• sonyasamson

    Neurologisk diagnos eller något annat??

    Hej, jag skulle vilja ha svar från folk som har barn själva eller erfarenhet av att leva ihop med en person eller familjemedlem som har någon form av neurologisk diagnos som ex. Aspberger etc.

    Den här barnet är 14 år gammalt:

    Verkar aldrig vara riktigt nöjd

    Vissa inlärningsproblem i skolan

    Minns väldigt dåligt om vad som har sagts & hänt.

    Överdriver kraftigt angående allt möjligt (t.ex om någon råkat trampa på hans vante så har hela blivit sönder trampad och går inte att använda igen till att överdriva olika andra händelser)

    Hyper fokuserar på det som är av intresse medan allt annat ofta faller bort (dock vissa framsteg sista året)

    Omogen för sin ålder

    Klagar på nästan allt (ofta)

    Jämför sig väldigt mkt med syskonet

    Vill veta vad alla pratat om hela tiden

    Har svårt att stå still

    Verkar inte vilja göra de mest enklaste sakerna och man måste säga till att hen får göra det själv ofta (vilket hen klarat av galant!)

    Hittar på saker som inte alltid stämmer.

    Kan säga saker bara för att få en reaktion.

    Tacksam för svar. Och gärna inte massa eleka kommentarer, vill bara veta om detta är fullt "normalt" för en ungdom.

  • Svar på tråden Neurologisk diagnos eller något annat??
  • sonyasamson
    Salmiakk skrev 2018-02-18 18:41:20 följande:

    Vad säger lärarna på skolan? Barnet är ju så pass gammalt att skolan bör ha reagerat för flera år sedan. 


    Skolan reagerade och hen har fått stöd med det som rör Skolan! Och här är ett av problemen- nämligen att det är stor skillnad på hur hen är i skolan framför sina kompisar och hur hen är när hen kommer hem "och ingen ser hen" så att säga. I skolan ser läraren bara det som rör skolarbetet och lite andra saker men långt ifrån allt och med kompisar är det bara datorspelande så där är hen i sitt esse och är hyper fokuserad så inget märks så. Det som är så konstigt också är att ibland är hen helt som vanligt och sen plötsligt tillbaka i den där spiralen . Det tär på mig ganska mkt och tar mkt av min ork. Jag känner att jag ibland inte orkar med hen.
Svar på tråden Neurologisk diagnos eller något annat??