    Förstår att det känns tröstlöst och tufft just nu. Men eftersom ni ger ersättning kanske ni kan dela lite? Dvs en sover med bebisen så den får trygghet och den andra sover själv i ett annat rum. Sömn = prio 1 med småttisar. Lycka till och kämpa på. ??


    Ja, samsover gärna!! Har inte gjort de med de andra så tycker bara de är mysigt. Men om jag tar han till min säng vid 4 måste jag buffa i princip hela tiden för att han ska sova. Blir ju ingen sömn för egen del..

    Har hört om andra som samsover där bebisen sover jättebra och mamman/pappan lika så :)

    Men de förstår jag ju att de inte är lika för alla ;)
  • Anonym (Mia)
    Mamman8 skrev 2018-02-17 22:45:30 följande:

    Ja, samsover gärna!! Har inte gjort de med de andra så tycker bara de är mysigt. Men om jag tar han till min säng vid 4 måste jag buffa i princip hela tiden för att han ska sova. Blir ju ingen sömn för egen del..

    Har hört om andra som samsover där bebisen sover jättebra och mamman/pappan lika så :)

    Men de förstår jag ju att de inte är lika för alla ;)


    Får han mat där mitt i natten? Kanske så enkelt löst annars?
  • Anonym (Mamma)
    Mamman8 skrev 2018-02-17 21:29:46 följande:

    Hej!

    Min son på 4 och 1/2 månad sover jätte dåligt på natten. Han somnar för kvällen/natten mellan 20-21. Vaknar sedan vid midnatt redan, då får han en flaska ersättning. Vaknar sedan igen mellan 01-02. Sen vid 3.30-4.00 här, här är det helt omöjligt att få han somna om. Han somnar i famnen men om jag ska lägga ner honom vaknar han efter Max 3min. Har provat lindat in i filt osv men han vaknar lika fort iaf. (det går aldrig ge han nappen och han somnar om utan måste antigen ge flaska eller buffa lite eller ta upp o hålla i honom tills han somnar.)

    Jag har även tagit med honom in till min o pappans säng, (efter han somnat om i famnen annars går det inte) där vill han ju ligga så nära det bara går. men jag måste "buffa" han väldigt försiktigt i rumpan, annars "vaknar" han o blir ledsen.

    Han kommer aldrig till ro eller i djup sömn. om jag rör mig i sängen blir han ledsen direkt :(

    Snälla någon som har tips eller råd eller idéer?

    Och det viktigaste säg att de blir bättre ????????????


    Låter som en helt normal bebis.

    Vaknar några gånger på natten.

    Om han vaknar lätt i er säng ska han sova i spjälsängen som för övrigt är den säkraste platsen.
  • Mamman8
    Anonym (Mia) skrev 2018-02-17 23:01:33 följande:

    Får han mat där mitt i natten? Kanske så enkelt löst annars?


    Ja det får han
  • Snuttis2

    Tycker att det låter fullt normalt!

    Har en son på nu 6 1/2 månad som jag samsover med. Han har vägrat sova själv I spjälsäng, först nu börjar han kunna vila kortare stunder i vagnen . För var han tvungen att ha bröstet nära hela nätterna men nu börjar jag kunna sova lie mer på distans men med jämna mellanrum brukar han knorra o sträcka ut armarna o söka efter mig. Bebisar har ett enormt trygghets behov o mkt av detta är ju biologiskt programmerat . Din bebis går just nu igenom en otrolig utveckling o lär sig massor o hanterar intryck från omgivningen på ett helt nytt sätt.

    Lyssna på din bebis , ge trygghet o närhet o läs på om utvecklingsfaserna !

  • Fru Ve

    Vi samsover med vår 1-åring och har gjort sedan dag ett. Första 8-10 månaderna somnade han bara i sjalen på kvällen och sen låg han som ett klister mot min kropp hela natten. Vi låg på sidan mot varandra liksom. Blev också ledsen direkt om jag vände mig om eller så....Det var rätt jobbigt och man får ont i kroppen av att ligga blickstilla. Men tyckte ändå det sättet gav oss mest sömn och vila. Nu går det att han ligger mellan oss med lite luft mellan och vi tex håller i handen eller klappar på honom då han ska somna bara. Han har också periodvis varit vaken nattetid och är svår att få att somna om. I natt har han vaknat typ en gång var 20:e minut eftersom han är lite förkyld =(

    Nu är detta mitt tredje barn och de andra två har också varit svåra med sömnen de första 1-2 åren och det blev bättre sen gradvis. Med mitt första barn höll jag på att bli tokig just för att jag inte hade tidsperspektivet. Nu VET jag att detta går över till slut. Jag kan bara komma med de gamla vanliga råden att turas om och försök vila dagtid om barnet sover. Prioritera sömn framför annat om du är väldigt trött! Det har jag lärt mig. Gjorde inte det med första barnet och det ledde till depression.

  • Fru Ve
    Anonym (Mia) skrev 2018-02-17 22:17:46 följande:

    Men han är ju pytteliten fortfarande. Närhetsbehovet är enormt. Helt normalt att fortfarande äta på natten och sova lite hipp som happ. Många faser som ska klaras av och alla intryck under dagen ska smältas och försöka förstås. Jag har flera barn och två sov dåligt och åt på nätterna tills de var ungefär 1-1.5 år. Samsovit med alla då de ändå sovit bäst (och mest) på det viset. Spjälsängen är en fin rekvisita hemma hos oss. :)

    Förstår att det känns tröstlöst och tufft just nu. Men eftersom ni ger ersättning kanske ni kan dela lite? Dvs en sover med bebisen så den får trygghet och den andra sover själv i ett annat rum. Sömn = prio 1 med småttisar. Lycka till och kämpa på. ??


    Haha ja spjälsängen var rekvisita åt mina två stora barn. Med detta tredje barnet har jag inte ens en säng åt honom. Tyckte inte det var någon idé att skaffa... Tänkte prova det när han är 2-3 år eller så.
Svar på tråden sömn 4-5månaders baby/samsovning?