• Anonym (TS)

    VAR ska SPJÄLSÄNGEN stå ?

    Jag snarkar väldigt högt och sover väldigt djupt.
    Det finns ingenting som kan väcka mig.
    Jag har stora problem att vakna på morgonen

    Jag använder tre knappmobiler som har vardera fem larm
    Om jag placerar de på golvet nära kudden kan jag höra vissa av larmen.
    Om jag placerar de på golvet nära fötterna hör jag ingenting och vaknar flera timmar senare.

    Bakom dörren har jag ett husdjur så därför vill jag inte ha sängen för nära dörren.
    Risken att bli allergisk mot just det husdjuret är minimal men better safe than sorry.

    Jag har en skräck som jag frågade BM om men hon bara skrattade.
    Folk som inte är släkt med mig eller mycket nära vänner förstår inte hur djupt jag faktiskt kan sova.

    Jag är rädd att barnet ska skrika medan jag sover och så vaknar jag inte så dör det av svält.

    Så ska jag placera barnets huvud så nära mitt som möjligt så jag hör det eller går det bra en bit bort?
    Tänk om barnet inte kan sova av mina snarkningar?

    Sen läser jag så mycket om LUFT runt spjälsängen.
    Hur mycket luft behöver de egentligen?
    Kan man ställa sängen mot väggen?

    Jag ska INTE ha något pynt och inget spjälskydd. I sängen ska bara finnas madrass och lakan. Ingen kudde.

    Så vilken av bilderna är mest lämplig för en liten bebis som ska titta ut i JuLi?



    Denna korgstol från ikea och denna smala byrå är det som är ritat på bilderna.
    Byrån ska vara till bebisens saker och korgstolen ska vara till att amma i.

  • Svar på tråden VAR ska SPJÄLSÄNGEN stå ?
  • Anonym (Svårväckt.)

    Ang spjälsängen så här jag inget riktigt bra svar åt dig. Vi har den kloss i vår säng med ena sidan borttagennoch det fungerar för oss.

    Däremot så tänkte jag berätta hur det är för mig. Jag är extremt svårväckt. En gång vaknade jag och hade 72 missade samtal (och nej, telefonen var INTE på ljudlös). Jag vaknar nu av minsta lilla ljud som vår dotter gör men vaknar fortfarande inte av väckarklockan.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Svårväckt.) skrev 2018-02-18 21:08:04 följande:

    Ang spjälsängen så här jag inget riktigt bra svar åt dig. Vi har den kloss i vår säng med ena sidan borttagennoch det fungerar för oss.

    Däremot så tänkte jag berätta hur det är för mig. Jag är extremt svårväckt. En gång vaknade jag och hade 72 missade samtal (och nej, telefonen var INTE på ljudlös). Jag vaknar nu av minsta lilla ljud som vår dotter gör men vaknar fortfarande inte av väckarklockan.


    Det var ju faktiskt lite uppmuntrande
  • Ann-Louise

    Jag hade ställt spjälsängen närmast min sång eftersom jag oftast inte orkat upp på natten. Ibland kan det räcka med att sträcka ut en hand och sätta in nappen så har bebisen somnat om. Det är ok att spjälsängen står utmed en vägg, det är ju luft i rummet. Dock hade jag köpt ett spjälskydd så inte bebisen skadar sig när den befinner sig i sängen.

  • Ann-Louise

    Och ja, jag tror du kommer vakna på natten. Man brukar göra detta då det gäller ens barn hur svårväckt man än är annars.

  • Anonym (TS)
    Ann-Louise skrev 2018-02-18 21:14:57 följande:

    Och ja, jag tror du kommer vakna på natten. Man brukar göra detta då det gäller ens barn hur svårväckt man än är annars.


    Inget kan väcka mig hur viktigt det än är.
    Jag har missat flyg, färjor, arbetsmöten, läkartider.
    Vi har testat med bränder och brandlarm och ylande och skällande hundar.
  • Anonym (jag)

    Jag skulle ställt spjälsängen vid långsidan av min säng, med sidan på spjälsängen borttagen (så har vi haft det).
    Min man snarkar något hemskt, men bägge barn har lyckats sova gott trots det. Jag har däremot sällan haft bebisen i själva spjälsängen, utan mer mellan oss i sängen. Sedan har jag blivit halvt bortknuffad och är den som legat med halva kroppen i spjälsängen. Jag har liggammat nätterna igenom med bebis som vaknat minst varje timma i ca 1 års tid. Jag skulle tro att du kommer att vakna av bebisen utan problem, men jag kan ju inte lova något. Däremot kan jag lova att bebisen inte kommer svälta ihjäl av att skrika en natt. Sover du själv där? Det verkar finnas två vuxensängar. Är den andra personen lika svårväckt som du? Annars är det väl bara att den väcker dig om du själv inte vaknar av skrik?

