• Äldre 18 Feb 11:24
    10974 visningar
    16 svar
    16
    10974

    Vecka 23, minskade fosterrörelser, förlossningen hänvisar till bm

    Hade rul för 3 veckor sen. Allt såg fint ut. Har sen dess känt sparkar dagligen. Och så även i fredags, allt var ?som vanligt? men så igår kände jag inget på hela dagen..och idag är det likadant. Varpå jag börjat fundera på om jag borde vara orolig.

    Fått en folder med diverse olika telefonnummer av bm. I den står det att jag from v 22+0 kontaktar förlossningen vid behov. Så det gjorde jag nu, för att rådfråga.. fick som svar att jag inte kan vända mig till förlossningen förrän v 24+0. Att jag ska avvakta och kontakta bm imorgon om jag är orolig.. samt ?skulle något vara fel nu så kan vi ändå inte göra något?

    Hela approachen känns märklig. Vad gör jag nu? Bör jag vara orolig? Och jag ska sitta här tills imorgon bitti och oroa mig tills jag får tag på bm? :/

  • Svar på tråden Vecka 23, minskade fosterrörelser, förlossningen hänvisar till bm
  • Anonym (Åk till gynaku­ten)
    Äldre 18 Feb 11:44
    #1

    Minskade fosterrörelser ska tas på allvar. Gissar att du redan testat att dricka kallt vatten och allt annat som brukar rekommenderas? Jag hade åkt in till gynakuten om förlossningen vägrat ta emot trots infon från bm.

  • Äldre 18 Feb 11:58
    #2

    Nej, sitt inte hemma och vänta. Åk in akut. Nu.

  • Anonym (Doppl­er)
    Äldre 18 Feb 12:24
    #3

    Fast de brukar säga att det är i v25 man ska känna den regelbundet varje dag. I 23 finns det fortfarande utrymme nog för dem att röra sig utan att det märks.

    Tyvärr stämmer det ju som förlossningen säger att de inte kan göra något OM något gått fel. Köp en doppler och lyssna själv hemma kanske tills du når bm imorgon.

    Håller tummarna att allt är bra. Oftast är det ju tack och lov det.

  • Anonym (A)
    Äldre 18 Feb 12:56
    #4

    Det låter ju jättekonstigt från förlossningens håll?

    Var i landet bor du? Där jag jobbar är det självklart att det är förlossningen som gäller från 22+0.

    Jag hade ringt igen. Eller till en annan förlossning om du ringt till ett litet ställe. Typ universitetssjukhus

  • Anonym (BM)
    Äldre 18 Feb 12:57
    #5

    Jag är BM. 

    Det stämmer att du hör till förlossningen, men gällande kontroll av fosterrörelser före v. 24+0 hänvisas till MVC. Man kan inte göra CTG tillförlitligt före ca v 24, om ens då. Hjärtslag kan kontrolleras av BM på MVC. 

    Avråder bestämt från att skaffa doppler, då det resultat du får inte kan tolkas av lekmän. 

  • Äldre 18 Feb 13:15
    #6

    Tack för alla svar! Det känns så väldigt olustigt nu när jag har ringt och blivit nekad att åka in.. förstår ju att jag inte borde resonera så. Jag ringde till ett länssjukhus, alltså inget litet ställe. Och trodde att det skulle tas på lite mer allvar än att vifta bort mig.

    Doppler kommer jag inte köpa pga av de rekommendationer man har gått ut med gällande dessa senaste tiden. Jag står mellan att åka in eller bara avvakta tills imorgon iallafall.. för som ni säger, jag vet ju att det inte finns något att göra om något skulle vara fel. Det jag reagerade på var mer bemötandet, att konstatera det bara sådär. Kändes lite okänsligt sagt..

