• Äldre 18 Feb 21:54
    3780 visningar
    13 svar
    13
    3780

    lära mig koranen

    selam ajlekum alla systrar och bröder. Jag är en muslim kvinna på 20 år. Jag vill verkligen lära mig läsa ur koranen så mycket. Så jag undrar hur ska man läsa den steg för steg? Det är så mycket texter som man måste komma ihåg. Hur gjorde ni för att klara av att läsa hela koranen? Jag vill börja läsa det inshalla ????????

  • Svar på tråden lära mig koranen
  • Anonym (plock­a upp den)
    Äldre 18 Feb 22:15
    #1

    Bara ta fram den och läsa från pärm till pärm. Läs den helt avskärmad en gång utan input utifrån. När du läser den andra gången är det bra om du även diskuterar och tar in andra texter.

  • Anonym (KOPIL­)
    Äldre 18 Feb 22:49
    #2
    +2
    Novembersolsken skrev 2018-02-18 21:54:17 följande:

    selam ajlekum alla systrar och bröder. Jag är en muslim kvinna på 20 år. Jag vill verkligen lära mig läsa ur koranen så mycket. Så jag undrar hur ska man läsa den steg för steg? Det är så mycket texter som man måste komma ihåg. Hur gjorde ni för att klara av att läsa hela koranen? Jag vill börja läsa det inshalla ????????


    Du gör alldeles rätt i att läsa den.

    Berätta sen om du fortfarande vill vara med i sekten efter att ha läst avsnitten där han har sex med sin barnfru Aisha
  • Anonym (KOPIL­)
    Äldre 18 Feb 22:51
    #3
    +2

    Enligt de mest auktoritativa haditherna skrev Mohammed äktenskapskontrakt med Aisha när hon var sex år. Mohammed själv var 53 år gammal vid denna tidpunkt. Själva äktenskapet fullbordades tre år senare, när Aisha var nio år gammal då hon kom i puberteten.

  • Äldre 19 Feb 00:26
    #4
    Anonym (plocka upp den) skrev 2018-02-18 22:15:11 följande:

    Bara ta fram den och läsa från pärm till pärm. Läs den helt avskärmad en gång utan input utifrån. När du läser den andra gången är det bra om du även diskuterar och tar in andra texter.


    jag har ingen bok
  • Äldre 19 Feb 00:29
    #5
    Anonym (KOPIL) skrev 2018-02-18 22:49:33 följande:

    Du gör alldeles rätt i att läsa den.

    Berätta sen om du fortfarande vill vara med i sekten efter att ha läst avsnitten där han har sex med sin barnfru Aisha


    Kände bara att jag vill läsa den tills den dagen jag dör eller när domedagen passerar subhanallah, det är bara Allah som vet. Jag är på Al-baraqa det är nu jag läser den :)
  • Äldre 19 Feb 00:33
    #6
    Anonym (KOPIL) skrev 2018-02-18 22:51:52 följande:

    Enligt de mest auktoritativa haditherna skrev Mohammed äktenskapskontrakt med Aisha när hon var sex år. Mohammed själv var 53 år gammal vid denna tidpunkt. Själva äktenskapet fullbordades tre år senare, när Aisha var nio år gammal då hon kom i puberteten.


    Jag har hört om detta och läst lite från olika sidor som islam.nu , där står allt fakta. Vill börja läsa för att det är mycket som händer runt omkring min familj, min mans familj det blir mycket problem bara. Så jag tänkte läsa den och be några böner och göra mycket dua, jag vill att allt ska förvinna å att de kan börja bli vänner igen
  • Anonym (KOPIL­)
    Äldre 19 Feb 11:58
    #7
    +2

    Så du tycker alltså det är helt okej eftersom du inte vill svara.

    När sin dotter firar sin sexårsdag är det dags för henne att bli bortgift med en 53årig man.

  • Anonym (plock­a upp den)
    Äldre 19 Feb 14:16
    #8
    Novembersolsken skrev 2018-02-19 00:26:45 följande:
    jag har ingen bok
    Köp en.
  • Anonym (Musli­mah)
    Äldre 19 Feb 14:28
    #9
    Novembersolsken skrev 2018-02-18 21:54:17 följande:

    selam ajlekum alla systrar och bröder. Jag är en muslim kvinna på 20 år. Jag vill verkligen lära mig läsa ur koranen så mycket. Så jag undrar hur ska man läsa den steg för steg? Det är så mycket texter som man måste komma ihåg. Hur gjorde ni för att klara av att läsa hela koranen? Jag vill börja läsa det inshalla ????????


