• Frostälva

    Son kallas "flicka med snopp"

    Min (precis fyllda) 4 årige son kallas "flicka med snopp" av främst ett specifikt barn på förskolan. Vet inte riktigt hur jag ska bemöta detta, detta har hänt förut å då tog vi upp med med förskolepersonalen (som verkade väldigt förvånade och "hade inte alls hört något sådant"). Sen var det tyst en period, men nu har han återigen börjat nämna detta.

    Vet lixom inte om jag ska säga något när han börjar prata om detta.

    Tycker mest att det är sorgligt att en pojke inte ska kunna ha långt hår och färgstarka kläder utan att 5 åriga barn (!!) ska fälla kommentarer om det.

    Förskolan tänkte vi prata med på måndag iaf..


    Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-02-21 19:53
    nej, min son går inte klädd i typiska tjejkläder, ingenstans har jag skrivit att han skulle vara klädd i klänning eller dyl. Han går klädd i färgstarka kläder (mycket grönt t.ex.), visst han har lila skor, men det är det många av de andra pojkarna på avdelningen har.
  • Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"
  • Frostälva

    Ja inte vet jag, annars hade jag väl inte skrivit här, men prata med barnen kanske? Eller det specifika barnets föräldrar (eftersom jag antar att det är hemifrån barnet fått sina värderingar).


    Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
  • Rumpelstiltskins
    Frostälva skrev 2018-02-17 23:22:37 följande:

    Ja inte vet jag, annars hade jag väl inte skrivit här, men prata med barnen kanske? Eller det specifika barnets föräldrar (eftersom jag antar att det är hemifrån barnet fått sina värderingar).


    De kan ju inte pratat med barnets förälder om de inte själva hör att barnet uttrycker sig på detta sätt. Och vadå? Menar du att förskolepersonalen ska prata med ett barns förälder om deras värderingar för att du inte samtycker med de värderingarna?
  • Frostälva
    Rumpelstiltskins skrev 2018-02-17 23:26:11 följande:
    De kan ju inte pratat med barnets förälder om de inte själva hör att barnet uttrycker sig på detta sätt. Och vadå? Menar du att förskolepersonalen ska prata med ett barns förälder om deras värderingar för att du inte samtycker med de värderingarna?
    Då får de väl börja bli lite mer uppmärksamma då, eftersom de lyckats missa detta då uppenbarligen.

    Tycker ju att de borde ta på allvar om ett barn blir ledset över att höra sådant, men du tycker kanske att viss typ av mobbing inte ska tas på allvar för att det är små barn eller?
    Tonight is the night when we travel into the heart of the unknown
  • Tow2Mater

    Har man ett barn som klär sig och har hår utanfor vanliga normen bor man ju uppfostra barnet att kunna stå upp for sig själv. Varfor blir han ledsen? Lär honom att bara ignorera det hela.

  • No Logo
    Tow2Mater skrev 2018-02-17 23:33:58 följande:

    Har man ett barn som klär sig och har hår utanfor vanliga normen bor man ju uppfostra barnet att kunna stå upp for sig själv. Varfor blir han ledsen? Lär honom att bara ignorera det hela.


    Pojkar med långt hår och färgstarka kläder kan väl knappast räknas till att vara utanför normen nuförtiden? Helt klart läge för förskolan att visa att både män och kvinnor kan ha långt hår/kort hår/ kläder i alla färger/olika yrken/gilla alla sporter, hobbys etc

    Men jag håller med om att alla barn bör läras att stå upp för sina val och ignorera eventuella "tyckare"
  • Tow2Mater
    No Logo skrev 2018-02-18 00:10:43 följande:
    Pojkar med långt hår och färgstarka kläder kan väl knappast räknas till att vara utanför normen nuförtiden? Helt klart läge för förskolan att visa att både män och kvinnor kan ha långt hår/kort hår/ kläder i alla färger/olika yrken/gilla alla sporter, hobbys etc

    Men jag håller med om att alla barn bör läras att stå upp för sina val och ignorera eventuella "tyckare"
    Kanske man ska kunna få tycka lite som man vill också, och uttrycka det?
  • persikofjaril

    Det låter som att förskolan behöver prata lite mer om allas lika värde, och allas rätt att se ut som de själva vill. Kanske hjälper det inte om det finns föräldrar som motarbetar detta, men det kunde åtminstone vara värt ett försök, kan man tycka. 

    Och detta oavsett om pedagogerna ertappar ett barn med att säga sådana saker eller får höra det från det drabbade barnets föräldrar...

  • No Logo
    Tow2Mater skrev 2018-02-18 00:23:50 följande:

    Kanske man ska kunna få tycka lite som man vill också, och uttrycka det?


    Man får tycka vad man vill men inte alltid uttrycka det. Anser du verkligen att det är ok för barn att uttrycka att en förskolekompis är "fel" för att han, enligt dem, har fel hårlängd och fel färg på klädena?
Svar på tråden Son kallas "flicka med snopp"