• Anonym (Kaffedraken)

    Är förnamn klassbundet?

    Påverkar social klasstillhörighet vilket förnamn en ger sitt barn? Vilka förnamn tror ni isåfall överklass, medelklass och de i socioekonomiskt svagare områden ger barn idag?  

  • Svar på tråden Är förnamn klassbundet?
  • Anonym (Kaffedraken)

    På ett sätt ja. Överklassen har ju mer förväntningar på sig att välja mer traditionella och "förutbestämda" namn. Vi minns väl alla hur det drogs efter andan i de finare salongerna när prinsessan Estelle fick sitt namn och hur "opassande" det tycktes vara. (trots att det ändå är ett kungligt namn)

    Det är svårt att tänka sig att överklassen väljer namn som typ Tovelo, Kaneesha, Kylie osv

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vissa namn är tydliga klassmarkörer och andra namn är mer neutrala och kan passa i de flesta sammanhang. Jag heter själv Anna och det är ett namn som inte direkt definierar en avseende socialgrupp.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (cc) skrev 2018-02-18 15:45:20 följande:

    På ett sätt ja. Överklassen har ju mer förväntningar på sig att välja mer traditionella och "förutbestämda" namn. Vi minns väl alla hur det drogs efter andan i de finare salongerna när prinsessan Estelle fick sitt namn och hur "opassande" det tycktes vara. (trots att det ändå är ett kungligt namn)

    Det är svårt att tänka sig att överklassen väljer namn som typ Tovelo, Kaneesha, Kylie osv


    Estelle är ju inget konstigt  nam på något vis men ja det fanns nog en viss förväntan på hennes namn verkade det som just eftersom hon ska bli regent i framtiden. 
  • Anonym (Kaffedraken)

    De allra flesta namn är klasslösa. Vissa namn är tydlig klassmarkör, yngre och lägre utbildade föräldrar tenderar att oftare välja namn från populärkultur, framför allt amerikansk, och även påhittade namn. Detta finns det forskning på, både svensk och utländsk.

    Men samma mamma som ger sonen hon får som 18-åring namnet Dexter, kan senare med mer mognad och utbildning ge andra sonen hon får när hon är 30 namnet Gustav, så allt är föränderligt.

    Barn från svagare områden heter oftare: Jackson, Sienna, Liam, Tindra etc

    Medelklass: Alla namn!

    Överklass: ofta klassiska namn som Gustav, Oscar, Vilhelm, flickorna har ofra franska namn, Charlotte, Caroline, Chloé

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Voor) skrev 2018-02-18 16:19:52 följande:
    De allra flesta namn är klasslösa. Vissa namn är tydlig klassmarkör, yngre och lägre utbildade föräldrar tenderar att oftare välja namn från populärkultur, framför allt amerikansk, och även påhittade namn. Detta finns det forskning på, både svensk och utländsk.
    Men samma mamma som ger sonen hon får som 18-åring namnet Dexter, kan senare med mer mognad och utbildning ge andra sonen hon får när hon är 30 namnet Gustav, så allt är föränderligt.
    Barn från svagare områden heter oftare: Jackson, Sienna, Liam, Tindra etc
    Medelklass: Alla namn!
    Överklass: ofta klassiska namn som Gustav, Oscar, Vilhelm, flickorna har ofra franska namn, Charlotte, Caroline, Chloé
    Riktigt, förnamn är fortfarande klassmarkörer i stor utsträckning, i överklassen och det vi nu kallar WT. Alltså i ytterlighetsgrupperna, den stora medelklassen är bredare i sitt namnval.

    Fenomenet att de lägre utbildade grupperna väljer namn från populärkultur är något som även är historiskt belagt, på så sätt att de fattigaste på t ex 1800-talet, torpare och backstugsittare, valde ofta kungliga namn på sina barn. Pojkarna fick namn som Karl, Gustav, Oscar, Fredrik och flickorna Sophie, Lovisa, Eleonora. De kungliga var den tidens populärkultur och namnen var ett sätt at ge lite glans och flärd i den misär de levde i.  
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tecum skrev 2018-02-18 17:45:52 följande:

    Riktigt, förnamn är fortfarande klassmarkörer i stor utsträckning, i överklassen och det vi nu kallar WT. Alltså i ytterlighetsgrupperna, den stora medelklassen är bredare i sitt namnval.

    Fenomenet att de lägre utbildade grupperna väljer namn från populärkultur är något som även är historiskt belagt, på så sätt att de fattigaste på t ex 1800-talet, torpare och backstugsittare, valde ofta kungliga namn på sina barn. Pojkarna fick namn som Karl, Gustav, Oscar, Fredrik och flickorna Sophie, Lovisa, Eleonora. De kungliga var den tidens populärkultur och namnen var ett sätt at ge lite glans och flärd i den misär de levde i.  


    Och på 50-talet hette de tuffa grabbarna Ronny, Conny, Benny etc och dessa sk y-namn blev sedan överrepresenterade i landets fängelser. Inte så att man blev kriminell av att ha ett y-namn, men de namnen var mycket vanligare i socioekonomiskt svagare familjer och många y-namnspojkar halkade därmed lättare in på fel bana.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Voor) skrev 2018-02-18 16:19:52 följande:

    De allra flesta namn är klasslösa. Vissa namn är tydlig klassmarkör, yngre och lägre utbildade föräldrar tenderar att oftare välja namn från populärkultur, framför allt amerikansk, och även påhittade namn. Detta finns det forskning på, både svensk och utländsk.

    Men samma mamma som ger sonen hon får som 18-åring namnet Dexter, kan senare med mer mognad och utbildning ge andra sonen hon får när hon är 30 namnet Gustav, så allt är föränderligt.

    Barn från svagare områden heter oftare: Jackson, Sienna, Liam, Tindra etc

    Medelklass: Alla namn!

    Överklass: ofta klassiska namn som Gustav, Oscar, Vilhelm, flickorna har ofra franska namn, Charlotte, Caroline, Chloé


    Några av de med störst ?wt-varning? på jag har träffat har en Chloé och gammalsvenska namn på sina barn och en av de ?finare? familjerna har en Liam.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Haha) skrev 2018-02-19 06:48:17 följande:

    Några av de med störst ?wt-varning? på jag har träffat har en Chloé och gammalsvenska namn på sina barn och en av de ?finare? familjerna har en Liam.


    Statistik ger en sammanlagd analys, naturligtvis finns det en massa Liam etc i vanliga familjer, men totalt sett är vissa namn vanligare i vissa grupper.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är klart det finns vissa mönster, men dessa är ju inte helt vattentäta. Jag och min bror har "överklassnamn", men när vi var små hade min mamma och pappa knappt råd att köpa ett blöjpaket i slutet på månaden (sedan fick båda vettiga jobb och vi flyttade till medelsvensson-villa).

    Samtidigt känner jag nu många i överklassfamiljer som har både Tindra, Liam och Texas.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tycker det verkar som. Lite också efter trender.
    Chloé som någon nämnt har jag aldrig stött på.

    Mitt intryck är att man i akademisk medelklass helst har klassiska svenska namn, gärna ett namn som finns redan i släkten. Inga namn som sticker ut.
    Folk som kommer från mer utsatta sociala grupper väljer ofta namn som sticker ut, gärna med en knepig stavning på köpet.
    Föräldrar inom den fria branschen (musiker, konstnärer etc) väljer också ofta lite udda namn.

    Den traditionella arbetarklassen väljer också mycket svenska namn.

    Bland mina vänner, släkt och bekanta, så är namn är de svenska traditionella namnen vanligast.

Svar på tråden Är förnamn klassbundet?