• Anonym (Kaffedraken)

    Hjärtformad livmoder?

    Jag tror att jag har en hjärtformad livmoder. Annars måste det vara något annat fel på mig. Ända sen jag blev gravid så har bebisen bara legat och växt till vänster om min mage. Och jag har aldrig någonsin känt en endaste spark på höger sida. Bara vänster. Och då sparkar han i min midja eller långt ner i magen.

    Skulle jag tex lägga mig på höger sida i sängen så "trillar" han inte ner till höger sida. Utan han hamnar som mest lite mer i mitten, och sparkar han så blir sparkarna vänster sida om naveln. Det är som det är stopp i mitten på magen som han inte kommer förbi. Känner man på höger sida så är det helt tomt och mjukt där, men på vänster sida där han ligger så är det väldigt hårt och spänt.

    Jag känner väldigt tydligt hur han ligger i magen. Och han ligger snett över magen, från undersidan av magen ut till min midja. Har påpekat detta för min barnmorska som har svårt att mäta mitt sf mått pga detta. Hon kan knappt känna någon kant från min livmoder för den är så sned till vänster. Och mäter man så snett blir sf måttet lite skevt. Hon lyssnar på vad jag säger men svara bara "Ja så kanske det är" och sen bryr hon sig inte mer om det.

    Min barnmorska har aldrig vart med om detta och vet typ ingenting. Känns som jag vet mer. Men finns det ingenting hon kan göra för mig? Skicka mig på ultraljud eller vad som helst?

    Det är ju vanligt att man föder för tidigt och även att det blir planerat snitt för barnet inte vänder sig. Dessutom kan hon ju knappt mäta mitt sf mått så ett tillväxtultraljud kanske vore på sin plats? För att se så han växer normalt.

    Fattar inte vad jag ska göra för hon gör ingenting eller lägger ingen direkt värdering kring mina tankar.

    Min syster har själv en hjärtformad livmoder. Och jag vet därför att detta kan vara svårt att upptäcka om man inte hittar det av en slump eller letar efter det. Min syster blev tvungen att föda sin son med akut kejsarsnitt pga detta. Och det var då det upptäcktes.

    Vad tror ni? Vad hade ni gjort? Jag är i vecka 32 och jag är rädd att det kanske är för sent att ens kunna se något på ett ultraljud nu.

  • Svar på tråden Hjärtformad livmoder?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Är det inte lite ärftligt det där?

    Jag hade krävt ett tillväxtUL. Då kan de kolla storlek och läge på barnet, hur mycket olats och vatten den har och hur livmodern ser ut. Det är inte för sent att kolla det nu!

    Vissa med hjärtformad livmoder kan föda vaginalt om bebisen ligger rätt. Har en kompis med det där de behövde snitta vid första grav men inte vid andra.

    Konstigt att din BM nonchalerar din oro tycker jag. Stå på dig. Ett UL är inte särskilt dyrt och helt ofarligt.

    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Har hjärtformad livmoder och är gravid. Ska inte påverka graviditeten har jag fått till mig då mitt inte är så uttalat. Verkar gå i släkten i mitt fall. Flera som har det och har enbart påverkat 1 i släkten, hon han inte bära en graviditet längre än v32. Därefter blir utrymmet för litet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Här är en till med hjärtformad livmoder ! Blev gravid maj 2017 och pga att jag har lätt till blodproppar så var jag tvungen att bekräfta graviditet via vul i v.4+5 för att få blodförtunnande sprutor. Då upptäckte man det. Dem sa att det inte skulle påverka graviditeten bortsett från att den lille kunde komma tidigare pga lite mindre plats.

    Tyvärr födde jag honom via k.snitt i v.24 men det hade INTE med den hjärtformade livmodern att göra.

    Nu är jag hravid i v.6+3 och är åter igen är inskriven på spec.mödravården.

    Ofta så föds barnen via k.snitt pga av att dem lägger sig i tvär eller sätesläge men det finns givetvis chans för att föda vaginalt.

    Vill du veta mer så kontakta spec.mödravården. 1 a graviditeten gick jag på kontroll var femte vecka ungefär men denna gång kommer jag gå 1 gång i veckan till varannan gång. Men det har som sagt inget med livmoderns form att göra.