    Wa aleikom asSalam Koranen finns att läsa över nätet på alla språk samt köpa i bokhandeln ,över nätet eller låna på biblioteket. Du kan säkert få den i närmaste moskén också om du hör med dom.

    Nedan kommer ett tips på hur du kan recitera hela Koranen, detta är under månaden Ramadan men kan ju läsa så under hela året.

    * Koranen innehåller 600 sidor, dvs 30 juzu'(del).

    * Månaden ramadhan ca 30 dagar.

    * 600/30 ger ca 20 sidor om dagen vilket är lika med 1 juzu'

    * Vi ber 5 ggr per dag

    * Om man läser 4 sidor efter varje obliatorisk bön så har man läst ut 1 juzu' per dag.

    Detta kan man göra varje månad om man vill.

    Tänk 4 sidor efter varje bön är inte mycket- endast 2 blad. det känns inte heller lika tungt och tidskrävande som att sitta och läsa hela juzu' på en gång.

    Du behöver inte kunna recitera dom i ditt huvud på en gång , träna på dom kortare först och självklart al-Fatiha som reciteras i varje bön.

    Finns mängder med appar och på youtube som visar dig hur du lär dig komma ihåg dom.

    Lycka till!
  • Äldre 20 Feb 23:43
    #10
    Anonym (KOPIL) skrev 2018-02-19 11:58:29 följande:

    Så du tycker alltså det är helt okej eftersom du inte vill svara.

    När sin dotter firar sin sexårsdag är det dags för henne att bli bortgift med en 53årig man.


    Alltså jag tänker inte gifta bort min dotter till en okänd man som hon inte känner. Det är hennes val om hon vill gifta sig elr inte :)
  • Äldre 20 Feb 23:44
    #11
    Anonym (Muslimah) skrev 2018-02-19 14:28:24 följande:

    Wa aleikom asSalam Koranen finns att läsa över nätet på alla språk samt köpa i bokhandeln ,över nätet eller låna på biblioteket. Du kan säkert få den i närmaste moskén också om du hör med dom.

    Nedan kommer ett tips på hur du kan recitera hela Koranen, detta är under månaden Ramadan men kan ju läsa så under hela året.

    * Koranen innehåller 600 sidor, dvs 30 juzu'(del).

    * Månaden ramadhan ca 30 dagar.

    * 600/30 ger ca 20 sidor om dagen vilket är lika med 1 juzu'

    * Vi ber 5 ggr per dag

    * Om man läser 4 sidor efter varje obliatorisk bön så har man läst ut 1 juzu' per dag.

    Detta kan man göra varje månad om man vill.

    Tänk 4 sidor efter varje bön är inte mycket- endast 2 blad. det känns inte heller lika tungt och tidskrävande som att sitta och läsa hela juzu' på en gång.

    Du behöver inte kunna recitera dom i ditt huvud på en gång , träna på dom kortare först och självklart al-Fatiha som reciteras i varje bön.

    Finns mängder med appar och på youtube som visar dig hur du lär dig komma ihåg dom.

    Lycka till!


    åå tack så mycket syster, ska försöka, nu när jag är gravid vad ska jag göra för att orka mer med att läsa koranen. Jag börjar bli ganska trött menar inte om boken menar om min graviditet :)
  • Anonym (Musli­mah)
    Äldre 21 Feb 12:56
    #12
    Novembersolsken skrev 2018-02-20 23:44:50 följande:

    åå tack så mycket syster, ska försöka, nu när jag är gravid vad ska jag göra för att orka mer med att läsa koranen. Jag börjar bli ganska trött menar inte om boken menar om min graviditet :)


    Mabrouk roligt att höra, må Allah välsigna er med ett välskapt och friskt barn, amiin.

    Det handlar nog mest om prioriteringar än något. Det tar inte många minuter att läsa Koranen efter varje bön ,man behöver inte sträckläsa i timmar, det ger inte så mycket för viktigaste är ju att du ska förstå vad du läser och insha Allah implantera det i ditt liv.
  • Äldre 21 Feb 14:29
    #13
    Novembersolsken skrev 2018-02-20 23:43:02 följande:
    Alltså jag tänker inte gifta bort min dotter till en okänd man som hon inte känner. Det är hennes val om hon vill gifta sig elr inte :)
    Och det beslutet tycker du hon är mogen nog att ta när hon är sex år? 
Svar på tråden lära mig koranen