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 18 Feb 13:17
    #7

    Jag har haft precis likadant som du nu i helgen, är i vecka 22 (21+6). Har känt sparkar och buffar dagligen sen några veckor tillbaka, men i fredags kände jag ingenting. Eventuellt lite "krafs" vid något tillfälle, men så lite att jag inte vågade ta det som livstecken. Igår likadant, ingenting på hela dagen. Började bli orolig redan första dagen, men försökte vara lugn och tänka att den har mycket plats att röra sig på fortfarande. Och idag på morgonen så var hon i full gång igen! Förhoppningsvis är det något liknande för dig och bebis är vänd in mot ryggen eller så. Känner du inget imorgon tycker jag du ska be om att få komma in och lyssna på hjärtljuden!

  • Äldre 18 Feb 13:29
    #8
    Anonym (Samma) skrev 2018-02-18 13:17:03 följande:

    Jag har haft precis likadant som du nu i helgen, är i vecka 22 (21+6). Har känt sparkar och buffar dagligen sen några veckor tillbaka, men i fredags kände jag ingenting. Eventuellt lite "krafs" vid något tillfälle, men så lite att jag inte vågade ta det som livstecken. Igår likadant, ingenting på hela dagen. Började bli orolig redan första dagen, men försökte vara lugn och tänka att den har mycket plats att röra sig på fortfarande. Och idag på morgonen så var hon i full gång igen! Förhoppningsvis är det något liknande för dig och bebis är vänd in mot ryggen eller så. Känner du inget imorgon tycker jag du ska be om att få komma in och lyssna på hjärtljuden!


    Åh tack för att du delar med dig!! Hoppas också att det är detsamma för mig.
  • Anonym (BM)
    Äldre 18 Feb 13:48
    #9
    luciabarn skrev 2018-02-18 13:15:26 följande:

    Tack för alla svar! Det känns så väldigt olustigt nu när jag har ringt och blivit nekad att åka in.. förstår ju att jag inte borde resonera så. Jag ringde till ett länssjukhus, alltså inget litet ställe. Och trodde att det skulle tas på lite mer allvar än att vifta bort mig.

    Doppler kommer jag inte köpa pga av de rekommendationer man har gått ut med gällande dessa senaste tiden. Jag står mellan att åka in eller bara avvakta tills imorgon iallafall.. för som ni säger, jag vet ju att det inte finns något att göra om något skulle vara fel. Det jag reagerade på var mer bemötandet, att konstatera det bara sådär. Kändes lite okänsligt sagt..


    Att "åka in" trots att du blivit nekad - till vilken nytta? Ingen kommer ju kunna ta emot dig eller göra något, om man är krass. Sök din MVC imorgon. Och du kan buffa runt och liknande, det är inte farligt. Däremot dessa råd om att dricka kallt osv, det finns inga evidens för att det väcker några barn som sover!
  • Äldre 18 Feb 13:59
    #10
    Anonym (BM) skrev 2018-02-18 13:48:34 följande:

    Att "åka in" trots att du blivit nekad - till vilken nytta? Ingen kommer ju kunna ta emot dig eller göra något, om man är krass. Sök din MVC imorgon. Och du kan buffa runt och liknande, det är inte farligt. Däremot dessa råd om att dricka kallt osv, det finns inga evidens för att det väcker några barn som sover!


    Det är ju precis så jag resonerar. Att det inte ?hjälper? att åka in. Flera ovan har svarat att jag bör åka in. Men som jag skrev så förstår jag att det inte finns något att göra om något är fel, därav hjälper det mig heller inte att åka in. Jag reagerade mer på att det var lite okänsligt sagt. Förväntade mig att människor som jobbar inom vården har ett väldigt ödmjukt bemötande ända ut i fingerspetsarna. Men uppenbarligen inte.
  • Anonym (ÅK IN ÄNDÅ!)
    Äldre 18 Feb 15:39
    #11

    Hej, 

    Kortfattat hade jag samma upplevelse som du, jag var då i vecka 26. Åkte in efter 3 dagar utan nästan inga rörelser, visade sig att vår lilla bebis hjärta inte slog längre. Åk in till akuten, gör någonting!!! Jag ångrar att jag inte tog det på större allvar från början, man tänker att det inte händer en själv, men det gjorde det för oss..
    Vill inte skrämma dig, hoppas allt går bra <3

