• Anonym (Ssk)
    Äldre 18 Feb 01:10
    4396 visningar
    31 svar
    31
    4396

    Vad tror Du att akutmottagningarna är till för?

    Jag jobbar sedan många år på en akutmottagning i en mellanstor stad.

    Trots alla år slutar jag inte förvånas över varför folk uppsöker akuten. Och vilken vård man förväntar sig där.

    Mest fascinerande är patienter som i värsta influensa och magsjukeepidemier frivilligt sätter sig i väntrummet ( fullt av baciller ) i 4 timmar en söndagskväll för att visa upp tex utslag man haft i en månad.

    Nej tyvärr, akuten drar inte igång utredningar. Sök din hälsocentral i morgon. Eller om 2 veckor när influensan och magsjukan du drog på dig i väntrummet gått över.

    Till akuten behöver man bara söka med AKUTA besvär. De som behöver en OMEDELBAR åtgärd.

    Något mer än denna åtgärd kommer vi inte tillhandahålla eftersom vi inte sitter på resurserna för det.

    Våra läkare är grundutbildade i bästa fall, många är dock under utbildning fortfarande.

    Vill du ha en snabb och säker vårdkedja där du får rätt hjälp, där dina problem utreds och behandlas så kommer du bli besviken på akutmottagningen. Sök hälsocentralen!

    Bespara dig tid kraft och pengar samtidigt som du lämnar plats åt hjärtinfarkter strokepatienter och benbrott.

    Akuten är inte vägen in i sjukvården för de problem du haft i några år, månader veckor eller ens dagar.

  • Svar på tråden Vad tror Du att akutmottagningarna är till för?
  • neverp­reggo
    Äldre 18 Feb 01:29
    #1
    +1

    Kan vi inte gå några veckor utan en jättelång tråd om vad man ska söka för på akuten?

  • Anonym (Abc)
    Äldre 18 Feb 01:35
    #2
    neverpreggo skrev 2018-02-18 01:29:35 följande:

    Kan vi inte gå några veckor utan en jättelång tråd om vad man ska söka för på akuten?


    Uppenbarligen behövs trådarna eftersom folk fortfarande uppsöker akutmottagningen av fel anledningar.
  • Anonym (Ssk) Trådstartaren
    Äldre 18 Feb 01:36
    #3

    Nä det verkar inte så eftersom att allmänheten fortfarande uppmanar andra att rusa till akuten eller gör det själva.

    Den dagen du själv är i behov av akutsjukvård önskar du nog att trådarna varit ännu fler så du slapp trängas i väntrummet med utslagen som funnits sedan förra månaden

  • Äldre 18 Feb 01:37
    #4

    Jag ramlade på en tisdag för snart 4 veckor sedan och hade ordentligt ont i vänster överarm. Trots att folk som såg armen tyckte att jag skulle åka in till akuten så väntade jag till fredagen innan jag åkte till vårdcentralen. Läkaren där tyckte jag skulle röntgas så han skrev en remiss och jag åkte dit meddetsamma.

    När jag hade röntgats så skickade röntgen mig till akuten för då hade jag en fraktur rätt högt upp. Fick åka upp till länssjukhuset på måndagen och operera in en protes bara för att det var så många småbitar.

    En del undrar varför jag inte åkte in till akuten direkt och då säger jag att jag inte vill ta en plats för en som verkligen behöver den platsen. Ringde 1177 samma kväll som jag hade ramlat och hon trodde inte det var något och att jag inte behövde sitta på akuten. Så då lyssnade jag på det, envis som jag är, tills jag tyckte att det nog var läge att åka till vårdcentralen och tog det på den vägen istället.

    Så här sitter en som inte åker till akuten gör minsta lilla. :)

  • neverp­reggo
    Äldre 18 Feb 01:48
    #5
    +1
    Anonym (Abc) skrev 2018-02-18 01:35:12 följande:
    Uppenbarligen behövs trådarna eftersom folk fortfarande uppsöker akutmottagningen av fel anledningar.
    Anonym (Ssk) skrev 2018-02-18 01:36:23 följande:

    Nä det verkar inte så eftersom att allmänheten fortfarande uppmanar andra att rusa till akuten eller gör det själva.

    Den dagen du själv är i behov av akutsjukvård önskar du nog att trådarna varit ännu fler så du slapp trängas i väntrummet med utslagen som funnits sedan förra månaden


    För att att alla inte läser maratontrådar som varit på topplistan&flödet länge på FL eller på FL alls. Ingen fler kommer att sluta åka till akuten för vad som i de senaste trådarna blivit ett ordbråkande mellan några få individer. Senaste tråden är knappt kall. Skulle inte direkt lita på alla råd på ett såhär rörigt forum med mängder av uppenbara troll.


