• Stardust74

    Gammal golden- svaga höfter

    Min Golden tik är 11 år och hennes höfter är försvagade. Har varit hos vet förstås, men man gör inte så mkt åt en gammal hund. Dom skrev ut något smärtstillande, men jag tror hon fick jätteont i magen lr i varjefall mådde hon inte bra av dom. Hon började gny på ett sätt hon inte brukar så det slutade vi med. Sedan köpte jag gulcosamin, sägs ju hjälpa för leder och är bra för äldre hundar, men ärligt talat märkte jag ingen skillnad. Det är inte så att hon verkar ha jätte ont, hon är mer långsam och tar saker i sin takt. Hon visar svaghet i höfterna och kan vara vinglig på bakbenen ibland. Har ni några tips? Har ni använt glucosamin tex och märkt skillnad? Kanske man behöver reglera dosen?

  • Svar på tråden Gammal golden- svaga höfter
  • Starka

    Jag gav våran blåläppad mussla, va nåt pulver man slig över maten. Sen fick hon antiinflammatoriskt/ smärtstillande. Vi gick på vattengympa 1 gång i veckan hos vet

    Vi köpte ramp till bilen och byggde trappa till sängen. Annars fick hon ta allt i sin egen takt.

    Vi hade tät vetkontakt för att vara säkra på att hon inte led av det och hon levde i tre år så utan problem. Sen en dag small korsbandet i ena knät av och vi bestämde att hon inte skulle behöva utsättas för en op svåraste jag någonsin gjort men det hade inte varit rätt att utsätta henne för det. Hon blev 11 år min fina tös

  • Dexter dot com

    Antiinflammatoriska värktabletter kan ge ont i magen men det finns olika sorter så be att få en annan sort så hunden inte behöver ha ont. Smärtlindring är ju A och O eftersom hundar sällan visar smärta trots att dom kan ha väldigt ont. Det finns Back on tracktäcken/tröjor som fungerar väldigt bra. Massage, laserbehandlingar mm kan ge bra resultat. Gå till en fysioterapeut och utred hunden och följ deras råd om behandling och medicinering.

  • Alessia
    Dexter dot com skrev 2018-02-18 17:03:18 följande:

    Antiinflammatoriska värktabletter kan ge ont i magen men det finns olika sorter så be att få en annan sort så hunden inte behöver ha ont. Smärtlindring är ju A och O eftersom hundar sällan visar smärta trots att dom kan ha väldigt ont. Det finns Back on tracktäcken/tröjor som fungerar väldigt bra. Massage, laserbehandlingar mm kan ge bra resultat. Gå till en fysioterapeut och utred hunden och följ deras råd om behandling och medicinering.


    Jag håller med om det som Dexter skrivit. 

    1  Smärtstillande finns i olika varianter och styrkor. Magproblem med diarreer är inte ovanliga. Tala med veterinären. Injektioner kan vara en lösning. Det finns rätt många preparat att välja mellan.
    2 Tillskott med t ex glucosamin finns också gott om. När min förra hund började bli gammal och stel fick han Seraquin (finns på de flesta apotek). Inte så billigt, men han hade god hjälp av tabletterna. Det finns många helt värdelösa preparat enligt min veterinär, så välj ett som är väl utprövat. Det finns också foder (RC, Hill's, Specific) som innehåller ämnen som är bra för stela leder. Inget jag prövat dock. Jag gav även olja med omega3 och 6 efter veterinärråd.
    3. Även en ledsjuk hund ska röra på sig. Flera korta promenader i st f en timslång eller mer, som inte blir så rolig för den som har ont.
    4 Aldrig frysa eller bli blöt. Värmande väst på kalla promenader och i bilen.
    5. Mjuk bädd betyder mycket för avlastning. Jag investerade i en tjock madrass av "mirakelskum". Den älskade hunden att ligga på.
    6 Inte hoppa i och ur bil eller soffor och sängar (om nu hunden får det. Lyft eller skaffa en brygga så att hunden gå in i bilen. Min gamling var en flatte så vi orkade lyfta in i bilburen, som också fick en mjuk madrass.
    7 Dexter har helt rätt om att anlita kunnig fysioterapeut om du har möjlighet till det. En del har bassänger för skonsam simmotion.
    8 Glöm inte att din gamling vill ha lite roligt också. Små söklekar, lära sig några nya trix, promenera på ställen där ni aldrig varit tidigare, med nya dofter är väldigt stimulerande.
  • Hermioney
    Stardust74 skrev 2018-02-18 15:18:41 följande:

    Min Golden tik är 11 år och hennes höfter är försvagade. Har varit hos vet förstås, men man gör inte så mkt åt en gammal hund. Dom skrev ut något smärtstillande, men jag tror hon fick jätteont i magen lr i varjefall mådde hon inte bra av dom. Hon började gny på ett sätt hon inte brukar så det slutade vi med. Sedan köpte jag gulcosamin, sägs ju hjälpa för leder och är bra för äldre hundar, men ärligt talat märkte jag ingen skillnad. Det är inte så att hon verkar ha jätte ont, hon är mer långsam och tar saker i sin takt. Hon visar svaghet i höfterna och kan vara vinglig på bakbenen ibland. Har ni några tips? Har ni använt glucosamin tex och märkt skillnad? Kanske man behöver reglera dosen?


    Vår Beagle 17 år hade jätteont och gick framåt med stela ben. Han fick en tablett om dagen och mådde jättebra och sprang runt. Minns inte namnet men fråga veterinären.