    Kram Änglamamma

  • Äldre 18 Feb 16:50
    #12

    Hej, jag hade liknande - dock började bebis kicka igång efter att jag druckit kallt vatten och ätit glass, men vet precis känslan.. Om du testar att dricka/äta kallt, lägga dig på sidan och fortfarande inte känner någonting, ring och kräv att få komma in. En vän till mig fick komma in "akut" i vecka 23, och då var de snälla nog att kunna ta ett UL så hon fick se bebisens hjärta slå så hon lugnade ner sig. Då hade hon inte känt bebis alls på två dagar.


    Hoppas allt går bra, stor kram!

  • Anonym (Emma)
    Äldre 18 Feb 17:16
    #13

    Jag är i v26+ nu

    Har känt rörelser dagligen sen typ v.17-19

    Men lite då och då känner jag ingenting alls på 1-1 1/2 dygn och ibland mycket svagare rörelser än vanligt. Men hittills har rörelserna kommit igång så småningom igen. Tror Dock aldrig det gått så länge som två dygn.

    Så vad jag vill säga är att bara för att man känner rörelser dagligen så betyder det inte att något automatiskt är fel om det är mer stilla en dag. Så hoppas det kan kännas lite lugnande iallafall.

    Men det har alltså snart gått två dygn för dig utan att du känt något så jag hade nog åkt till bm imorgon om du inte känner något ikväll/på morgonen. Det tar dom nån minut bara att lyssna på hjärtat, de borde dom kunna klämma in mellan de bokade besöken.

  • Anonym (Funka­)
    Äldre 18 Feb 18:31
    #14

    Håller tummarna att allt är ok

  • Anonym (BM)
    Äldre 19 Feb 05:50
    #15
    Anonym (ÅK IN ÄNDÅ!) skrev 2018-02-18 15:39:05 följande:

    Hej, 

    Kortfattat hade jag samma upplevelse som du, jag var då i vecka 26. Åkte in efter 3 dagar utan nästan inga rörelser, visade sig att vår lilla bebis hjärta inte slog längre. Åk in till akuten, gör någonting!!! Jag ångrar att jag inte tog det på större allvar från början, man tänker att det inte händer en själv, men det gjorde det för oss..
    Vill inte skrämma dig, hoppas allt går bra <3

    Kram Änglamamma


    Beklagar din förlust. 

    Gynakuten tar inte emot gravida med minskade fosterrörelser då de inte kan kontrollera barnet annat än med ul. Och det är skillnad på v 23 och 26. Man behöver inte känna rörelser varje dag i v 23. 
    luciabarn skrev 2018-02-18 13:59:01 följande:
    Det är ju precis så jag resonerar. Att det inte ?hjälper? att åka in. Flera ovan har svarat att jag bör åka in. Men som jag skrev så förstår jag att det inte finns något att göra om något är fel, därav hjälper det mig heller inte att åka in. Jag reagerade mer på att det var lite okänsligt sagt. Förväntade mig att människor som jobbar inom vården har ett väldigt ödmjukt bemötande ända ut i fingerspetsarna. Men uppenbarligen inte.
    BM på förlossningen ska ju förklara varför de inte tar emot dig. Du ska vända dig till MVC i första hand i dessa tidiga veckor. Är något fel, om barnet inte lever eller inte mår bra, kan man sällan i v 22+ rädda några barn.
  • Äldre 19 Feb 17:20
    #16

    Jag pratade med mvc på förmiddagen och fick en tid vid 15 i eftermiddags. Vi lyssnade då på hjärtat och det lät superbra. Inga konstigheter alltså :) lugn & glad. Tack för alla svar!

Svar på tråden Vecka 23, minskade fosterrörelser, förlossningen hänvisar till bm