    Här styrs de flesta vidare till VC påföljande eller får vänta länge ändå.

  • Anonym (Eva)
    Äldre 18 Feb 03:27
    #6

    Akutmottagning

    Vad jag tror att det är när man hör det - En supersnabb mottagning som ger dig möte och undersökning av en läkare inom tio minuter.

    Vad det känns som när man kommit dit - Ett väntrum under en epidemi,ingen kommer ut och de som arbetar där har ingen kontroll på någonting medan timmarna tickar på.

    Har du tur får du bli undersökt innan solnedgång.

    Vad akutmottagning egentligen är: - Ett väntrum som har öppet dygnet runt och den som inte tuppar av på stolen pga förblödning eller andra besvär vinner tillslut en tid hos läkaren. Det kändes ironiskt att en kille bredvid mig hade kölapp 80 eller liknande när han blödde massor från huvudet men det finns ju osynliga allvarliga åkommor med förstås som också är akuta. Kändes bara så ironiskt att han droppar blod och ska sitta där lika länge som jag redan suttit innan det är hans tur att få hjälp.

  • Anonym (SSK2)
    Äldre 18 Feb 04:46
    #7
    Anonym (Eva) skrev 2018-02-18 03:27:17 följande:

    Akutmottagning

    Vad jag tror att det är när man hör det - En supersnabb mottagning som ger dig möte och undersökning av en läkare inom tio minuter.

    Vad det känns som när man kommit dit - Ett väntrum under en epidemi,ingen kommer ut och de som arbetar där har ingen kontroll på någonting medan timmarna tickar på.

    Har du tur får du bli undersökt innan solnedgång.

    Vad akutmottagning egentligen är: - Ett väntrum som har öppet dygnet runt och den som inte tuppar av på stolen pga förblödning eller andra besvär vinner tillslut en tid hos läkaren. Det kändes ironiskt att en kille bredvid mig hade kölapp 80 eller liknande när han blödde massor från huvudet men det finns ju osynliga allvarliga åkommor med förstås som också är akuta. Kändes bara så ironiskt att han droppar blod och ska sitta där lika länge som jag redan suttit innan det är hans tur att få hjälp.


    Och det EXAKT Pga att idioter till folk går till akuten med allt möjligt ickeakut som personer som han som blödde från huvudet får sitta där och vänta. Exakt! Huvudet på spiken.

    Akuten är till för potentiellt livshotande åkommor och akuta smärttillstånd, dvs sådant som inte kan vänta tills vårdcentralen öppnar utan måste behandlas eller undersökas direkt.
  • Anonym (kfg)
    Äldre 18 Feb 10:22
    #8

    De gångerna när jag åkt till akuten har jag blivit inlagd på sjukhuset...

    Men hör ibland folk säga, "jaja det är väl bäst och åka till akuten och kolla upp att det inte är något" De besöken är säkerligen ofta onödiga... Man kan förvisso inte förvänta sig att lekman kan alltid bedöma, men man bör oftare ringa först om man är osäker. 

  • Anonym (Maja)
    Äldre 18 Feb 12:19
    #9

    Ett problem tror jag är 1177. Har ringt dit för barnens räkning och alltid blivit hänvisad till akuten. En gång var när min son hade rotaviruset och varit sjuk i över en vecka, det var en söndag och jag tyckte att han mådde sämre. Blev utskälld över telefonen för att vi inte sökt vård innan och skickad till akuten omgående. Läkaren som vi fick träffa bekräftade bara att vi gjorde rätt som gav honom lite vätskeersättning och ofta och så fick vi åka hem igen.

    Förstår din frustration men det är inte alltid så självklart vad som räknas som akut eller inte och jag får känslan av att 1177 ofta skickar en till akuten för att ha ryggen fri.

  • Anonym (Ouy)
    Äldre 18 Feb 12:32
    #10

    Fast det är också i vissa fall ?vägen in? även för icke livshotande och superakuta åkommor. Har hänt både mig och släktingar. Tex Varit på VC ett antal gånger och de anser till sist att du behöver läggas in för att få göra adekvata undersökningar hyfsat inom rimlig tid (ngn, ngr dagar) För min del gastrounderslkningar. Det var inte så att jag behövde åka till akuten samma dag men du kan inte läggas in utan en läkarundersökning och då måste du gå via akuten.

Svar på tråden Vad tror Du att akutmottagningarna är till för?