    En annan sak... den där korgstolen verkar oerhört obekväm att amma i. Du vet väl vad du gillar, men själv har jag suttit i mjuka soffor med breda fina armstöd, eller liknande mjuka stora fåtöljer. Alternativt suttit upp i sängen, eller legat ner och ammat. Mitt i natten skulle jag aldrig orka sitta i en hård rak korgstol, och dagtid har det blivit timmar i sträck med bebisen i famnen - träsmak i baken!

  • Anonym (K)

    Om du är så pass svårväckt så måste du ju söka hjälp!! Du kan ju inte sova medans din bebis är vaken. Då måste du ju ha någon som sover hos dig varje natt för att väcka dig.

  • Anonym (jag)

    Just det.... spjälskydd skulle jag absolut rekommendera. De fastnar lätt med armar och ben i spjälorna, och slår i huvudet.

  • SupersurasunkSara

    Du kommer mest troligt att vakna av minsta ljud som ditt barn gör, precis som ovanstående säger  

    Jag föreslår att du ställer sängen intill er, fäster den på något vis så den inte kan glida bort, har tre sidor på den, ena långsidan bort alltså så du bara kan dra barnet till dig och amma liggandes. 

    Vill du ändå kliva upp och amma i stolen så föreslår jag som bild 2. Kanske att du tar bort sängbordet om du kan, men annars så ger den möbleringen ett mer inbjudande intryck och bebisens huvud är närmare dig. 

    Barnet vaknar nog inte av dina snarkningar, hen har ju hört dem under hela graviditeten I magen är det dessutom inte tyst utan är som en livligt trafikerad gata i rusningstrafik har jag hört. 

    Och så rekommenderar jag att du använder spjälskydd för bebisens skull. Lycka till med bebisen!

  • Anonym (TS)
    Anonym (jag) skrev 2018-02-18 21:18:10 följande:

    Jag skulle ställt spjälsängen vid långsidan av min säng, med sidan på spjälsängen borttagen (så har vi haft det).
    Min man snarkar något hemskt, men bägge barn har lyckats sova gott trots det. Jag har däremot sällan haft bebisen i själva spjälsängen, utan mer mellan oss i sängen. Sedan har jag blivit halvt bortknuffad och är den som legat med halva kroppen i spjälsängen. Jag har liggammat nätterna igenom med bebis som vaknat minst varje timma i ca 1 års tid. Jag skulle tro att du kommer att vakna av bebisen utan problem, men jag kan ju inte lova något. Däremot kan jag lova att bebisen inte kommer svälta ihjäl av att skrika en natt. Sover du själv där? Det verkar finnas två vuxensängar. Är den andra personen lika svårväckt som du? Annars är det väl bara att den väcker dig om du själv inte vaknar av skrik?

    En annan sak... den där korgstolen verkar oerhört obekväm att amma i. Du vet väl vad du gillar, men själv har jag suttit i mjuka soffor med breda fina armstöd, eller liknande mjuka stora fåtöljer. Alternativt suttit upp i sängen, eller legat ner och ammat. Mitt i natten skulle jag aldrig orka sitta i en hård rak korgstol, och dagtid har det blivit timmar i sträck med bebisen i famnen - träsmak i baken!


    Korgstolen har jag redan och den är jätteskön så därför tänkte jag använda den och sen är den dessutom så liten och smal att den får plats.
    En vanlig fåtölj hade aldrig gått in.

    Jag vill inte ha spjälsängen öppen av två anledningar.

    Den mindre allvarliga som man kanske kan komma på en lösning för:
    Ibland får jag kramp i vaden-det gör nåt så fruktansvärt ont. Då brukar jag kasta mig ur sängen och stretcha -tänk om jag slår i bebisen på vägen ut ! men det borde man kunna hitta en lösning för.

    Den mer allvarliga:
    Jag sover mycket djupt, när jag var liten fick jag absolut inte sova med djuren eftersom jag lade mig på de så de kvävdes-det var alltid någon som hann komma och när jag vaknade på morgonen hade jag ingen aning.
    Jag kan sova med stora hundar för de är så pass starka att de kan "lyfta" mig.
    Risken att jag ska kväva bebisen är rätt stor så samsovning och/eller öppen spjälsäng funkar inte för mig.

    Jag har faktiskt en sambo i den bortre sängen.
    Han sover inte lika djupt som mig. Han kanske räknas som mer normal.
    Men om han går iväg tidigt vänder jag mig och somnar om och kan sova till lunch utan problem.
Svar på tråden VAR ska SPJÄLSÄNGEN stå ?