• hundra

    Jag vågar inte spara på matlådor... Hur länge sparar ni på maten i kylen?

    Hur länge går det att äta matlådor (ej frysta) enligt er?

    Lagar jag mat på en söndag. Vi säger lasagne eller tacos... Har den som matlåda dagen efter, men blir nojjig på tisdagen. Oftast har jag den ändå. Min sambo skulle lätt äta matlådan på torsdagen.  TROTS att jag vet att man kan äta om det ser/luktar bra. 

    Jag är väldigt försiktig med maten och dess hållbarhet, men har insett att jag inte har orken att laga mat varje dag. 

    Hur gör ni med ris som kan vara "riskfyllt"? Färska/steka champinjoner? Räkor? Vad bör man va försiktig med? 

    Att frysa ner mat brukar jag skippa då det blir äckligt oftast :) 

  • Svar på tråden Jag vågar inte spara på matlådor... Hur länge sparar ni på maten i kylen?
  • MallaL

    Om man har tillagat maten ordentligt och kylt ner den snabbt håller det mesta en vecka minst. Jag gör matlådor till hela veckan på helgen och har aldrig blivit sjuk.

  • Anonym (Inger)
    MallaL skrev 2018-02-18 17:32:41 följande:

    Om man har tillagat maten ordentligt och kylt ner den snabbt håller det mesta en vecka minst. Jag gör matlådor till hela veckan på helgen och har aldrig blivit sjuk.


    Jag tror nog som du men personligen har jag 2-3 dagar som gräns. Fisk/räkor vill jag äta upp inom 1,5 dygn.
  • hundra
    MallaL skrev 2018-02-18 17:32:41 följande:

    Om man har tillagat maten ordentligt och kylt ner den snabbt håller det mesta en vecka minst. Jag gör matlådor till hela veckan på helgen och har aldrig blivit sjuk.


    Hur ser det ut med ej tillagad mat? Tex pastasallad där tillbehören oftast är råa grönsaker och så..
  • Anonym (Liv)

    Vi brukar räkna med att mat som pajer, lasagne, köttfärssåser, grytor osv håller sig i alla fall 5 dagar i kylen. Sallader brukar vi äta dagen efter, mest för att grönsaker blir så tråkiga fort. Räkor och sånt brukar vi inte ha i matlådor, men de skulle jag också äta dagen efter tillagning för säkerhetens skull. Ris skulle jag inte ha några problem att äta efter flera dagar i kylen, men tänk på att kyla ner det fort. Genom att exempelvis använda sig av en rektangulär matlåda och lägga riset som ett tunt lager på botten (istället för en hög) så svalnar det fortfarare, och då bildas det avsevärt mycket mindre bakterier.

  • Aniiee

    Det beror på vad det är, men som tumregel 7 dagar, sedan åker det i frysen.

    Fisk och skaldjur är udnantaget, det skickar jag i frysen efter 3 dagar.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Mandel

    Typ en vecka utan problem.
    Dock inte sallad som blir sunkig efter en dag eller två, men tillagad mat har aldrig varit något problem att spara i en vecka.

    Nu ska jag väl inte skriva detta för då åker jag väl dit, men jag har aldrig blivit matförgiftad och är i princip aldrig magsjuk heller.

    Har inga problem med bäst-före-datum utan ser det bara som en rekommendation och så luktar och smakar jag först på råvarorna. En del saker står sig oöppnade i mer än 1 vecka efter bäst-före-datumet. Oöppnad mjölk klarar sig i många dagar liksom andra mejeriprodukter.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Zen)

    Skippa matsvinn - lukta - smaka - känn !

    Jag brukar inte räkna dagarna, jag öppnar och luktar och kollar. I kylen ska maten klara sig upp till en vecka utan problem förutsatt att du tillagat maten och gjort det bra.

    Min sambo är uppväxt med 2-3 dagars maxgräns

    medan i min familj finns ingen gräns, förutom vad munnen tycker. Så ibland slänger vi det han vill och ibland sparar vi det jag vill.

    .

  • Anonym (Ulle)

    3 dagar tycker jag är en bra gräns. Ibland är man ju inte snabbast i världen med att få in maten i kylen på kvällen, men vi blir aldrig sjuka av det.

  • Anonym (Bara ät)

    Gör alltid lax på söndagar. Äter sista lådan på fredagen.

  • Tom Araya
    hundra skrev 2018-02-18 17:24:05 följande:

    Hur länge går det att äta matlådor (ej frysta) enligt er?

    Lagar jag mat på en söndag. Vi säger lasagne eller tacos... Har den som matlåda dagen efter, men blir nojjig på tisdagen. Oftast har jag den ändå. Min sambo skulle lätt äta matlådan på torsdagen.  TROTS att jag vet att man kan äta om det ser/luktar bra. 

    Jag är väldigt försiktig med maten och dess hållbarhet, men har insett att jag inte har orken att laga mat varje dag. 

    Hur gör ni med ris som kan vara "riskfyllt"? Färska/steka champinjoner? Räkor? Vad bör man va försiktig med? 

    Att frysa ner mat brukar jag skippa då det blir äckligt oftast :) 


    Ett par dagar är oftast inga problem. Tre dagar funkar för vissa rätter.
    Sedan är ju snabb avsvalning och kontinuitet i kylan viktig fram tills maten ska ätas.

    Att frysa in är ibland bättre för vissa rätter och ger möjlighet att spara matlådor längre, men för vissa andra rätter blir det inte så gott.
Svar på tråden Jag vågar inte spara på matlådor... Hur länge sparar ni på maten i kylen?