• Anonym (mamman)

    barnens hygien, hjälp

    Hej, jag har en nioårig son som är dålig på att sköta sin hygien. Jag får inte längre hjälpa till med tvätt utan han ska sköta allt själv... har ganska långt och tjockt hår som inte blir rent, skulle nog behöva både schamponera bättre och skölja bättre. Svårt också med att få klippa håret ibland eller ta honom till frisören. Antar att jag bara behöver lite tröst och något tips. Känner någon igen sig? Han bryr sig inte själv om ifall han är ren eller smutsig, när vänder det? Vad kan jag göra för att hjälpa honom? Vill bara inte att andra ska tycka att han är grisig.

  • Svar på tråden barnens hygien, hjälp
  • Anonym (xl)

    Man måste som förälder styra upp och hålla koll ja.
    Man får säga, idag är det dusch.
    Fråga: Vilket vill du, klippa håret eller hålla det rent? Om man ser att det slarvas med hårtvätt skickar man in i duschen igen. Då inser han vad det innebär att ha långt hår och förstår att det blir enklare om jag klipper mig.

  • Anonym (Bara styr upp)

    Sätt dig ner och förklara en gång för alla vad som gäller. Vissa saker är bara att styra upp, hygien är en sådan sak tycker jag. Orkar man inte tvätta håret och hålla efter det får man klippa sig i en kort och lättskött frisyr som är lätt att hålla ren. 

    Sedan måste ju barn inte duscha lika ofta som vuxna men det är ju bra att lägga grunden till basal vardagshygien redan när de är små.

  • Anonym (mamman)

    Tro inte att jag inte har försökt att styra upp detta. Jag tror kanske att ni som tror att det "bara" är att styra upp inte har fullt så viljestarka barn? Ta det inte som en förolämpning bara, det är skillnad på barn och barn. Mitt andra barn har inte haft samma problem utan har alltid haft en egen vilja att sköta sin hygien, och jag själv var inte viljestark på samma sätt med mina egna föräldrar utan jag var ett medgörligt barn som gjorde det jag ombads att göra. Med detta barn har det aldrig varit enkelt att ta kommandot och en nioåring är väldigt svår att tvinga till något han inte vill. Försök själv att klippa ett barn mot hans vilja.

  • Gryntroll

    Håller med ovan.

    Hygienen behöver man lära ut på rutin när det kommer till tandborstning, tvätta av ansikte och händer morgon och kväll. Tvätt av underliv och rumpa samt hårtvätt vid dusch.

    Hos oss gäller att om håret ska vara långt ska det tvättas (ordentligt minst en gång i vecka) och borstas (minst en gång varje dag).

  • Anonym (mamman)

    Ok, men hur lär man ut rutiner till någon som inte vill följa dem? Hur tvingar man någon till en dusch? Hur lär man någon schamponera ordentligt och skölja ordentligt till någon som absolut vägrar hjälp?

  • John22
    Anonym (mamman) skrev 2018-02-18 16:15:18 följande:

    Ok, men hur lär man ut rutiner till någon som inte vill följa dem? Hur tvingar man någon till en dusch? Hur lär man någon schamponera ordentligt och skölja ordentligt till någon som absolut vägrar hjälp?


    Man ser till att det får konsekvenser. Är inte håret och dylikt rent ryker rätten att spela TV-spel, glo på Youtube, se på TV eller vara med kompisar ett par dagar.
  • Anonym (mamman)
    John22 skrev 2018-02-18 16:19:38 följande:
    Man ser till att det får konsekvenser. Är inte håret och dylikt rent ryker rätten att spela TV-spel, glo på Youtube, se på TV eller vara med kompisar ett par dagar.
    Visst, men det är ju inte en konsekvens, det är ett straff. En konsekvens av att slarva med håret, är att håret är smutsigt. Annat som man hittar på för att skapa incitament för en bättre hårtvätt, är ju straff. Jag tycker att det är viktigt att kalla saker vid deras rätta namn, och du förstår säkert också att barn i den här åldern har rätt kraftfulla sätt att också straffa föräldrarna tillbaka.

    Ser ännu hellre att jag får förslag på hur jag skapar verklig vilja att vara ren, eller ett annat perspektiv på frågan, typ att det inte är så viktigt med rent hår tills de sociala normerna kickar in, och då blir det antagligen självreglerande.
  • Gryntroll
    Anonym (mamman) skrev 2018-02-18 16:27:09 följande:

    Visst, men det är ju inte en konsekvens, det är ett straff. En konsekvens av att slarva med håret, är att håret är smutsigt. Annat som man hittar på för att skapa incitament för en bättre hårtvätt, är ju straff. Jag tycker att det är viktigt att kalla saker vid deras rätta namn, och du förstår säkert också att barn i den här åldern har rätt kraftfulla sätt att också straffa föräldrarna tillbaka.

    Ser ännu hellre att jag får förslag på hur jag skapar verklig vilja att vara ren, eller ett annat perspektiv på frågan, typ att det inte är så viktigt med rent hår tills de sociala normerna kickar in, och då blir det antagligen självreglerande.


    Konsekvensen kan ju vara att du inte släpper iväg ett skitigt barn hem till andra eftersom de allra flesta tycker att det är äckligt, och då ffa med andra familjers lort...
  • Gryntroll

    Har du provat att förklara att ett rent skin läker bättre om man ex får sår? Att man håller sig friskare om man är ren (utan att överdriva och torka ut huden)?

    Jag tror att klasskompisar reagerar inom kort alt redan reagerat, min dotter går i 2:an och där reagerar de på vilka som har skitigt hår och vilka som struntar i att borsta det osv... även fotsvett och andedräkt noteras bland klasskompisarna. Inte så att de är elaka mot varandra, men de noterar varandras hygien, pojkar som flickor.

  • Pope Joan II
    Anonym (mamman) skrev 2018-02-18 16:27:09 följande:
    Visst, men det är ju inte en konsekvens, det är ett straff. En konsekvens av att slarva med håret, är att håret är smutsigt. Annat som man hittar på för att skapa incitament för en bättre hårtvätt, är ju straff. Jag tycker att det är viktigt att kalla saker vid deras rätta namn, och du förstår säkert också att barn i den här åldern har rätt kraftfulla sätt att också straffa föräldrarna tillbaka.

    Ser ännu hellre att jag får förslag på hur jag skapar verklig vilja att vara ren, eller ett annat perspektiv på frågan, typ att det inte är så viktigt med rent hår tills de sociala normerna kickar in, och då blir det antagligen självreglerande.
    Har du förhandlat med honom? Antagit en affärsmässig attityd? Känsloargument biter dåligt på en del barn, särskilt de som inte upplever några problem av den väg de slagit in på. Han kanske inte skulle bry sig nämnvärt om kompisarna skulle tycka att han luktar illa heller. Och så kan det faktiskt fortsätta också om du inte överlistar honom, det är inte hos alla som det blir självreglerande att sköta hygienen i tonåren heller och är då inte vanan etablerad så kommer inte de sociala koderna spela den roll du önskar. 
Svar på tråden barnens hygien, hjälp