    Det brukar alltid finnas andra konkurrerande märken att testa.
  • Stardust74
    Starka skrev 2018-02-18 15:24:02 följande:

    Jag gav våran blåläppad mussla, va nåt pulver man slig över maten. Sen fick hon antiinflammatoriskt/ smärtstillande. Vi gick på vattengympa 1 gång i veckan hos vet

    Vi köpte ramp till bilen och byggde trappa till sängen. Annars fick hon ta allt i sin egen takt.

    Vi hade tät vetkontakt för att vara säkra på att hon inte led av det och hon levde i tre år så utan problem. Sen en dag small korsbandet i ena knät av och vi bestämde att hon inte skulle behöva utsättas för en op svåraste jag någonsin gjort men det hade inte varit rätt att utsätta henne för det. Hon blev 11 år min fina tös


    Var kan man köpa en sån ramp? Skulle behöva en till altanen i trädgården så hon kan komma ner och upp lättare:) Idag får man ju lyfta fröken;) Blir lite tungt för gravid matte:))
  • Starka
    Stardust74 skrev 2018-02-20 11:38:03 följande:

    Var kan man köpa en sån ramp? Skulle behöva en till altanen i trädgården så hon kan komma ner och upp lättare:) Idag får man ju lyfta fröken;) Blir lite tungt för gravid matte:))


    Dom finns bla på animail och zooplus funkade jättebra men man fick verkligen va med för vår tös skulle alltid försöka hoppa ändå. Fick ha henne kopplad och leda upp för rampen.
  • Stardust74
    Starka skrev 2018-02-20 12:22:43 följande:
    Dom finns bla på animail och zooplus funkade jättebra men man fick verkligen va med för vår tös skulle alltid försöka hoppa ändå. Fick ha henne kopplad och leda upp för rampen.
    Ah, lilla gumman dåHjärta Vår tjej är dock livrädd för bryggor så hon kanske skulle associera till det, men kanske värt ett försök:)
  • Starka
    Stardust74 skrev 2018-02-20 13:20:34 följande:

    Ah, lilla gumman då Vår tjej är dock livrädd för bryggor så hon kanske skulle associera till det, men kanske värt ett försök:)


    Ja massa godis att muta med så går hon kanske att övertala ???? det är ett bra sätt att dra ner på onödigt hoppande. Bänken till sängen och soffan använde hon gärna ???? var bara bilen som nog var lite för roligt, hon skulle in fort fort fort.

    Isch va jag saknar min tös ??
  • Jemp

    Glukosamin (även för förebyggande så det inte blir värre), be att få testa annat smärtstillande och ta kontakt med fysioterapeut.

    Och tråkigt nog- fundera på var gränsen ska gå. Inte för att den nödvändigtvis är nådd men för att vara beredd.

  • Stardust74
    Jemp skrev 2018-02-20 18:43:03 följande:

    Glukosamin (även för förebyggande så det inte blir värre), be att få testa annat smärtstillande och ta kontakt med fysioterapeut.

    Och tråkigt nog- fundera på var gränsen ska gå. Inte för att den nödvändigtvis är nådd men för att vara beredd.


    Så är det juGråter Vi har börjat fundera över var gränsen kan gå, hon är inte där än men det kan ju gå fort. Hon är vid gott mod, frisk och har fint hull men hon är ju trött och långsam. Dom flesta av hennes syskon är borta (Utom brorsan, han är som vår tjej fast mycket tjockare. och piggare. ) Ska kolla med vet om hon kan få ngt annat smärtstillande.Konstigt att de inte erbjöd det när jag berättade om reaktionen på de första:/ Då rekommenderade hon glucosamin.
  • Dexter dot com
    Stardust74 skrev 2018-02-21 12:45:52 följande:
    Så är det juGråter Vi har börjat fundera över var gränsen kan gå, hon är inte där än men det kan ju gå fort. Hon är vid gott mod, frisk och har fint hull men hon är ju trött och långsam. Dom flesta av hennes syskon är borta (Utom brorsan, han är som vår tjej fast mycket tjockare. och piggare. ) Ska kolla med vet om hon kan få ngt annat smärtstillande.Konstigt att de inte erbjöd det när jag berättade om reaktionen på de första:/ Då rekommenderade hon glucosamin.
    Låter underligt att en vet som bör ha kunskap om både smärta och smärtlindring inte skriver ut ett annat preparat alt plåster. Personligen hade jag ju besökt en fysioterapeut alt annan vet/ortoped.
  • Starka
    Stardust74 skrev 2018-02-21 12:45:52 följande:

    Så är det ju Vi har börjat fundera över var gränsen kan gå, hon är inte där än men det kan ju gå fort. Hon är vid gott mod, frisk och har fint hull men hon är ju trött och långsam. Dom flesta av hennes syskon är borta (Utom brorsan, han är som vår tjej fast mycket tjockare. och piggare. ) Ska kolla med vet om hon kan få ngt annat smärtstillande.Konstigt att de inte erbjöd det när jag berättade om reaktionen på de första:/ Då rekommenderade hon glucosamin.


    Rekommenderar verkligen fysioterapi det gjorde stor nytta för vår. Hon gick på löpband i vatten och det hjälpte till att stärka upp framför allt bakänden som gärna blir lite svag och ostadig på äldre stora hundar. Simma är också bra

    Tyvärr kommer jag inte ihåg vad hennes medicin hette men det var inte rimadyl, noracamp eller metacam men den fungerade bra utan biverkningar, dyr men bra. Man märker rätt snabbt när gränsen är nådd, syns i ögonen när dom inte vill mer.
Svar på tråden Gammal golden- svaga höfter