    Som sagt KAN barnen komma för tidigt men behöver absolut inte göra det. Många jag känner har fått allt från v.36-v.41+ :)

    Min form på magen var ganska listig i början men när jag blev lite större så jämnade det till sig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Aamon skrev 2018-02-18 14:36:45 följande:

    Har hjärtformad livmoder och är gravid. Ska inte påverka graviditeten har jag fått till mig då mitt inte är så uttalat. Verkar gå i släkten i mitt fall. Flera som har det och har enbart påverkat 1 i släkten, hon han inte bära en graviditet längre än v32. Därefter blir utrymmet för litet.


    Är själv rädd att föda för tidigt. Tycker att han knappt har någon plats i magen nu. Ligger hård som en boll på sidan av magen. Kan din bebis röra sig i magen?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ebo88 skrev 2018-02-18 16:11:57 följande:

    Här är en till med hjärtformad livmoder ! Blev gravid maj 2017 och pga att jag har lätt till blodproppar så var jag tvungen att bekräfta graviditet via vul i v.4+5 för att få blodförtunnande sprutor. Då upptäckte man det. Dem sa att det inte skulle påverka graviditeten bortsett från att den lille kunde komma tidigare pga lite mindre plats.

    Tyvärr födde jag honom via k.snitt i v.24 men det hade INTE med den hjärtformade livmodern att göra.

    Nu är jag hravid i v.6+3 och är åter igen är inskriven på spec.mödravården.

    Ofta så föds barnen via k.snitt pga av att dem lägger sig i tvär eller sätesläge men det finns givetvis chans för att föda vaginalt.

    Vill du veta mer så kontakta spec.mödravården. 1 a graviditeten gick jag på kontroll var femte vecka ungefär men denna gång kommer jag gå 1 gång i veckan till varannan gång. Men det har som sagt inget med livmoderns form att göra.

    Som sagt KAN barnen komma för tidigt men behöver absolut inte göra det. Många jag känner har fått allt från v.36-v.41+ :)

    Min form på magen var ganska listig i början men när jag blev lite större så jämnade det till sig.


    Om min bebis ligger ner med huvudet men samtidigt ligger snett med kroppen mot midjan, vet du om det kommer gå att föda vaginalt då? Låg dom bebis på ett ställen i magen genom hela graviditeten?

    Tack för ditt svar! Får nog kontakta spec. mödravården :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Sassa4 skrev 2018-02-19 00:03:52 följande:

    Om min bebis ligger ner med huvudet men samtidigt ligger snett med kroppen mot midjan, vet du om det kommer gå att föda vaginalt då? Låg dom bebis på ett ställen i magen genom hela graviditeten?

    Tack för ditt svar! Får nog kontakta spec. mödravården :)


    Oj det vet jag faktist inte :/ men det borde dem veta på spec.mödravården :) om bäbis ligger så så kanske vändningsförsök kan lyckas? Kontakta dem så ska du se att du får svar på dina frågor. I Västerås är dem bra :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ebo88 skrev 2018-02-19 00:11:46 följande:

    Oj det vet jag faktist inte :/ men det borde dem veta på spec.mödravården :) om bäbis ligger så så kanske vändningsförsök kan lyckas? Kontakta dem så ska du se att du får svar på dina frågor. I Västerås är dem bra :)


    Du använder ?dem? helt fel! Snälla, tänk på språket lite för det skär i ögonen. I alla dina inlägg skriver du ?dem? när det ska vara ?de?. Fick du inte lära dig skillnaden mellan ?de? och ?dem? i skolan? Googla annars så blir det lättare att ta dig på allvar i skrift.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vet inget om hjärtformad livmoder, men om din barnmorska har svårt att mäta ordentligt tycker jag att du ska be om ett tillväxtultraljud. Då kan ni dessutom se hur fostret ligger. Och om du känner att du saknar förtroende för barnmorskan - be om att få byta! Det är inget konstigt och inte helt ovanligt.

    Dessutom kan du ju betala för ett ultraljud privat om det känns bättre.

    Lycka till!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Suck) skrev 2018-02-19 09:36:14 följande:

    Du använder ?dem? helt fel! Snälla, tänk på språket lite för det skär i ögonen. I alla dina inlägg skriver du ?dem? när det ska vara ?de?. Fick du inte lära dig skillnaden mellan ?de? och ?dem? i skolan? Googla annars så blir det lättare att ta dig på allvar i skrift.


    Du använder frågetecken på märkliga ställen i din text. Svårt att läsa och det skär i ögonen. He he
Svar på tråden Hjärtformad livmoder?